Rushar jag honom?

Sv: Rushar jag honom?

jag har en snart tre arig Pre Hingst (tre i mars) som lever ute med tillgang till ligghall, har en ung ponny kompis som han kan leka med.
Jag " har longerat" honom kanske 6 ganger sen han kom i borjan pa september, gatt ut i skogen pa promenader, tomkort 4 ganger och loshoppat 2 ganger...Och allt gar som smort, han alskar och jobba och att lara sig nya saker...och ar bara super rar hela tiden, nar han kom var han lite jobbigare bets osv..
I sondags provade vi en sadel for forsta gangen och det gick helt problem fritt, jag longerade honom kanske i 10 minuter max, i skritt trav och galopp och sen gick vi en liten runda pa en promenad, typ 20 miuter i skritt med sadel pa..
Nu sager en tjej att jag forstor honom med for mycket jobb och att han kommer ha jatte mycket problem med leder etc for att jag rushar honom..

han kanske "arbetas" 2 ganger i veckan max tre, och det ar promenader i skog och mark mest och lite av det andra, ar det verkligen for mycket??
har ar han lite vat men lugn och sansad i sadeln forsta gangen
IMG_0087.jpg

Halvtimmen av arbete du gav hästen när du provade sadeln första gången, om det är för mycket är helt beroende av vad han är van vid. Har man börjat tidigt och regelbundet i mycket korta pass så kan det vara ok.

Första gången jag lägger på sadeln låter jag det dock räcka med några varvs longering, tills hästen accepterar sadeln och är lugn och fin. Ser det mer som social träning och träning för hästens huvud.

Jag tror däremot på tidig träning, flera ggr i veckan. Dock i mycket korta pass på allt som är nytt. Promender vid hand kan man öka på tiden successivt och även börja sitta upp några minuter åt gången redan.

Hälsning Maja

Sv: Rushar jag honom?

Tack for svar...han hade inte nagra problem med sadeln alls, det var som han alldrig gjort nat annat..

tja det verkar ga framat, aven fast vi har dagar da han ar mer kaxig an andra..men det gar framat i alla fall, tror jag:crazy:

ta Anna

Liknande trådar

Träning Var god ursakta bristen av prickar, har inte tillgang till svenskt tangentbord.. Har precis borjat satta igang en helt underbar...
Svar
17
· Visningar
3 551
Senast: Rubinen
·
Hundhälsa Hej Hej... dags for "en san dar trad" for jag behover ventilera ur mig lite. 7 manader unghund, ingen traning, hog energi (tjeckiskt...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: Bewildered
·
Övr. Hund Jag har blivit ombedd att forsoka trana Miss Mandy att kanna igen lukten av 'sewage' (avloppsvatten i alla former) for att kunna hitta...
Svar
3
· Visningar
1 156
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve