Rushar jag honom?

L

lovelylace

jag har en snart tre arig Pre Hingst (tre i mars) som lever ute med tillgang till ligghall, har en ung ponny kompis som han kan leka med.
Jag " har longerat" honom kanske 6 ganger sen han kom i borjan pa september, gatt ut i skogen pa promenader, tomkort 4 ganger och loshoppat 2 ganger...Och allt gar som smort, han alskar och jobba och att lara sig nya saker...och ar bara super rar hela tiden, nar han kom var han lite jobbigare bets osv..
I sondags provade vi en sadel for forsta gangen och det gick helt problem fritt, jag longerade honom kanske i 10 minuter max, i skritt trav och galopp och sen gick vi en liten runda pa en promenad, typ 20 miuter i skritt med sadel pa..
Nu sager en tjej att jag forstor honom med for mycket jobb och att han kommer ha jatte mycket problem med leder etc for att jag rushar honom..

han kanske "arbetas" 2 ganger i veckan max tre, och det ar promenader i skog och mark mest och lite av det andra, ar det verkligen for mycket??
har ar han lite vat men lugn och sansad i sadeln forsta gangen
IMG_0087.jpg

Sv: Rushar jag honom?

problemet som kan uppstå om man har en väldigt snäll, lugn och samarbetsvillig/arbetsvillig pålle är att det är väldigt lätt att gå för fort fram och då får man så småningom div. bakslag (som många kallar "trots"). vilorna är väldigt viktiga för att hästen ska "smälta" allt nytt.

så som jag upplever ditt inlägg så är det väl bra bara du inte glömmer att låta honom vila i mellanåt. vet hur lätt det är när hästen är arbetsvillig ;)

javisst han har tva veckors uppehall da och da, da vi ar inne pa en vaxt period, plus att han inte jobbas alls under veckorna

Hej!

Jag tycker inta alls att det låter som om du jobbar för mycket med din unghäst. Det är ju viktigt att ni lär känna varandra och för att göra det behöver ni umgås.
Visst kan longering slita på benen, men 10 minuter totalt i veckan låter inte speciellt mycket. Nej, fortsätt du som du gör. Blanda lek, allvar och vila så blir det nog bra. Många har åsikter om allt möjligt, man får helt enkelt sålla.

Lycka till!

ja pa stuteriet dar han kom ifran longerade och jobbade dom honom mer men han var inte iute i hage sa mycket, dar hade dom inspannings tyglar och longerade typ 4 ganger per vecka...jag har haft inspannings tyglar , valdigt lost pa honom i 5 minuter...och longerat med dom ungefar 5 varv i vardera varvet och folk ar shockade har i england och att jag har over huvud taget loshoppat en hast under 3.5 ar det ar forskrackligt..aven om det var typ 5 skutt over en bom pa marken forsta gangen och andra kanske fem hopp pa 30 cms....det var ju mest for att han skulle forsta principen och han tycket det var jatte kul...dom ar ju inte gjorda av glas eller

Jag tycker inte alls att det är för mycket jobb. Tvärt om, nästan lite lite, men det beror på ditt mål. Vi har en unghäst som är lika gammal och henne satt vi på för första gången i söndags:D. Ridturen (med sadel) i skritt varade ca 5 minuter. Det gick jättebra. Hon var helt lugn och gick tryggt och avspänt. Vi har under hösten jobbat med longering - mycket lite just p g a slitaget. Varit på tömkörningskurs och fått sakkunnig hjälp. Varit på löshoppningskurs också där under en duktig tränares hjälp. Det betyder att hon blivit van att lastas och åka transport. Vårt mål är att visa henne på 3-årstest i början av maj och vill ha tid att ta det lugnt. Vi ska "rida" henne några gånger till innan jul och sedan göra ett uppehåll. Efter helgerna ska vi ta vår tränare till hjälp, som är en utbildad unghästutbildare, så att vi håller rätt nivå på ridningen. Efter 3-årstesten i maj kommer hon att vila fram till hösten.
Jag tror det är viktigt att ha ett mål och att ta hjälp av en duktig tränare som har ett säkert öga för unghästar. Lycka till och lita på ditt eget omdöme!

oj da, har skulle dom fa tok slag om du red en tva aring...
sa har sag min kille ut nar han longerades lite i trav, jag gar mest pa rakt spar med longeringslinan och kanske lagger in en volt har och dar, men jag tyckte att han har en bra unghast form, och jag later ju inte harva honom sa har cirkel efter cirkel, kanske ett och ett halvt varv och sen framat pa rakt spar.

men att jag hade loshoppat en 2.5 aring var ju hemskt, han skulle bli arbets sur och fa all mojliga skador till foljd...
jag vill ju att han skall vara fin och se bra ut i kroppen till hans gradering i var, och sa tankte jag vall upp och sitta pa honom i mars, da har han tre, och jag tankte att han skulle bli inriden over varen och sommaren, manga avbrott i arbetet forstas, men att vi ska kunna rida ut i skritt trav och galopp och pa bana i skritt trav och galopp, i en trevlig unghast form, sen sa blir det avbrott helt under hosten, kanske lite promenader vid hand bara sa att han inte tycker livet ar for trakigt;) och sen till varen da han ar fyra satter vi igang pa riktigt...ja jag tycker val inte det ar allt for snabbt marcherat

IMG_0089.jpg

Jag tycker också du resonerar sunt. Så länge hästen visar att det är kul så är det ju lugnt. Och helst ska man väl ta en viloperiod INNAN hästen visar irritation eller trötthet, men det kan som sagt vara lätt att köra på för länge när det går bra.

Följ din plan och var uppmärksam på hästen tycker jag, så blir det nog bra.

Tycker iofs att det är trevligt att din omgivning har en sån syn på unga hästar, jag kan tycka att man här i sverige verkar köra igång ganska hårt med sina småttingar. Även islänningar börjar bli ridna lite väl tidigt.
Bättre att man tar dem lite senare än för tidigt tycker jag :bow:

Visst är det bra att man tar det lugnt men framför allt att man har känsla för var gränserna går för varje individ. 3-årstesten har inget ändamål i sig utan är en hjälp till oss att utbilda i lagom takt. Men man måste samtidigt vara lyhörd för att takten inte passar alla individer. Min kompis har en 3-åring som är på samma nivå som vår 2-åring (de är ju faktiskt 2,5 och 3,5 år). Han klarade varken fysiskt eller psykiskt att blir klar till 3-årstesten. Så han fick vänta ett år.

Jag tycker inte alls att du tar honom för hårt! Tidig träning i väl avvägd mängd gör en häst starkare och hållbarare som äldre, visar all forskning på.

Hellre korta pass 3-4 ggr/vecka än långa pass mera sällan.

När man jobbat en unghäst 2-3 månader är det viktigt att den får vila helt från arbete 4-6 veckor för att smälta det inlärda samt ev reparera de skador som all träning ger.

Jag hämtar hem min 2.5-åring på onsdag, den har varit på inridning i 8v.
Rids nu skritt/trav/galopp i en ändamålsenlig form och balans för en så ung häst. Har lätt för att gå på tygeln samt har en fin mun.

Hon är löshoppad 7 ggr, vanlig löshoppning med 2 hinder, samt varierat med att vid vissa tillfällen hoppa studs som är teknik och mjölksyra träning.

Viktigt är att inte hoppa för högt innan hästarna har lärt sig systemet samt fått förtroende för hinder.

Nu skall hon hem och ridas ut i terrängen 4-5ggr med draghjälp av en äldre häst, sen får hon vintervila i 6 veckor.

Så lycka till med din häst och fortsätt du att jobba den!

Guu vad skont att folk hemma inte kanner att jag tar i for hart...han ar ju en glad och pigg kille som gillar att lara sig nya grejer...vi fortsatter val som vi har gjort da...

lite och ofta, med vila emellanat...

ska ut och promenera i skogen i helgen och kanske tomkora lite granna...

han har ju blivit en valdigt go hingst som verkar tycka det ar roligt att komma ut fran hagen och gora nya grejer..

Jag tycker själv att det finns en bra modell att anamma och det är den "sk" Flyinge modellen. Den förespråkar tidig träning av den unga hästen både vad gäller inridning och inkörning av unghästar.

Det är en mångårig tradition som fungerar väl i deras system.

Det viktiga när man håller på med unghästar ÄR att man har ett System och Röd tråd genom hästens utbildning.

Hejsan, laizita, sollentuna, jag kommer ursprunglingen fran Upplands vasby, kul att "traffa" nan nastan hemmifran:laugh:

Jag tror att Flyinge modellen innebar att hastarna utbildas i takt sa att dom klarar tre ars och fyra ars testen...tyvarr vet jag inte riktigt vad som ingar i dom testerna men nan kan sakert forklara...:D

Om jag var du skulle jag byta ut longeringen mot tömkörning vilket är helt suveränt. Lägg ner en slant på att finna någon som är duktig på detta. Du har igen det i allt du i framtiden kommer att göra. Du kommer åt hästen på ett mycket effektivt sätt vad gäller hästens kroppskontroll.För övrigt tycker jag det verkar helt okay det du gör.

jag har en snart tre arig Pre Hingst (tre i mars) som lever ute med tillgang till ligghall, har en ung ponny kompis som han kan leka med.
Jag " har longerat" honom kanske 6 ganger sen han kom i borjan pa september, gatt ut i skogen pa promenader, tomkort 4 ganger och loshoppat 2 ganger...Och allt gar som smort, han alskar och jobba och att lara sig nya saker...och ar bara super rar hela tiden, nar han kom var han lite jobbigare bets osv..
I sondags provade vi en sadel for forsta gangen och det gick helt problem fritt, jag longerade honom kanske i 10 minuter max, i skritt trav och galopp och sen gick vi en liten runda pa en promenad, typ 20 miuter i skritt med sadel pa..
Nu sager en tjej att jag forstor honom med for mycket jobb och att han kommer ha jatte mycket problem med leder etc for att jag rushar honom..

han kanske "arbetas" 2 ganger i veckan max tre, och det ar promenader i skog och mark mest och lite av det andra, ar det verkligen for mycket??
har ar han lite vat men lugn och sansad i sadeln forsta gangen
IMG_0087.jpg

Hej!

Fin häst du har! Riktig snygging!
En PRE växer långsamt och länge, vänta tills den är 4-5 år innan du börjar med inridning, ha inte så bråttom. Det är stor skillnad motför än när man rider in halvblod, så glöm flyingemodellen ;) En PRE är något helt annat att rida in. När du sen sätter igång då gör du det snabbt och enkelt, här skämtas det lite om att jag red in min häst på en eftermiddag. Dag två var jag med tre andra hästar och red ut ;)

Fråga runt lite här på forumet, tex i tråden "spanska hästar" så får du mer råd om just din hästras!

Lycka till!

/Lewina

Hejsan

sen jag skrev traden har vi fakriskt inte longerat, rost kommandon sitter och vi har istallet jobbat med tom korning :)
och varit ute och gatt i skogen mycket han har fyllt ut mer over december och ser numera ut sahar
Picture30.png

vi har ocksa tranat pa att visas up i hand eftersom han skall ut och visas i var/sommar....

jag har varit inne pa spanska hast traden, trevligt tycker jag...
jag vet att dom mognar nagot langsammare an halvbloden, men jag tror nog att jag skall satsa pa att i alla fall sitta in honom den har varen/sommaren, men ta det valdigt varligt..

det ar en fin balans med honom, om jag inte gor nagot med honom, foruton tas in och hanteras, sa blir han valdigt full of himself, och kan vara en liten:devil:

plus att han kanner snabbt att han kan nat, (aven om jag kan vara lite oense om det verkligen sitter) och hander det inte nya roliga skaer kan man bli en liten:devil: igen...
sa jag forsoker att gora det lilla arbetet vi gor sa stimulerande som mojligt men halla en bra balans mellan arbete och vila...

tack for synpunkterna, har dom i atanke:)

ahh att saga, jag har haft och ridit in pre's tidigare, eller ja det har ar min andra, och dom tidigare satt vi in som 3.5 aringar..men igen langa viloperioder och tog det valdigt lugnt...

Liknande trådar

Träning Var god ursakta bristen av prickar, har inte tillgang till svenskt tangentbord.. Har precis borjat satta igang en helt underbar...
Svar
17
· Visningar
3 551
Senast: Rubinen
·
Hundhälsa Hej Hej... dags for "en san dar trad" for jag behover ventilera ur mig lite. 7 manader unghund, ingen traning, hog energi (tjeckiskt...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: Bewildered
·
Övr. Hund Jag har blivit ombedd att forsoka trana Miss Mandy att kanna igen lukten av 'sewage' (avloppsvatten i alla former) for att kunna hitta...
Svar
3
· Visningar
1 156
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?