Rycknings/klippningstips

L

Lawendel

Ja, ni hör på rubriken :p. Vill tunna ur en del av manen (och få manen kortare) på min ponny (hans man blir tjockare en bit ner på halsen), men jag är ingen vidare expert på att rycka (och dessutom vet jag inte hur min häst reagerar på det), och jag vill inte klippa rakt av heller. Har ni några tips på hur jag kan göra? Kan man använda en trimsax för att tunna ur manen, och isåfall; har ni några tips på hur reslutatet blir bäst när man använder en trimsax?

Tacksam för svar :bow: :bow:

Sv: Rycknings/klippningstips

På min häst som har riktigt tjock man har trimsax varit för klen. Jag har istället rakat av en "sträng" av manen på båda sidor med klippmaskin. Effektivt, men inte så kul när det växer ut...

På min häst som har riktigt tjock man har trimsax varit för klen. Jag har istället rakat av en "sträng" av manen på båda sidor med klippmaskin. Effektivt, men inte så kul när det växer ut...

Okej! Men min häst har inte så värst tjock man, den blir bara tjockare en bit på mitten av mankammen :p..

om jag inte rycker med fingrarna så använder jag en helt vanlig trimkniv. kostar tex. på h**ks 59 kr. går lätt och snabbt :D

Jag tycket att du skall spara manen till hösten då knott och alla flugfän har dött. Den skyddar ju lite mot sånt.

Nån som har något tips vad man ska tänka på för att det ska bli så snyggt som möjligt när man använder en trimkniv? Köpte en sån idag nämligen ;)

På de tjockaste ställena rycker jag manen först.
Jag delar sedan in manen i toffsar med gummiband ca 7 st. Tar en toffs i taget, delar upp den, och drar med trimkniven underifrån ut mot mig. Skär av den i slutet så kort jag vill ha den. På det sättet får jag även bort överflödig man och på ovansidan ser taglet "helt" ut men på undersidan är den ju ansad. Fortsätt med nästa toffs osv. Det sista får jag jämna till manen genom att skära.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 533
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Idag, för två år sen, åkte jag och skulle titta på en hund som skulle skänkas bort för ägaren skulle flytta till Norge. Det var akut...
Svar
5
· Visningar
1 198
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp. När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han...
Svar
4
· Visningar
1 235
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 417
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10