Ryggmuskler på gammal häst...

hanny

Trådstartare
Hej!

För en månad sedan fick jag tillbaka min 24 år gamla häst från fodervärd. De har ridit honom 4-5 gånger i veckan. Tyvärr tycker jag att han är väldigt muskelfattig, speciellt över ryggen. Han har tidigare alltid haft bra ryggmuskler utan någon ansträngning från min sida... Hur ska jag göra?

Med vänlig hälsning, hanny

Sv: Ryggmuskler på gammal häst...

Det är ju alltid svårare att bygga muskler på en gamling som fallit ur, men se över fodret till en början, många behöver extra protein på ålderns höst. Sen skulle jag försöka jobba med tömkörning och tja, göra som du gjorde innan eftersom han var fin då?

Hoppas du får han fin igen, det är så tråkigt när ens gamling faller ur.

Han har varit borta i 2,5 år. Innan har jag aldrig funderat över ryggmusklerna, de har liksom bara varit där...
Jag har i alla fall köpt lucerne till honom och börjar där, får se vad som händer annars försöker jag med extra e-vitaminer också..

Tänk på att en gammal häst har svårare att tillgodogöra sig näringsämnen, än en yngre. Dodson and Horrell har utvecklat ett foder som heter sixteen plus, där näringsämnena är mer lättillgängliga för din häst. Se dessutom gärna över din foderstat så du inte fodrar med för mkt/lite protein. Båda delarna kan vara lika illa.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 256
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 444
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 645
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 755
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX