Ryggmuskler till hästen?

E

Etolie

Hej! Tränar min häst regelbundet för en A-tränare i dressyr. Enligt henne går min häst i rätt form.
Men saken är att hon har ändå inte så mkt. ryggmuskler! Har någon något tips om hur man kan träna upp hästens muskler :confused: Blir glad vad jag än får för svar :p :D

ut i skogen på "rötteriga" stigar o upp o ner för backar. har ni sand i närheten så e de bara o far o rida i den, bra för ryggen, noga med att sköta om benen efteråt bara

tömkörnig är jättebra, anväder chambon när jag tömkör och det funkar super! :bow:

löshoppning är bra gympa för ryggen. och klättra och gå I skogen. alltså inte bara på stigar och vägar utan bland ris och träd så h*n får lyfta på fötterna och jobba i hela kroppen. :)

Får den tillräckligt mycket/rätt foder för att kunna bygga musklerna?
Passar utrustningen som den ska (sadeln)?
Jobbar den i rätt form brukar det ploppa upp en massa nya muskler efter ett tag.

:)

Förutom träning krävs även en bra foderstat med tillräckliga mängder protein, utan protein byggs inga muskler.

Glöm inte att låta hästen vila. En muskel behöver 48 timmar att återhämta sig på och bli starkare.

Klättra, ut o galoppera lång o låg, tempoväxlingar, tömkör med viktboots i bak funkar fruktansvärt bra.
Och som någon sa, glöm inte vilan, det är i vila muskler byggs.

måste bara fråga, hur länge/ofta bör hästen vila imellan åt då?..

Hästen behöver bara vila de muskler som man använde under träningen. Efter ett hårt pass brukar jag skritta 3-7 km på långa tyglar.

Om man rider i sand är det viktigt att inte rida för långt de första gångerna så att man inte överanstränger hästen.

Lycka till med ryggmusklerna.

Ok tack för alla svar! Har bara "tävlings ridvägar" som är typ som motionsspår, mjukare grusvägar... Man får heller rinte rida i skogen utanför ridvägarna eftersom det är ett fornlämningsområde... Men på betet hade vi massor av "rotiga" ridvägar, men dom gick bara att skritta på eftersom dom var så smala, red på dom ca 1g/v.
Har inga superbra backar heller, små sandbackar, på ca 7m samt stora "fassta" backar..
Hon vilar 1g/v.
Löshoppar/longerar 1g/v.
Skrittar fram och av 10-20min.
Sadlarna är specialutprovade för just henne.

Några andra bra tips?? :confused:

Just ja fodret var det också, detta får hon under vintern: ett "pump" mineraler och blandade vitaminer/dag vilket är exakta mängden för en häst i träning. Hon får även extra b-vitaminer, samt lite vitlök. 1kg korn och 2kg havre. 9kg hö av god kvalite, ½ kg betfor samt ½ vetekli ngn gång ibland.

Just nu går hon i hage med lite gräs i ca 6 ½ timme/dag.
Hon får även 1kg havre, ½korn, ½ betfor, 0,25kr kli, ett "pump" vitaminer/mineraler
och 5kg hö.

Samt fri tillgång till saltsten och vatten.

Har du analyserat höet och vet proteinvärdena? Annars kan det vara en idé att lägga till protein i foderstaten. Jag har själv uppnåt goda resultat med lucern då höet inte innehållt tillräckligt med protein.

Just vilan tycker jag är viktig, att man tex. inte kör två träningspass efter varandra, utan varvar med tex. skritturer så att musklerna ges en chans att återhämta sig.

Ok... vet inte vad det är för värde men alla andra 34 tävlingshästar mår i.a.f bra och har bra ryggmuskler..

Hur gammal är hästen? Jag har också haft problem med att få dom rygmusklerna jag vill ha på min 6-åring, trots mkt klättring och arbete i rätt form, utprovad sadel, tränare och Massa protein. Musklar på sig jättefint över nacken och rumpan, men ryggen går det sakta med.

Jag pratade med en mkt duktig person, och hon sa att det kunne mkt väl bero på att eftersom han inte riktig är färdigväxt ännu, så har det inte funnits "plats" att röra kroppen på ett sånt sätt att ryggen har breddats. Visst, lite bredare har han ju blivit, och det märks att han är betydligt starkare, men som sagt fattas det mkt. Massör/akunpunktör har även sagt att han har lite växtvärk över höfter/ländrygg.

Så om din häst är ung, så kan det ju vara så att den inte heller är riktigt färdig i sin kropp än?

Ryggmuskler får hästen när den går i en korrekt form och höjer ryggen. Jag tycker det låter konstigt att hästen har dåligt med ryggmuskler om den går rätt.
Har den dåligt med andra muskler också eller är det bara just ryggmusklerna?

Något som är bra för hästens rygg är motionshoppning, rida ute i skogen där hästen måste lyfta på hovarna.
Trava över bommar är också jätte bra i ett lugnt travtempo, rusar hästen ska det inte ha någon effekt har jag hört.

Men prova filma eller fota när du rider och se hur du tycker att hästen går. Enligt mig så måste det vara något som inte är helt rätt när hästen har ont om ryggmuskler.

Lite svårt för mig som sitter på att avgöra om hon går i helt rätt form, men hon böjer på nacken och jobbar med bakbenen.. Tränaren borde ju säga att det inte ser bra ut. istället för "Kanonbra".... Ska hursomhelst ta ut Mossenberg så får han titta på henne.. Har haft ute en massör förut som inte påpekat ngt, förutom lite stel rumpa...

extra e-vitamin tyckte jag fungerade bra när jag började bygga upp min häst, fick det tipset av "någon" som jag inte kommer ihåg. Men jag tyckte det fungerade bra. Plus Majsolja...

OK e-vitaminer kan jag testa, men majsolja blir dom bara tjocka av.

Byt ut longeringen mot tömkörning. Att tömköra sin häst rätt är en konst så ge dig inte på det själv utan ta hjälp av en riktigt bra tränare.
Tömkörning gynnar ALLA hästar, det är omväxlande för den och den slipper ryttarens vikt och balans/obalans. Dessutom kan du sen din häst arbeta bakifrån och från sidan.
Vill du arbeta med bommar på marken kräver även det kunskap, där kan jag rekommendera en bok "Schooling with Ground Poles" av Claire Lilley.
Vänligen ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar