Rycka manen

domino

Trådstartare
Har fått för mig att kapa manen på min bruna springare... :) Tycker han passar bättre i kort som han hade första gången jag såg han. Nu är den typ 43 cm (ja jag mätte häromdagen när jag hade tråkigt :o :D ) och börjar se sliten ut i topparna..

Men nu är det så att jag är riktigt dålig på att rycka manar så jag har funderat lite på att köpa Solo Comb som H***s säljer. Någon som har provat den, blir det bra? Vill inte att manen ska se avklippt ut... Så är den värd att investera i? Kostar ju 250 spänn.. :crazy:

Sv: Rycka manen

Billigare är det att använda en vanlig sax, men klippa med den på höjden sas.

Så gör jag, och det blir lagom ojämnt och snyggt. Ser absolut inte klippt ut, men inte heller riktigt som ryckt.

Jag brukar rycka manen med trimkniv till önskad längd och sedan tar jag till en vanlig IKEA-sax eller dylikt (vass ska den vara!) och klipper bort ojämnheter och hårstrån som blivit lite för långa. Det gör att manen inte ser avklippt ut men ändå är jämn. Det finns inget fulare än en ojämnt klippt/ryckt man! :)

Jag använder också vanlig sax, och klipper lite ojämnt! Annars kan man köpa en vanlig trimkniv, det blir oftast snyggare! Man kan ju tunna ut manen med hjälp av kniven också! :)

Åh, det blir svårt att förklara utan att visa... ;)

Man tar tag i en tuss med hår, drar uppåt så att man bara får lite grann kvar (som när man rycker) sen drar man av håret med kniven i önskad längd. Alltså man skär inte fram och tillbaka, utan man skär av genom att dra kniven nedåt. Försod du liiite iaf? :crazy:

Jadå jag förstod! Fick förklarat av en annan också som gjorde ungefär så! :D

När jag köpte min för 6 år sedan hade hon jättelång man. Jag gjorde så att jag klippte av en bra bit och sen ryckte jag de sista centimetrarna tills den var så kort som jag ville ha den. Jag tror inte att det går att enbart rycka en så lång man, då är det väl inget kvar till slut...
Nu använder jag ungefär samma metod som Happy, alltså en blandning av att rycka och skära..

Okej, ja det är nog lättare att rycka den om jag kapar av en del först..

Det finns ju nån slags sax med "tänder" på också, vad har man den till? och hur gör man?

Undrar jag med? Typ som med trimkniven kanske? Tror den tunnar ut på nåt sätt?:confused:

Jag använder solocomb, mest för att jag nu har köpt den (i ett anfall av köphysteri) och det skulle vara slöseri att bara låta den ligga.

Är inte överväldigad av saxens förträfflighet men det är helt klart bättre för mina stackars fingrar än att rycka, plus att hästen inte verkar tycka att det är otrevligt. För att få det snyggt krävs lite tid och pyssel men resultatet är helt ok. Mkt snyggare än om jag skulle ge sig på manen med sax.

Så vilket fungerar bäst/är lättast, solocomben eller vanlig trimkniv (sån med trähandtag tänker jag på)?

Hu vad många som klipper sina manar, är inte det förbjudet ? :angel: Till trådskaparen, jag skulle skurit av manen med en trimkniv och sen ryckt det sista för hand så att den blir jämn och naturligt urtunnad. Hur länge har du sparat för att få till en 43 cm man ? *imponerad*

Lättast är definitivt solocomben men frågan är om det inte är snyggare med trimkniven. Kanske en smaksak?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka