Ryggmuskler?

I

iina

Jag har lite funderingar angående min ena lilla hästs ryggmuskler. De är inte mycket att skryta med... Jag funderar på vad detta kan bero på, och vad jag kan göra åt det... Han har inte alltför lätt att bygga upp muskler i vanliga fall heller,,, Nåt med maten att göra kanske? fast, min lilla andra häst bygger muskler bara av att stå i hagen... Har ni några tips? Hur ska jag rida? Mera markarbete kanske? ( är inte så mycket av den varan tyvärr,,, vill inte ge mig in på nåt jag inte kan,, löslongerar ibland, och tar med lilla hästen ut och går/springer i skogen emellanåt..)

Lite om min häst:
Sadeln är, enligt "expertråd" okej till honom, inte helt perfekt men,,, Skulle kanske en gelpad underlätta för ryggmusklerna?

Jag rider ute på skogs/grusvägar, 4-5 dgr i veckan varvar mellan korta snabba explosiva turer (för att han ska tända till lite...) ,lugnare längre och klättring. Rider serpentiner, skänkelvikning öppna osv över vägen...

han skrittar och travar i form, både ganska lång och kort, han töltar bra, bär sig bra i okej form... Det känns iallafall som om formen är bra, att han välver ryggen, bakbenen är med osv... och min instruktör säger att han har en bra form,, jobbar rätt med ryggen och så.. Eller kan det kanske vara så att han är vädigt bra på att böja på nacken och låtsas att ryggen jobbar bra utan att vi märker det? Han har en liten tendens att böja väldigt mycket på nacken och tappa resten när man går på sidan och "rider" (går på ena sidan1 arm över sadeln, håller ena tygeln och spö,)

Om han verkligen jobbar med ryggmusklerna när du rider, så skulle jag tro att det ändå är sadelns fel. Den är antagligen för trång... Då kläms muskeln och den tillbakabildas snarare. På en vanlig vettig kost borde pållen ju kunna bygga muskler.. är höet analyserat? Hur mycket/vad äter han?
Om maten är ok, så rek. jag markarbete (kanske kan du be om hjälp av nån?) men annars går det ju bra att jogga, klättra osv vid handen..
Kan du rida hästen barbacka så brukar man kunna känna om hästen verkligen använder ryggmusklerna väldigt tydligt. Om hästen går mycket bättre barbacka, kan man nog räkna med att det är sadeln som är problemet...

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
792
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 026
Senast: Gunnar
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 447
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama