Sv: Ryggning

Där skiljer sig vår ridining, jag har lärt min häst att skänklar INTE betyder framåt :) Det betyder, flytta åt sidan, backa osv. För framåt använder jag röst och säte.

Ummm, det var ju precis det jag sade, jag använder inte mina skänklar för att få en tempo ökning i något avseende varesig det är framåt eller bakåt. Kanske förklarade dåligt, vill bara förtydliga.

Beror helt på vilken tränare du har, vilken nivå hästen är på. Men det som funkar väldigt väldigt bra är att börja med kommando, fram med skänklarna, ta i munnen. Man ska inte följa med me axlar utan bara kupa kroppen lite- som om du fått ett lätt slag i magen. När hästen förstått kommando och hjälper kan man gå på med dina ben, men bara ett i taget. När hästen tränats så kan du rygga på bara vikt och ben. Tar du tillbaka dina ben i "normalt läge" betyder det sluta rygga. Men som sagt, alla tränar olika ^^

det är sådan problem du skall ta upp med din tränare/ eller när du är på clinic då ska du kunna få hjälp som passar just dig och din häst:banana:

KL:
den absolut snyggaste ryggningen ade ne westrenryttare n på min ena häst.
hon petade tårna-aningens framåt-så pas s lite att dte nästan räkna som "spänn tårna"o det ryggar han på!
och han är verkligen klockren även fr mig som ju..inte anvädner tårna

För övrigt måste jag säga eftersom jag kommer från engelsk ridning och aldrig förstått deras back hjälper (vilket hästarna jag ridit inte heller gjort) ... ofta låter det ju; - sitt tillbaka ta i tygeln och skänkla på... -vad då? Ska jag framåt eller bakåt, frågar jag mig då och hästarna också! De brukar ju inte fatta ett dyft och rygga ytterst ovilligt i de flesta fall, när draget i tygeln blir starkare än skänkeln! Känns TOK FEL!!! :eek:

När jag lärde mig western hjälperna för ryggning, föll poletten ner och tyngden lättade från axlarna! Sååå HÄR ska det kännas!!! Alla frågetecken försvann och hjälpen var klar och tydlig till både hästen och mig... vi ska båkåt!!! INGE PROBLEM!!! ;) Nu backar vi båda två... och inga dubbla budskap/hjälper!
:bow:

Hade oxå det "problemet" när jag red engelskt...

ja men tanken var att fråga här för att få höra många olika sätt, frågar jag en tränare så berättar han ju "sitt" sätt;)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 219
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 712
Senast: Cina B
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 381
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka