Russ som inte får gallopera?

T

Tuffa_tosen

Hej, vet ett par som har ett russ som jag kanske ska bli skötare på men fick höra att hon är travare.
Dom låter inte hästen gallopera, hoppa eller rida dressyr med hästen.
Är det snällt?
Asså jag menar mot hästen?
Ska den inte få varierat arbete?

Vill gärna ha hjälp och höra vad ni tycker!
 
Sv: Russ som inte får gallopera?

Vet du det eller tror du det? Hästen kan mycket väl vara en travare och ändå göra en massa andra saker. Prata med ägarna i första hand för att få rätt svar.
 
Sv: Russ som inte får gallopera?

varför är det synd om hästen? vi har haft några travhästar på löp å de har heller inte fått galoppera under ryttare, du kan väl ha varierande arbete för det? ibland skogen, ibland paddocken ibland bana osv. måste hästar galopperas o hoppas?

måste påpeka att dressyr arbete är jätte bra för travhästar, sen en tjej som tog över mammas travhäst fick en medryttare som rider dressyrarbete på honom började har han blivit mycket starkare å dessutom fått en bättre trav. tilläggas bör är att han inte galopperas.
 
Senast ändrad:
Sv: Russ som inte får gallopera?

Det går nog ingen nöd på hästen men sen kan det vara bra träning att variera och blanda körning med ridning. Man kan även variera körningen rätt mycket. Sätta upp lite koner och lägga ut hinderbommar att köra mellan mm

Jag hade en ponnytravare för ett antal år sedan. Jag var ju för lång för att rida hästen men vi brukade galoppera med vagn. Hon gick bättre i traven om hon hade fått galoppera av sig men det kan ju vara olika från häst till häst.
 
Sv: Russ som inte får gallopera?

Min hovslagare är travtränare och hans sambo är galopptränare. Både travarna och galoppörerna tränas i backar i galopp under ryttare. Min personliga åsikt är den att en travare kan stärkas på ett helt annat sätt om arbetet varieras. När jag och min sambo tränade travhästar för ett antal år sedan så ridtränade vi dem väldigt mycket med gott resultat. Sedan till din andra aspekt av frågan så tror jag inte att hästen lider av det men det är ju ingen nyhet att hästar tycker om varierat arbete.
 
Sv: Russ som inte får gallopera?

Hejsan! Ni som är travintresserade och är duktiga på det, får jag fråga en sak? :) Jag som knappt kan stava till sulky, undrar, om inte hästarna blir väldigt stela i sidor och sådant om de bara sätts framför vagn? Borde inte det påverka traven? Eller är jag ute och cyklar?

Halshugg mig inte, det var bara en sak jag gick o filosoferade över idag ;)
 
Sv: Russ som inte får gallopera?

är ju inte expert, våra hästar sprang ju inte in några stora pengar, men ja jag tycker att hästar som bara går för vagn blir stela i sidorna. vi har dock ridtränat våra hästar, ridit in dem vid 3-4års ålder så jag tycker allt att de har varit hyfsat mjuka. skrev förut att travhästen i vårt stall fått en mycket bättre trav sen en tjej börjat lägga ner dressyrarbete på honom.
 
Sv: Russ som inte får gallopera?

Hästen får säkert galoppera så mycket den vill i hagen, så det går nog ingen nöd på den.

Sen kan man säkert diskutera om det är det bästa sättet att träna en häst. Synd om den är det nog inte i alla fall.
 
Sv: Russ som inte får gallopera?

är ju inte expert, våra hästar sprang ju inte in några stora pengar, men ja jag tycker att hästar som bara går för vagn blir stela i sidorna. vi har dock ridtränat våra hästar, ridit in dem vid 3-4års ålder så jag tycker allt att de har varit hyfsat mjuka. skrev förut att travhästen i vårt stall fått en mycket bättre trav sen en tjej börjat lägga ner dressyrarbete på honom.

Det beror väl på hur man kör den?
Man kan ju variera arbetet väldigt mycket framför vagn också, plus att man kan tömköra.
 
Sv: Russ som inte får gallopera?

varför är det synd om hästen? vi har haft några travhästar på löp å de har heller inte fått galoppera under ryttare, du kan väl ha varierande arbete för det? ibland skogen, ibland paddocken ibland bana osv. måste hästar galopperas o hoppas?

måste påpeka att dressyr arbete är jätte bra för travhästar, sen en tjej som tog över mammas travhäst fick en medryttare som rider dressyrarbete på honom började har han blivit mycket starkare å dessutom fått en bättre trav. tilläggas bör är att han inte galopperas.


Lever det verkligen kvar..okunnigheten/myten om att travare inte får galopperas..:smirk:

TRAV är travhästens NATURLIGA gångart (vet inte hur det är med russ dock) och många proffstränare ridtränar sina hästar bl a i djupsand i galopp..
 
Sv: Russ som inte får gallopera?

var har jag sagt att travhästar inte får galopperas? vi har inte gjort det med våra då de har haft väldigt lätt för att galoppera även på banan. kuskar som vi har använt oss utav har rekomenderat oss att inte galoppera med dem. jag vet andra som galopperar sina travhästar å inte har problem med det när de körs. frågan var väl det var synd om en häst som inte får tränas i galopp/hopp/dressyr eller?
 
Sv: Russ som inte får gallopera?

självklart gör det det, men hur många som håller på med trav tänker på att hålla sina travhästar mjuka i sidorna? då pratar jag starthästar. är helt övertygad att det finns, vi själva har ju gjort det, men i det stora loppet är det nog få.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp