Rusar.....

S

Sanna_vbg

Jag har precis varit och ridit en häst som jag kanske ska ha på foder, har inte ridit på ca ett år men innan dess har jag ridit på ridskola ca 10år. Hästen är underbar, den har inte varit så mkt riden det senaste.
Allt gick verkligen jätte bra:D:banana: tills vi skulle galoppera, då började hon studsa och dumma sig, sen bara rusade hon. Tjejen som var med sa att jag bara skulle släppa henne, men jag ville ju ha kontoll. Jag vill inte rusa med min häst när jag är ute och rider, jag vill känna att det är jag som bestämmer vad jag vill göra. När jag tog tag i henne började hon flänga med huvudet och hoppa runt, men hon stannade ju. Undrar vad jag gör för fel. Hon sa att jag skulle sitta ner och driva fram till bettet, men det är inte så lätt, jag blev mest rädd:eek::crazy:, och det vill jag inte vara. Jag vill ju ge hästen och mig själv fler chanser, men har ni några tips till mig, då vi ska ut här i veckan igen och jag vill ju inte vara rädd. Hästen har ett pullarträns med vanligt eggbett och martingal, ngt som borde ändras???:confused:

Sv: Rusar.....

Be ägaren sitta upp och rida fram och galoppera först. Be även ägaren rida den dagen innan. Har den inte varit riden så mycket på sista tiden så kan det lätt bli lite överladdat. Fråga också när munnen var kollad sist.

Jag har två fullblosston och ibland får jag låta dom busa lite i början och släppa lite (bara lite) på kontrollen.

Kan bara hålla med föregående....be ägaren rida hästen när du ser och be henne tala om exakt vad hon gör medans hon rider....

Be henne sedan hjälpa dej när du rider första gångerna....

Ifrågasätt även utrustningen, du använder inte bara utrustning för att det är skoj....det måste finnas en bra anledning....

Lycka till!....:)

//Domino_s

förlåt om jag låter negativ nu men asså vad ska du med den hästen till... vill du inte ha en snällare häst som du kan ha kul ihop med. att sitta upp på en häst första gången och känna att man blir rädd.. varför ska du då ta den på foder? tipset jag annars kan ge dig är att lyssna på ägaren till hästen.. det e tråtts allt hon som känner den bäst. som ngn sa att låta henne rida fram den med så kan du ju se hur hon gör... skulle du ta den på foder så ta kontakt med en tränare med en gång så du får hjälp... men som jag skrev först såå undrar jag vad du ska med en sån till... jag tycker du ska avstå från den å hitta ngt tryggare. förlåt om jag var negativ nu inte alls meningen att vara elak... men sånt kan faktiskt sluta illa om man inte har koll!

Tack för alla tips, ska testa igen och funkar det inte så tycker jag inte heller det är ngn idè.

Om hästen inte gått på ett tag säger jag som tidigare talare - har den stått så blir det lätt överladdat pga hästen tycker det är kul att komma igång igen. Eller så har den, beroende på hur länge den stått, tappat muskler och orkar helt enkelt inte gå samlat.

Men jag förstår dig, klart du vill ha kontroll. Testa en gång till och be ägaren rida. Om du känner samma osäkerhet efter du ridit igen, se dig om efter ngt annat.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 562
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 203
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 915
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 656
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit