Russungar..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Djurjouren

Trådstartare
Jaha..Nu har ju då mina barn (hrm... för inte var det jag:angel: )gått och köpt sig varsin russunge direkt från Lojsta Hed.

Snacka om påpälsade ungar, man kan begrava hela näven i deras päls..
Nu vill jag lära mig en massa om pronnytrav för givetvis ska dessa russungar bli världens bästa travare :D

Derbyt vet jag finns, finns det andra storlopp? Är det insatslopp? Vilka hemsidor hittar jag bra information på?

Och så undrar jag ju givetvis om det finns nån här på Buke som är en hejare på ponnytrav.

Hur tränar ni era ponnyer?NÄR börjar ni träna dem?
Nån mer som har pållar från Lojsta?

Sv: Russungar..

Ponnyerna har kriterie, derby och 5-årsmästerskap
Sen finns guldstoet och vädligt många storlopp i stortravet har en ponnyvariant också (lilla kalmarsundspokalen, Minisprintern, Lilla Åbergs osv).
Sen TROR jag att 5-årsbaggen är ett insatslopp, men jag vet inte hur det fungerar.

Hejjare på ponnytrav? :p Har kört ganska många år men änn är man ju inte fullärd! :rofl:

Har ett gotlandsruss rekord 2.13! =)

Normalt sett så brukar man börja köra in dem vid 2 års ålder, eftersom de ska ut sen som 3 åringar i lopp. Men det beror ju så klart på hur mogna dem är, vissa kommer inte ut på banan förens dem är 4, det kan visseligen vara klokt att vänta så man inte kör sönder dem.

Jag tränar mycket konditionsträning och det är det som gäller i början, jogga låångalååånga sträckor upp till en mil.
Sen från och med nästa år ska jag köra mer intervaller, och provstarter på banan, så han lär sig att vara snabb från start!
Han har haft en tendens till att bara springa sista 500 metrarna. :rofl: Och har man dessutom en häst som jag som har svårt att hitta balansen när det går fort så är det viktigt att träna mycket nere på banan och köra fort.
Förövrigt så är det MYCKET varierad träning och det tycker jag alla ska tänka på! en ponny är inte som en storhäst som bara springer och springer tills den stupar ^^ Ponnyer springer bara när dem själva vill! Därför ska man variera träning så mycket det bara går, att inte köra nere på banan flera gånger i veckan, utan köra ut och luffsa i skogen en gång i veckan.
Jag rider ut med min i skogen minst en gång i veckan, det är därifrån han får sin energi tillbaka :D Han älskar det! =) Så det är bra om man både kan rida och köra dem.
Det finns ju dem som tränar sina ponnyer precis som storhästar, att bara nöta intervaller på en rakbana 4 dagar i veckan, men hur kul är det? :confused:
Men sen får man ju bygga upp träningen efter sin ponny, dem varierar ju mycket mer i behov än vad kanske en storhäst gör, så dem kan va otroligt olika!

Storloppen som finns är, Elitloppet/Elitracet, Kriteriet, Derbyt, 5 årsmästerkapet, femårsbaggen, 6 årschampionatet (om man får kalla de för stor lopp)Lilla åbergs, Sundsvall open. SM, Monte SM, Norlandssprintern, PonnyPrinsessan.Guldstoet m.m :angel:

femårs baggen fungerar så att man kör försök och sen en final.

Jag har inget russ från Lojsta hed men däremot så har min granne!
Vi håller på att köra in honom nu, och har haft vagn, det går jätte bra! Han är 4 år och hingst, jätte cool att köra! bryr sig inte om någonting! så det är jätte roligt att jobba med honom.
Plexis heter han och är efter Junisorken.

lllalala.jpg

Och här nedan är mitt russ Colt. efter Ripadals Jinnic. rekord 2.13.

DSC01658.jpg

Vad har du för stam på dina? :D

Senast ändrad av en moderator:

Mer mer !!!Tack alla för all info.
Jag vet inte stammen på mina :-). Får inte passen på ett par månader ...Jag har i varje fall döpt dem till MIN Ponny och Din Ponny :D
Det ska vara bra travstam på dem i varje fall :-)

:rofl: :rofl: har fortfarande inte smält namnen... har dina barn haft några funderingar på det än? russungarna var iaf kvar i hagen i morse, var ute och tittade till dom (nervös efter helgen... :angel: )
ponnyernas sprintermästare är ett måste! :bump:

Mer mer !!!Tack alla för all info.
Jag vet inte stammen på mina :-). Får inte passen på ett par månader ...Jag har i varje fall döpt dem till MIN Ponny och Din Ponny :D
Det ska vara bra travstam på dem i varje fall :-)

:D vad vill du veta mer? =) okej! härligt! du får lova att berätta om stammen sen och lägg ut bilder på dem! :) vad är de för färger? ålder? höjd? :D HAHAH gud vilka charmiga namn! :rofl:

Vad menar du med att vara nervös?:angel:
Var det inte kul att laga russungar i djupharvad skånsk leråker ;)

För andras info kan jag meddela att när man äntligen vågar släppa ut de vilda och för människor livrädda russungar i en hage så bör man när man sen ska ta in dem INTE tränga in dem i en hörna...
russungarna kan nämnligen hoppa betydligt högre än sin egen mankhöjd...Jämnfota......:D

Vi körde in våra russ på samma vis som blodingarna men vi skrittade bara fram till jullovet när de var 1 sedan började vi trava så smått.

Bilder?
Helst hade jag velat se bilder på dig, PiperGarden, russen + leråkern men jag kan nöja mig med russen :-)

Lycka till med ponnytravet!

det blir nog inte så svårt att fixa, vet av insatt källa att busungarna rymt igen... :p tyvärr är jag hemma på besök så jag kan inte medverka på bilden förrän i morgon, hoppas verkligen inte dom står på åkern då... kan också påpeka att russungar är mycket starkare än dom ser ut (talar av erfarnheten att en av dom höll på att dram omkull mig i leran...) och rädda för andra hästar... tjoho... men söta är dom små :devil: (går under arbetsnamnen Ior och svarta hingsten :rofl: )
nån som har erfarenhet hur man förvarar såna där små saker? verkar totalt omöjligt...

Jag tycker min ide , dvs att binda fast en russunge i mina stensäkra minishettisar :devil:
Piper är mer inne på att binda dem vid mina ungar för att skapa livslånga vänskapsband mellan barn och russunge ;)

Jaha..Nu har ju då mina barn (hrm... för inte var det jag:angel: )gått och köpt sig varsin russunge direkt från Lojsta Hed.

Snacka om påpälsade ungar, man kan begrava hela näven i deras päls..
Nu vill jag lära mig en massa om pronnytrav för givetvis ska dessa russungar bli världens bästa travare :D

Derbyt vet jag finns, finns det andra storlopp? Är det insatslopp? Vilka hemsidor hittar jag bra information på?

Och så undrar jag ju givetvis om det finns nån här på Buke som är en hejare på ponnytrav.

Hur tränar ni era ponnyer?NÄR börjar ni träna dem?
Nån mer som har pållar från Lojsta?

Hello! Grattis till två underbara ponnysar!!!!
har du funderingar kring ponnytrav så föreslår jag sidan www.ponnytrav.ifokus.se ..! Linnea har nog hunnit före mig med att rekommendera den! Där finns artiklar och forum om precis ALLT som rör ponnytravare!

Det här med att träna ponnytravare är rätt luddigt. Alla har sina egna metoder!

Själv så bor jag på Gotland och har rätt bra koll på Lojsta och Lojstaungar! Får man vara nyfiken och fråga vad dina har för stam??

Ps: Jag gillar verkligen namnen!!!!

Ponnyerna har kriterie, derby och 5-årsmästerskap
Sen finns guldstoet och vädligt många storlopp i stortravet har en ponnyvariant också (lilla kalmarsundspokalen, Minisprintern, Lilla Åbergs osv).
Sen TROR jag att 5-årsbaggen är ett insatslopp, men jag vet inte hur det fungerar.

Jäss! Femårsbaggen är ett insatslopp! Tror att man betalar första insatsen som tre- eller fyra-åring! (Har ingen häst i den åldern själv, så jag har dålig koll!) :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka