Russkorsning & ridponny

evis

Trådstartare
Jag har frågat innan men måste förhöra mej igen, i vilken avdelning registreras en russkorsning? Om pappa är russ och godkänd enligt rasvisa bestämmelser. Vilken färg får pappren? Har mamman någon betydelse, dvs kan mamman påverka färgen på pappren åt något håll?
Kan en sådan korsning vara med på 3-årstest, få avelsdiplm (antagligen inte va?), kvalitets, ungponnychampionat?
Tackar för klara besked i denna fråga :bump:

Sv: Russkorsning & ridponny

Du kan läsa om reg. här http://www.asrp.se/ Självklart har mamman betydelse, stamboksförd för sin ras, ridponny eller korsningsponny eller okänd (ofullständig stam) Finns 43,93 och 99 (olika avdelningar i dem oxå) Har du tänkt betäcka ett RP-sto med russhingst??? Vilka som är välkomna på kvalite osv kan du läsa om på SPAF.s hemsida, här http://www.spaf.info/

Nej jag har en russhingst och vill veta hur det ligger till för eventuella avkommor med ston av andra raser.

Angående stona, det jag menar är vad stoet ska vara för att man ska "komma så nära ridponny" i raskod som möjligt, med en russhingst. Förstår självklart att stoet påverkar men gissade att det inte kan bli raskod 43 med russpappa, oavsett sto.

De två exempel jag har som är nära tillhands är - Russhingst med arabmamma? Russhingst med kallblodstravarmamma? Får dessa avkommor samma raskod som "korsningsponny eller okänd/ofullständig stam"? Och har de rätt att delta i Treårstest, kvalitets, ungponnychampionat?

Blir inte mycket klokare av vare sej ASRP´s hemsida eller SPAF.

Varför betäcker man ett arabsto med en godkänd? russhingst?

Hingst av annan ras än svensk ridponny, stamboksförd (godkänd) för sin ras +sto,stamboksfört, stamboksberättigat för sin ras, ger 93-reg.avkomma avd. I. Gäller raser godkända av ASRP som grundmaterial.
Se: www.asrp.se vidare avel, vidare vad är en ridponny. Så: russ+arab= 93 reg.om stamboksförda i sin ras. Russ + kallblodstravare borde bli 99, vilket ej är en svensk ridponny trots att den reggas hos ASRP.

Det är inte helt obeprövat att korsa russ och arab och det har gett en del fina ponnyer.
Angående frågtecknet efter godkänd så ja, min russhingst är godkänd.

Att det finns bra russ/arab vet jag, men de flesta brukar ha russ på mödernet. Kanske för att förädla eller få en större avkomma?

Liknande trådar

Avel Har kollat på en ungponny, som ägaren menar är registrerad som welsh partbred. Hon nämnde också att passet är blått, då hon inte riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Görel
·
Avel Vilket "nummer"/färg på pappren får en korsning mellan russhingst och arabsto? Har avkomman rätt att till exempel vara med på...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Liselotte X
·
Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 096
Senast: Marna
·
Avel Jag har ett svenskt ridponnysto vi funderar på att ta föl efter. Hon är en "riktig" ridponny med stamtavla, avlad för att bli just...
2
Svar
34
· Visningar
3 033
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka