Rygg, REHAB

SofiaOfSweden

Trådstartare
Har ett 4 årigt fullblod som numera fått lite ont i ryggen pga sadeln (musklat sig så mycket på ryggen). När man drar med fingrarna så reagerar han inte men däremot om man klämmer hårt utmed ryggraden så reagerar han med en liten sänkning av ryggen när jag kommer till mitten. Misstänker att sadeln inte är tillräckligt svängd för hans rygg så vi åker iväg till Mustang om några veckor.

Har lagt ridningen åt sidan och tömkör istället för att rida dressyr samt longerar över bommar/löshoppar för att få upp musklerna samt få igång blodcirkulationen. Men jag kan ju inte stanna i paddocken 6 dagar i veckan, är det gå ut och gå i skogen 1 h som gäller, eller vad har ni för tips?

Är mest syssloaktiviteter jag behöver hjälp med, för denna häst är rätt energisk och behöver mycket stimulans för att hålla sig harmonisk.

Några tips? :)

Sv: Rygg, REHAB

Prova att köra typ NH lr trickträning så hästen får tänka, lr så kanske du kan ut och springa med den oxå ? :) Har själv ett fullblod och tror faktiskt att jag skulle kunna ut och springa med henne om jag skulle behöva (är väl jag som skulle hamna på efterkälken bara ;))

Smart, det hade jag inte tänkt på! Brukar springa 3 ggr i veckan (med hunden iofs), tänkte mer på formen.. Han är rätt hög i nacken så ryggen kommer ju att sänkas men aja.

NH ogillar jag skarpt när det sträcker sig längre än till vanlig hyfsträning, men tack iaf!

Min valack har också haft ont i ryggen. Han följer med på alla hundpromenader, skittar för hand på små stigar i skogen och över "stock och sten". Tömköra på rakt spår på vägarna.

Nu har han gammal och väluppfostrad, så jag cyklar med honom också, själv pallar jag bara att springa med honom o ca 2 km.

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 620
Senast: Oknytt
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Hundhälsa Jag har en hund i min närhet (alltså inte min hund) som behöver gå ner i vikt plus bli mer musklad eftersom hunden har rätt dåliga...
Svar
18
· Visningar
1 561
Senast: Killaloe
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka