Rusar i galoppen

Koppen

Trådstartare
Har ett sto som är helt underbar, men inte speciellt utbildad vilket jag/vi jobbar på mycket just nu.
Hon har en underbar skritt och nu äntligen också en mjuk och fin trav. Hon är en mycket pigg och glad dam och jag får värma upp henne länge och göra många halvhalter innan hon lugnar ner sig.
Nu skulle jag vilja börja träna hennes galopp, men vet inte riktigt var vi ska börja. Vill tillägga att jag inte har bråttom utan skyndar långsamt!
Men så fort jag fattar galopp tar hon bettet och bara rusar och jag får ibland inte stopp på henne. För några dagar sedan skulle vi ta en galopp snön på en åker och då tog glädjen överhanden på henne. Hon bara rusade och jag kunde inte ens få henne på en volt.
Fö är hon jättesnäll och känslig och uppmärksam på mig.

Sv: Rusar i galoppen

Hej!
Vad läskigt det lät! Så får hon ju verkligen inte göra... kan du inte skicka in en liten exteriör bild på henne så man ser hur hon är bygggd om det beror på samling, rädsla eller illvilja.
För du vet väl om galoppörerna, visst gillar dom att springa säger vissa men när dom är i ett visst tempo kan de inte ha ngn vikt bak och därför nästan all vikt fram, bakbenen används bara till påskjut. När hästen springer så, måste den öka tempot för att hålla balansen nu när det inte finns ngn vikt där bak. Detta leder till snabbare galopp som du förstår och i vissa fall kan det även vara så på vanliga ridhästar beroende på hur dom är ridna eller byggda.

Ja! Ta det lungt i fortsättningen iaf!

Sv: Rusar i galoppen

Har du tillgång till padock/ridhus rekomenderar jag att du börjar där... Dels är det inhägnat dels vet de flesta hästar att de förväntas jobba (inte busa) på dessa platser. Pröva med cavalettibommar, när de ligger med rätt avstånd kan hon inte gärna ta större språng för då springer hon på dem. Börja med cavaletti på långsidan och bryt av snart efter. upprepa tills hon verkar förstå hur hon ska bete sig. (ha inte för långa serier från början). när hon verkar förstå kan du fotrsätta galoppera efter cavalettin. Försök bromsa med vikt och säte (dra inte i munnen även om hon gör det, krama bara tyglarna.)

När du är ute kan det vara bra att ha en annan häst med sig som är lugn och fortsätter galppera långsamt även om din sticker iväg. Snart märker hon att kompisen inte hänger på och lugnar ner sig.

Lycka till!!!
:rofl:

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida ett sto, hon hade inte varit igång på några veckor så vi tog det lugnt i början och jag har även longerat henne ex...
Svar
3
· Visningar
723
Senast: Joelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
330
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vad kunde vara bättre tröst efter förra veckans dystra konstaterande att min ridkänsla var död, än att få sitta på två av mina sex...
Svar
0
· Visningar
344
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama