Jag har aldrig haft analyserat grovfoder, och min häst kan enbart äta torrhö. Som unghäst åt hon Kraffts mineraler för avel/unghästar, men annars den blå (original?). Extra B-vitaminer vid pälssättning och pälsfällning är också att rekommendera.

Hej
Vad ger ni Era russ/ponnys för vitaminer/mineraler?

Vill du ge din häst dom bästa förutsättningarna till en hållbar hälsa så krävs det att man gör en grovfoderanalys på sitt grovfoder. Det kan man göra själv om analys inte redan finns. Sedan ger analysen en bra fingervisning i vad som behöver kompletteras med. Energi och protein kan ett vant hästöga se på hästens hull och göra en hyfsad bedömning. Men det som är mer intressant och framförallt viktigt att veta är mineralerna. Det syns inte på utsidan på samma vis.

Man kan dock nästan alltid utgå ifrån att grovfodret innehåller för låga mängder selen eftersom vi har så selenfattiga jordar här i Sverige. Selen är viktigt så i väntan på analys så hade jag om jag varit du säkerställt selenbehovet. (läs rekommenderad dos på hinken) Selen kan bli giftigt i stora överskott men det är ganska stora överskott som krävs för det.

Jag har aldrig haft analyserat grovfoder, och min häst kan enbart äta torrhö. Som unghäst åt hon Kraffts mineraler för avel/unghästar, men annars den blå (original?). Extra B-vitaminer vid pälssättning och pälsfällning är också att rekommendera.

Utan analys kan ingen veta vad hästen behöver. Att mineralerna är i balans är superviktigt och att bara ge ett mineralfoder, vilket som helst är direkt olämpligt.

Varför är extra b-vitamin att rekommendera? Hästar tillverkar det b-vitamin de behöver själva i tarmen. Det är extra protein de behöver inför fällningsperioderna.

Utan analys kan ingen veta vad hästen behöver. Att mineralerna är i balans är superviktigt och att bara ge ett mineralfoder, vilket som helst är direkt olämpligt.

Varför är extra b-vitamin att rekommendera? Hästar tillverkar det b-vitamin de behöver själva i tarmen. Det är extra protein de behöver inför fällningsperioderna.

Jag var på en föreläsning om foder senast för två veckor sen, som rekommenderade B-vitamin vid fällning.

Jag var på en föreläsning om foder senast för två veckor sen, som rekommenderade B-vitamin vid fällning.

Intressant! Vem höll i den föreläsningen och vem var sponsor? Hästar som får mycket stor havregiva kan behöva extra b-vitamin (fast då året runt och inte bara vid fällning) och då är min fundering varför man ger hästen ett foder som stör magen så mycket att den inte kan fungera normalt.

Låter som en av våra populära foderproducenter. Så mycket felfakta i en "föreläsning" har jag aldrig varit med om, som när jag deltog i en dylik.

Att propagera för att ge hästar vitlök t ex...

...
- Det finns ingen vetenskaplig dokumentation på att B-vitamintillskott behövs under pälssättningen. B-vitamin är viktig för ämnesomsättningen, men om hästen har en fungerande foderstat med tillräckligt med hö eller hösilage så tillgodoses behovet genom grovtarmsmekanismen, säger hon.
Hästar har nämligen en B-vitaminfabrik i grovtarmen och under normala omständigheter så ska de klara av att producera hela sitt behov där.
Hon vet inte riktigt varför det är så vedertaget att ge hästen B-vitamin under pälssättning.
- Jag har ingen jättebra källa på det. Men mycket vi gör med våra hästar hämtar vi från vår egen värld. Människan är till exempel en av få djurarter som behöver extra C-vitamin. Alltså överför vi det på andra djurarter och ger våra hästar extra C-vitamin, trots att det inte behövs. Det är säkert samma sak med B-vitamin. Det är en föreställning som har funnits länge, säger Anna Jansson.
---
http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/palsfallning-och-palssattning-behover-hasten-extra.htm

Nu skadar det inte mer än plånboken (vattenlöslig vitamin) men varför inte istället ge protein, om det nu saknas för pälsfällning/-sättning? Det är ju faktiskt bevisat att energi och protein är vad som förbrukas.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 245
Senast: skiesabove
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 572
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
220
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett