Sv: Russungar..
Hejjare på ponnytrav?
Har kört ganska många år men änn är man ju inte fullärd!
Har ett gotlandsruss rekord 2.13! =)
Normalt sett så brukar man börja köra in dem vid 2 års ålder, eftersom de ska ut sen som 3 åringar i lopp. Men det beror ju så klart på hur mogna dem är, vissa kommer inte ut på banan förens dem är 4, det kan visseligen vara klokt att vänta så man inte kör sönder dem.
Jag tränar mycket konditionsträning och det är det som gäller i början, jogga låångalååånga sträckor upp till en mil.
Sen från och med nästa år ska jag köra mer intervaller, och provstarter på banan, så han lär sig att vara snabb från start!
Han har haft en tendens till att bara springa sista 500 metrarna.
Och har man dessutom en häst som jag som har svårt att hitta balansen när det går fort så är det viktigt att träna mycket nere på banan och köra fort.
Förövrigt så är det MYCKET varierad träning och det tycker jag alla ska tänka på! en ponny är inte som en storhäst som bara springer och springer tills den stupar ^^ Ponnyer springer bara när dem själva vill! Därför ska man variera träning så mycket det bara går, att inte köra nere på banan flera gånger i veckan, utan köra ut och luffsa i skogen en gång i veckan.
Jag rider ut med min i skogen minst en gång i veckan, det är därifrån han får sin energi tillbaka
Han älskar det! =) Så det är bra om man både kan rida och köra dem.
Det finns ju dem som tränar sina ponnyer precis som storhästar, att bara nöta intervaller på en rakbana 4 dagar i veckan, men hur kul är det?
Men sen får man ju bygga upp träningen efter sin ponny, dem varierar ju mycket mer i behov än vad kanske en storhäst gör, så dem kan va otroligt olika!
Storloppen som finns är, Elitloppet/Elitracet, Kriteriet, Derbyt, 5 årsmästerkapet, femårsbaggen, 6 årschampionatet (om man får kalla de för stor lopp)Lilla åbergs, Sundsvall open. SM, Monte SM, Norlandssprintern, PonnyPrinsessan.Guldstoet m.m
femårs baggen fungerar så att man kör försök och sen en final.
Jag har inget russ från Lojsta hed men däremot så har min granne!
Vi håller på att köra in honom nu, och har haft vagn, det går jätte bra! Han är 4 år och hingst, jätte cool att köra! bryr sig inte om någonting! så det är jätte roligt att jobba med honom.
Plexis heter han och är efter Junisorken.
Och här nedan är mitt russ Colt. efter Ripadals Jinnic. rekord 2.13.
Vad har du för stam på dina?