KallblodSthlm

Trådstartare
Hej!

Någon som har hört om russin/vindruvor är farligt för hästar?

Finns det någon annan frukt som kan vara dåligt att ge till häst?

Om man tar bort kärnan från persikan, är själva "köttet" farligt =)

(fredagstrött o kom på att de kan ju va farligt, har inte testat o ge :p )

Sv: Russin

Vindruvor är ju farligt för hundar, borde vara lika farligt för hästar eftersom ämnet som vindrutor innehåller är farligt och hundar blir väldigt dåliga av det (eller dör, kommer inte ihåg).

Hundar får njursvikt av vindruvor. Läste en veterinärspalt att minsta mängd var 4 vindruvor på 8,2 kg kroppsvikt för hund som man fått in akut. Vad som orsakar det är ej klarlagt av vad jag kan hitta.

Jag hittar ingenting om hästar. Personligen ger jag inte hästarna nåt annat än grovfoder och vedertagna foder för häst. Finns liksom ingen anledning att testa en massa frukter...tänker jag. Där jag bodde förrut visade det sig att jag hade en massa fruktträd i och angränsande till hagen. Där fanns bl.a. plommon...hästarna åt plommon med kärnor och allt. Dom överlevde det iallafall...men jag skulle inte ens funderat på att ge dom plommon annars.

När mina hästar fått rejsa i trädgården har de njutit av rosorna, jordgubbarna, smultronen, körsbärsbusken (uppäten), äppelträdet inkl äpplena så klart, plommonen även körsbärsträdet och ringblommorna. De rör inte vitlöken, löken eller potatisen. Morotsblasten for ner och hade de fått hållas hade de nog grävt upp morötterna!!

Banan och apelsin har gått hem hos alla mina hästar tror jag. :D

Men det är ju inte så jätteofta de får det, så jag har öht inte funderat över om det är lämpligt eller inte.

Vindruvor är ju farligt för hundar, borde vara lika farligt för hästar eftersom ämnet som vindrutor innehåller är farligt och hundar blir väldigt dåliga av det (eller dör, kommer inte ihåg).

Varför skulle hästar inte tåla vindruvor eftersom hundar inte gör det? jag begriper inte logiken :confused:

Jag har ingen aning om hästar tål vindruvor eller ej, men häst och hund går verkligen inte att jämföra matsmältningsmässigt!

För att det är ett ämne i som är giftigt. Jag är inte säker men jag skulle inte ge vindruvor till mina. Sen gör ju alla andra som dom vill. Men är det ett giftigt ämne i som kan göra att hundarna blir dåliga. Men så har ena ponnyn haft dåliga blod och njurvärden innan. Dumt å chansa även om detonte ha likadana matsmältningssystem. Jag ger inte djuren vitlök heller, av samma orsak.

Om det verkligen var ett GIFTIGT ÄMNE i vindruvor, tror du verkligen att människor skulle överleva att äta kilovis??

Du kan inte jämföra med hundar. Finns massa hundar inte tål som går alldeles utmärkt för människor och hästar att äta.

Har aldrig hört talas om att vindruvor skulle vara farligt för hästar, mina hästar tycker det är jättegott.

St Hippolyt har vindruveskal och vindruvekärnextrakt i sina foder.

Precis, och jag har ifrågasatt VARFÖR 100 gånger men aldrig fått något svar på det. Vad specifikt är det som är bra med vindruveskal och kärnor till häst???

Inget jag skulle ge en häst iallafall. Och sedan undrar jag hur mycket socker det innehåller...

Min grabb har ja testat o ge banan, alla hästar gillar ju banan, trodde ja, men han mosar runt den i munnen, ber om mer tills munnen e full, ger mej sen en banangeggapuss xD Har bara testat några gånger :p

Däremot älskar han mandariner, han blir jättesur när de tar slut :p

Fast det är ju giftigt för hundar, det står även tidigare i tråden om du läser att det ger hundar njursvikt.. Människor kan ta upp det ämnet i kroppen på ett annat sätt. Och kan väl hästar uppenbarligen också göra, jag har ju skrivit att jag inte är säker på den punkten, om du läser inläggen. Vitlök är farligt för hästar och hundar ska inte äta lök. Så visst finns det likheter.

Fast vitlök och lök är ju inte samma sak, och tänk om hästar behandlar giftet i druvorna lika som människor?

Hund, häst och människa är tre ganska vitt skilda arter när det gäller matsmältningsapparaten. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar