Russ hur länge tävlas?

Gullan86

Trådstartare
hej
undrar om reglerna gällande russ och att tävla i trav? hur gammal får man max vara för att göra detta? gäller någon speciell mankhöjd eller bara rasen? får man vara vuxen?

Sv: Russ hur länge tävlas?

Russ får tävla mellan åldern 3-15. För att du ska få köra russlopp så krävs det ett licens och du måste ha fyllt 12 år, och du får köra till och med de året du fyller 25.
Russen ska vara stamboksenligt och ha minst 3 led godkänd härstammning bakåt (alltså ej okänd härstamning) Russen måste då vara renrasiga, man får ej korsa in varmblod eller annan ras. Mankhöjden på russen ska vara inom den godkända gränsen för russ (vet ej exakta) men får ej överstiga B-ponnygränsen. Är ditt russ större än en B-ponny tillåts den ej att tävla inom ponnytrav.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Russ får tävla mellan åldern 3-15. För att du ska få köra russlopp så krävs det ett licens och du måste ha fyllt 12 år, och du får köra till och med de året du fyller 25.
Russen ska vara stamboksenligt och ha minst 3 led godkänd härstammning bakåt (alltså ej okänd härstamning) Russen måste då vara renrasiga, man får ej korsa in varmblod eller annan ras. Mankhöjden på russen ska vara inom den godkända gränsen för russ (vet ej exakta) men får ej överstiga B-ponnygränsen. Är ditt russ större än en B-ponny tillåts den ej att tävla inom ponnytrav.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Mjä...
För att få tävla ponnytrav behöver russet inte alls vara stamboksberättigat. Det behöver inte ens vara ett russ eller en renrasig ponny.
För att få tävla trav krävs 3 kända leds härstamning, behöver inte alls vara "godkända".
Däremot har du helt rätt i att det inte får finnas vbl elelr kbl travhäst inkorsat i en ponnytravare.

Mjä...
För att få tävla ponnytrav behöver russet inte alls vara stamboksberättigat. Det behöver inte ens vara ett russ eller en renrasig ponny.
För att få tävla trav krävs 3 kända leds härstamning, behöver inte alls vara "godkända".
Däremot har du helt rätt i att det inte får finnas vbl elelr kbl travhäst inkorsat i en ponnytravare.

Aha, då har jag nog virrat till de lite ;)

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
835
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
953
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka