Rygg och bakdelstrassel

Iddefixen

Trådstartare
Ska inleda med att berätta att "Ja, jag har bokat tid hos Euro Vets" (Ifall någon undrar ;) )

Vill iaf höra era åsikter om problemet.
Hästen är ofta stel i höger sida vid ridning, det känns som man får tio ton i den tygeln och den vill gärna gå som en högersvängd banan.
Ibland blir det otakt i högergaloppen.

Problemen kan finnas direkt vid ett ridpass eller så kommer de under passet. Upplever att hästen blir framtung och inte riktigt vill sätta under sig ordentligt, hon blir lite springig och sänker nacken rejält. Hon är enormt tung att få upp i detta läget. Hon blir gärna lite grinig och istadig.

Har haft mkt trassel med KF på denna häst - vet inte om detta kan hänga ihop.

Hon är mer musklad på höger sida av bakdelen är den vänstra. Och hon skruvar höger bakben när hon går.

Och ja- hon är kollad av equiterapeut, men det ger normalt ingen hjälp.

Vad tror ni kan vara fel?

Sv: Rygg och bakdelstrassel

har hon varit så länge?
är hon halt?

Hur ser hon ut på volt (longerad)? ser hon likadan ut i båda varven? spårar hon i ett varv men inte i det andra? hur skiljer sig de olika galopperna åt?

detta kan vara en bra ide att kolla upp innan vet besök!

hoppas det fixar sig, och håll oss uppdaterade ( jag är intresserad av sånt här, misstänker att mitt sto kan ha ngt snett i ryggen...)!

Hon är inte halt och har aldrig varit *som tur är*.
När jag longerar så sätter hon höger bak in under magen sig i höger varv och så har hon klart sämre form i höger varv, Det ser inte ut som om hon får med sig höger bak lika bra. I vänster så är hon balanserad och går i bra form.

Jag har märkt att hon flyttar sig olika beroende på om jag flyttar hennes bakdel till höger eller till vänster. Hon verkar inte vilja ta lika mycket vikt på höger bak som på vänster.

Det är så svårt med en massa diffusa grejer. Jag kan ju inte peka på något specifikt fel eller någon direkt skada.

Det låter som du skulle kolla upp hennes bakknä! Det sätter sig oftast i hela sidan och man upplever det som stelhet. Lycka till ;)

jag har en kompis vars häst har ont i bakknäna, och när hon går "skruvar" hon benen, precis som du beskriver...

Visst är det jobbigt att gå och vänta på vet.besök? Man vill veta vad det är NU!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 481
Senast: Sirap
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 372
Senast: Madick
·
Ridning Min kuse har börjat konstra lite vid tömkörning och ridning i paddock. Det han gör är att han bryter ut (mot höger) och blir lite...
Svar
0
· Visningar
934
Senast: Tagliabue
·
A
Ridning Har en häst sedan 1 år tillbaka.Innan dess inte riden på 4 år.Valack 8 år. Var hos tränare i vintras,tränaren tyckte det var något...
2
Svar
23
· Visningar
3 420
Senast: Highcat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka