Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det finns säkert olika sätt då alla kör "sin" stil, men så här ser jag på det:
När jag rider framåt har jag ingen vikt i stigbyglarna, utan håller bara en lätt kontakt mellan fot och bygel.
För att stanna andas jag ut, drar ihop magen, rundar korsryggen och kommer djupare ner på sittbenen. Denna vikt låter jag fortätta ut genom benen genom att strecha ut innersida/baksida på låren och räta ut benen neråt så att vikten kommer ner i byglarna. Jag slutar även följa med hästens rörelser med höften och låser denna.
Dessa signaler sker samtidigt tillsammans som en signal.
Ska jag sedan rygga så sitter jag kvar i denna bromsande position, men kan även klämma med knä/lår. Är hästen seg och ovillig förstärker jag med att knacka till den med fötterna.
Jag kan fortsätta på frågan, hur ryggar man rakt? Är det lättast att lägga upp bommar att följa, att gå längs staketet etc?
Bäst att börja på marken eller i sadlen?
Min häst ryggar för jättelätta hjälper (eller jätte, men ganska.. )
"Lutar" mig lite bakåt, trampar ner i stigbyglarna och tar lite lätt i tyglen steg för steg. Ibland säger jag "back" eftersom hon är lärd så i körningen, lite tag i tömmen och säg back.. Det lyssnar hon bäst på.
Men det där med att backa RAKT är svårt Det går både lite hit och dit..
På marken backar hon för "back" och att jag lägger fingret på bringan.
haha, den var faktiskt ny
PLj eller PLa ?
Jag kan fortsätta på frågan, hur ryggar man rakt? Är det lättast att lägga upp bommar att följa, att gå längs staketet etc?
Bäst att börja på marken eller i sadlen?
Min häst ryggar för jättelätta hjälper (eller jätte, men ganska.. )
"Lutar" mig lite bakåt, trampar ner i stigbyglarna och tar lite lätt i tyglen steg för steg. Ibland säger jag "back" eftersom hon är lärd så i körningen, lite tag i tömmen och säg back.. Det lyssnar hon bäst på.
Men det där med att backa RAKT är svårt Det går både lite hit och dit..
På marken backar hon för "back" och att jag lägger fingret på bringan.