Ryggbedövning

B

Blixtra

Hur många av er har fått en bra förlossning med aktiva värkar efter att tagit EDA?

Nu har jag hört så många förlossnigar som slutat i snitt, eller med dåliga utdragna värkarbeten, precis vad som sägs vara biverkningen av en EDA.

Min förlossning var mycket nära att sluta i ett snitt, jag var jätteförvirrad efter EDA.n vad gäller värkarna.

Så hur många är ni som bara har positiva upplevelser och en bra fölossningsgång även efter att ni tagit EDA?
 
Sv: Ryggbedövning

Jag fick EDA under min första förlossning och det gick bra.
Värkarna började runt 20-tiden.
Vid 00 hade jag så ont så jag inte kunde hantera smärtan på ett bra sätt, så då bad jag om EDA.
Fick den 00.30 och tio minuter senare var smärtan borta.
La mig för att vila lite.
Vaknade vid 03 av att jag var tvungen att krysta.
Kallade på bm som undersökte mig. Var fullt öppen.
Hade krystvärkar 1 timme, sen var sonen ute 04.00.

Därmemot efter förlossningen :crazy:
Satan vilken huvudvärk jag fick. Den varade i ca 3 dagar.
Gjorde riktigt ont.

Pga det var jag inställd på att försöka klara mig utan EDA när jag väntade mitt andra barn.
 
Sv: Ryggbedövning

Det var skillnad mot min förlossning det! Den blev heltknäpp efter EDA.n var lagd trots värkstimulerande dropp etc.

Hur blev din andra förlossning?
 
Sv: Ryggbedövning

Vid min andra förlossning bad jag om en ryggbedövning så fort jag kom in. Sedan hade jag fyra-fem smärtfria timmar, där jag traskade runt på förlossningen och mådde bra.

Krystvärkarna känns på en annan nivå, så dem kom jag inte undan. Å andra sidan varade kryststadiet bara 13 minuter eftersom jag var utvilad och avslappnad eftersom jag hade haft det smärtfritt och fint fram till dess.
 
Sv: Ryggbedövning

Jag har! Och inga biverkningar av EDA:n heller :D

Däremot hade jag ett utdraget värkarbete innan EDA:n sattes, komplett med svaga och oregelbundna värkar. När jag fått bedövningen satte de värkstimulerande dropp också, och då rullade det på lite bättre. Tror inte jag klarat mig hela vägen utan ryggbedövningen faktiskt, jag var så utmattad att det antagligen slutat med snitt. Men på något vis orkade jag ladda om när smärtan lindrades och jobba på de sista sex timmarna. När mini-lingonet kom ut hade jag varit vaken ca 50 timmar, så jag var rätt slut.
 
Sv: Ryggbedövning

Värkar som kommer av värkstimulerande dropp är lite mer smärtsamma, då är det bra att ha en EDA.
 
Sv: Ryggbedövning

Jag har mycket goda erfarenheter av EDA. Jag kände värkarna, men de gjorde inte ont. Dessutom tog det bara drygt en timme från det att de satte EDA:n tills sonen var ute, så den sölade knappast ner värkarbetet heller. (Hade värkstimulerande dropp redan innan EDA:n som sedan skruvades upp.)
 
Sv: Ryggbedövning

Vad glad jag är över att jag startat denna tråden. Om ni visste vad jag har funderat över detta! Min förlossning blev som sagt mycket konstig efter EDA och jag har börjat betvivla att jag vill ha under min nästa kommande förlossning (BF 9/7). Å andra sidan tar smärtan ibland över på ett så negativt sätt att det är svårt att koncentrera sig på att arbeta med den, krysta, andas etc.

Skönt för er som fått lite vila av EDA med förnyade krafter!!!
 
Sv: Ryggbedövning

Jag hade kunnat föda hur många barn som helst om jag hade fått en likadan förlossning som min andra.

Övertalades att stanna kvar över natten, men på morronen kvittrade jag och dottern hem, med samma taxibil som hade kört in mig dan innan (liten stad).
 
Sv: Ryggbedövning

Min andra förlossning startade kl.3 på natten.
Hade värkar med ca 5 min mellanrum.
Åkte in vid 4, bilresan tog 50 min.
Hade jobbiga värkar i bilen, men om jag fick vara i min egen värld så gick det att hantera.
Längtade dock efter lustgasen.
Vi blev inskrivna 4.55 på förlossningen.
Jag la mig i sängen och blev undersökt.
Då sa bm att jag kan börja krysta.
Jag trodde hon skämtade. Jag ville ha lustgas, jag hade ju ont.
Men jag krystade ändå och efter tre krystvärkar var bebis född, 7 minuter efter att vi kom in på förlossningen. 2 timmar efter att förlossningen startade.
Hade inte ont nånstans när han väl var ute. Behövde inte sys alls.
Åkte hem 8 timmar senare.

Glömde skriva att jag blev igångsatt första gången, då jag fick EDA.
Så jag befann mig på förlossningen när värkarna startade.
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggbedövning

Jag fick EDA, men det var då verkligen en besvikelse! Först fick de sticka om 6 (!!!)ggr, och sedan tog den inte som den skulle. Smärtlindringen var bara marginell. :crazy: Men dottern kom iaf förhållandevis lätt och smidigt, även om jag då trodde jag skulle dö av smärtan :crazy: Tyvärr hade jag känningar i ryggen flera månader efteråt, antagligen beroende på alla felstick...
 
Sv: Ryggbedövning

Ja, tyvärr lyckas det inte alltid.

En vän till mig fick en EDA som bara tog på ena sidan. Det blev en ganska märklig upplevelse för henne.

Men för det mesta fungerar det ju bra!
 
Sv: Ryggbedövning

Med barn nr 1 hade jag EDA! Blev igångsatt pga havandeskapsförgiftning och Pga vattenavgången som de gjorde så allt skulle starta, så jag fick jag sådana hemska värkar och snabbt förlopp, jag kunde helt enkelt inte hantera andningen och värktopparna som avlöste varandra utan pauser. Så jag fick Eda och han kom fort oxå och efter 10 min kände jag ingenting!! Inget dropp heller, hade förberett med nål men behövde aldrig droppet. Sonens hjärtljud gick ner när krystvärkarna kom men det är naturligt. Han föddes på 4 krystvärkar och 20 min. Visst kändes de mindre, mycket mindre t om än med barn nr 2, det var lite av en chock hur det känns utan eda:D Men BM var så duktig och kände på min mage när en värk kom så jag skulle börja krysta direkt och utnyttja hela värken, han trycka på 2 ggr på varje värk. Fick INGA biverkningar även om jag kände ena benet var mer påverkat än det andra eftersom det kittlade när bedövningen släppte som efter en tandläkarspruta. Men jag kunde stå och gå.
 
Sv: Ryggbedövning

Du måste fått en ganska låg EDA eftersom du kände mindre av krystvärkarna :) Normalt brukar de vara lika kännbara, men alla öppningsvärkar slipper man.
 
Sv: Ryggbedövning

jag hade bara positiva erfarenheter av eda när mitt första barn föddes -jag kunde slappna av och värkarna tog ordentlig fart efter edan. jag var helt rörlig hela tiden och allt gick toppen:) .
med barn nr 2 hann jag aldrig få någon bedövning:D
 
Sv: Ryggbedövning

Med andra barnet gjorde krystvärkarna riktigt ont på mig.
Det var nog därför jag inte trodde att det var krystvärkar jag hade.
För när jag hade fått EDA med första barnet tyckte jag inte att krystvärkarna gjorde ont, kände bara att det tryckte på ordentligt.
 
Sv: Ryggbedövning

Vid min andra förlossning bad jag om en ryggbedövning så fort jag kom in. Sedan hade jag fyra-fem smärtfria timmar, där jag traskade runt på förlossningen och mådde bra.

Här ser jag något!! Jag trodde inte att man kunde traska omkring med EDA verksam i kroppen :confused: ! Har för mig att de sa till mig att nu måste jag ligga ner pga EDA.n.
 
Sv: Ryggbedövning

Jag traskade omkring alldeles utmärkt. Märkte ingenting alls, inte heller av värkarna. Magen blev hård, bara. "Haha, nu har jag en värk och den skiter jag i!" Synd att jag inte får fler barn, jag hade kunnat föda hur många som helst på det här sättet.

Det är en fördel om man ligger ner när man får den, förstås.
 
Sv: Ryggbedövning

Jag fick EDA och det slutade i snitt för jag öppnade mig för långsamt.
En kompis som fick EDA fick tas med sugklocka för värkarna var för svaga.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 150
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 871
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 423
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
972
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp