Persikan

Trådstartare
Hejsan , jag undrar bara hur man i western ryggar hästen, med vilka hjälper??
Har hört av ngn att man "flaxar" sådär me skänklarna, stämmer det eller kan det vara olika även här??

tacksam för svar

Sv: Ryggning

det finns säkert olika sätt då alla kör "sin" stil, men så här ser jag på det:

När jag rider framåt har jag ingen vikt i stigbyglarna, utan håller bara en lätt kontakt mellan fot och bygel.
För att stanna andas jag ut, drar ihop magen, rundar korsryggen och kommer djupare ner på sittbenen. Denna vikt låter jag fortätta ut genom benen genom att strecha ut innersida/baksida på låren och räta ut benen neråt så att vikten kommer ner i byglarna. Jag slutar även följa med hästens rörelser med höften och låser denna.

Dessa signaler sker samtidigt tillsammans som en signal.

Ska jag sedan rygga så sitter jag kvar i denna bromsande position, men kan även klämma med knä/lår. Är hästen seg och ovillig förstärker jag med att knacka till den med fötterna.

Det är svårt att säga hur man i western ryggar sina hästar då alla ryggar olika. Vissa flaxar med skänklarna, andra "drar hästen bakåt" och andra använder benen. Jag måste väl säga att jag försöker rygga hästen med sätet och om hästen inte förstår så hjälper jag genom att lyfta min händer sakta uppåt (lyfta bogarna) för då kommer hästen lättare på bakdelen i ryggningen..men som sagt alla gör olika.

det finns säkert olika sätt då alla kör "sin" stil, men så här ser jag på det:

När jag rider framåt har jag ingen vikt i stigbyglarna, utan håller bara en lätt kontakt mellan fot och bygel.
För att stanna andas jag ut, drar ihop magen, rundar korsryggen och kommer djupare ner på sittbenen. Denna vikt låter jag fortätta ut genom benen genom att strecha ut innersida/baksida på låren och räta ut benen neråt så att vikten kommer ner i byglarna. Jag slutar även följa med hästens rörelser med höften och låser denna.

Dessa signaler sker samtidigt tillsammans som en signal.

Ska jag sedan rygga så sitter jag kvar i denna bromsande position, men kan även klämma med knä/lår. Är hästen seg och ovillig förstärker jag med att knacka till den med fötterna.

Det är väl undefär såhär som jag gör också tror jag. Fast skillnaden är väl att jag inte vill "ta fram" skänklarna som många gör när de stannar hästen. Det är förbjudet hos mig. Jag kommer ner i sadeln genom att göra mig tung (heh som en räka) och samtidigt när jag gör detta så åker mina knän något utåt. Skänklarna är vid sidan av hästen. på det sättet blir det enklare att styra hästen genom ryggningen :P

Jag trampar ner min vikt i först ena stigbygeln, o sen i den andra, så länge som jag vill att han ska backa. Mest för att det ska vara så diskret som möjligt inne på banan.
Och det fungerar faktiskt bra, om än min häst är inlärningstadiet och både röst och tygel förstärkning kan behövas ännu.

Jag kan fortsätta på frågan, hur ryggar man rakt? Är det lättast att lägga upp bommar att följa, att gå längs staketet etc?
Bäst att börja på marken eller i sadlen?

Min häst ryggar för jättelätta hjälper (eller jätte, men ganska.. :p )

"Lutar" mig lite bakåt, trampar ner i stigbyglarna och tar lite lätt i tyglen steg för steg. Ibland säger jag "back" eftersom hon är lärd så i körningen, lite tag i tömmen och säg back.. Det lyssnar hon bäst på.
Men det där med att backa RAKT är svårt :angel: Det går både lite hit och dit..

På marken backar hon för "back" och att jag lägger fingret på bringan.

Jag kan fortsätta på frågan, hur ryggar man rakt? Är det lättast att lägga upp bommar att följa, att gå längs staketet etc?

"Lutar" mig lite bakåt, trampar ner i stigbyglarna och tar lite lätt i tyglen steg för steg. Ibland säger jag "back" eftersom hon är lärd så i körningen, lite tag i tömmen och säg back.. Det lyssnar hon bäst på.

Hmm, jag har fått lära mig att en obalanserad/svag häst backar vingligt och har svårt att backa rakt.
Allie var rena rama ålen förut när man backade, men efter att han har kommit upp sig och fått mer ork och styrka, kom rakheten och 'perfektionen' av sig självt.

Från marken behöver jag endast vända mig och gå emot honom så backar han undan. :)

Vad roligt med så många svar!:)
Förstår att det även i western är olika...
När man är okunnig är det svårt att veta vilket sätt man ska välja för en själv, vilket som är bäst..

Ni får gärna fortsätta lufta

Okej, ja det är mycket möjligt för hon är inte igång riktigt efter en liten vila i vintras, utan vi har bara flåset än så länge, inga muskler.
Vi får träna på då och se vad det leder :)

Jag gör som Lina, men bumpandet funkar dåligt tycker jag så där gör jag faktiskt som Sidekick... :) (trodde det var min egna lilla fusk lösning)... använder stigbyglarna men lika mycket sitt benen tycker jag det blir... Ja... ungefär som om man skulle gå bakåt själv, bara att man sitter på ryggen!

Men jag har dock en fundering på detta eftersom man flyttar vikten från ena till andra sidan samtidigt som man då med hjälp av detta flyttar hästens ben... Nu har inte jag en reiner direkt men om man skulle vilja backa riktigt snabbt, de liksom springer ju baklänges... Där går ju min backning lite bet... visst kan det gå fort, men hästarna är som regel snabbare än min rumpa/ben.

Då funkar kanske bumpandet och det är därför man använder det? Det blir som en extra skänkel... liksom: - snabba på! Eller?

För övrigt måste jag säga eftersom jag kommer från engelsk ridning och aldrig förstått deras back hjälper (vilket hästarna jag ridit inte heller gjort) ... ofta låter det ju; - sitt tillbaka ta i tygeln och skänkla på... -vad då? Ska jag framåt eller bakåt, frågar jag mig då och hästarna också! De brukar ju inte fatta ett dyft och rygga ytterst ovilligt i de flesta fall, när draget i tygeln blir starkare än skänkeln! Känns TOK FEL!!! :eek:

När jag lärde mig western hjälperna för ryggning, föll poletten ner och tyngden lättade från axlarna! Sååå HÄR ska det kännas!!! Alla frågetecken försvann och hjälpen var klar och tydlig till både hästen och mig... vi ska båkåt!!! INGE PROBLEM!!! ;) Nu backar vi båda två... och inga dubbla budskap/hjälper!
:bow:

Aha, så man går lite lixom fast på ryggen.. Ja, jag kan fatta att bompandet kan hjälpa vid snabbare förflyttningar..

Det är roligt att ingen än så länge skrivit
-kolla i gamla trådar, ämnet har kommit på tal många gånger förr.

Jag gör som Lina_Olsson, går det för långsamt vaggar jag tyngden i stigbyglarna ungefär så som sidekick gör.
blir hästen tung och hamnar på bogen hjälper jag ibland till genom att ta ett höjande tygeltag!

För att få hästen att backa rakt så får du hjälpa till med skänkel och hand. Om hästen svänger ut med bakdelen åt höger så tar du lite i högertygel och också motar med högerskänkel, går den åt vänster så gör du tvärtom.
Man får "parera" och snart förstår hästen att det är rakt bak som hjälper.

Sen håller jag med att när hästen lärt sig backa korrekt så följer rakheten med men kan få behöva hjälpa till lite grann.

Detta är vad jag har lärt mig

Jag kan faktist lägga till en grej att det är viktigt att man själv inte tittar bakåt, utan sitt still rakt och titta framåt

Lärde mej det på bruksridningen, om man ska kolla vart man ska så stannar man först innan man fortsätter..
Annars åker det ut ett ben utanför linjen på en gång:p

kl

Samma när man backar genom ett L , att alltid kolla på samma sida av hästen hela tiden.. Annars kan den börja vingla i försök att följa ryttarens 'vikthjälper', och riskera att slå i en bom.

Det gäller ju även om man backar rakt bak, att sitta rakt över hästen och slappna av.. Och definitivt inte kolla bakåt:rofl::)

När jag rider använder jag aldrig skänklarna för att be hästen om fart, jag använder alltid ljud för flyttning framåt eller bakåt. I stället har jag "sparat" skänklen för att använda till förflyttning (åt sidorna), samling och korregering, använder man skänkeln till både fart och förflyttning är det lätt att hästen missförstår. Så när jag stannar hästen gör jag precis som de andra har skrivit om (räkan :) fast när jag ber om en början till backning använder jag en liten förhållning i tygeln (beroende på hur mycket riden hästen är blir den förhållningen större eller mindre) men i stället för att börja jobba med benen för att få hästen att fortsätta backa (eller öka farten) använder jag en långsam smackning (klickande ljud) som blir snabbare ju mer fart jag vill ha. Det funkar även bra på tävling eftersom smackningen inte behöver vara särskilt ljudlig, hästar hör ju så bra :).
För att korregera hästen att backa rakt använder jag benen, eftersom jag inte behöver oroa mig om att hästen kommer uppfatta det som en önskan för mer fart. Är väldigt användbart i t.ex. trail och alla backningsövningar som finns i den grenen.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 617
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 219
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 712
Senast: Cina B
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 381
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka