rygg musklerna!?

E

etmoria04

hur bygger jag upp ryggmusklerna för bättre bärighet eller vad det nu heter .. dåligt med backar att klättra i så täkte om nån hade nån annan tips tacksam

Sv: rygg musklerna!?

Beror ju lite på hur långt hästen har kommit i sin träning.

Första steget är att lära hästen lång och låg form. Oftast lättast på volten, men skall ju så småningom funka även rakt fram. Hästen skall då länga sin överlinje (rygg-hals-nacke), vilket innebär att ryggmuskulaturen "sträcks ut" och bär ryttaren. Hästens magmuskler måste då dra ihop sig, så de är LIKA VIKTIGA som ryggmusklerna. Träning av dessa muskler sker ju lämpligen genom ridning i denna form (lång-låg med lång överlinje), men också genom t.ex. arbete över bommar/cavaletti.

När hästen klarar detta är det ju dags att "samla ihop" formen lite, dvs hästen skall vinkla lederna i bakbenen och flytta över vikten bakåt (typ "sätta sig" lite), samtidigt som den med bibehållen lång, jämn överlinje höjer nacken. Lämpliga övningar för detta är att rida på lite mindre volter, öppna, sluta, öka/minska volten, bakdelsvändningar etc.

Sv: rygg musklerna!?

Cavalettiövningar. Dom kan varieras i det oändliga med t.ex. lutande, olika höjder, olika avstånd osv.

Mycket tempoväxlingar.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: Stinaelin
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar