Rusar i galoppen, tips?

N

Nessan

Jag rider nu en övervuxen welsh cob, ganska kraftigt byggd, ser ut mer som ett kallblod... I alla fall, han är ganska orutinerad, men en jättetrvlig och ärlig häst som verkligen älskar ridningen och arbetet. Han samlar sig och bär sig jättefint i både skritt och trav, arbetar verkligen jättefint och lyssnar hur bra som helst. När man kommer till galoppen där emot, då bara springer han. Han har muskler så det räcker och blir över, och jag har sett honom samla sig i hagen och galoppera jättefint, men under ryttare så bara drar han. Finns liksom inget mellantempo, det är antingen trav eller race. Min fråga är då, har ni några tips på vad jag kan göra och hur jag kan jobba för att få bukt med det här problemet?

Jag vet inte vad det beror på heller, han är kollad av veterinär nyligen utan anmärkningar, men vi vet inte vad han har varit med om tidigare. Han är ganska osäker och skygg mot främmande människor, tog ett ganska bra tag innan han lät mig röra hans huvud... Han reagerar på spön, även om det har blivit bättre, och allt detta får oss att tro att han kanske inte har haft det helt lätt tidigare.

Sv: Rusar i galoppen, tips?

Svårt och säga varför han gör som han gör om det inte är av att han är svag i galoppen.

Mitt tips är att göra halvhalt med yttre sidan (räta upp yttre sidan och driva) sedan vända honom ca 2-3 galoppsprång med hjälp av ledande utan att "tappa" yttre sidan och sedan rida rakt fram ett par galoppsprång och sedan vända igen med hjälp av halvhalt.

Halvhalt - vänd - rakt fram - halvhalt - vänd - rakt fram o.s.v.

Hoppas du förstod ungifär...svårt att förklara så att det blir rätt när man inte ser ekipaget.

Sv: Rusar i galoppen, tips?

Är ingen expert alls, men har haft en häst som påminner om din, så jag ger mina råd ;)

Galopperar du mkt på volt? Det är väldigt jobbigt nämligen. Det är skillnad på att samla sig i hagen och ha ryttare och dessutom balansera sig på runda spår. Galopp är ju av naturen en ganska undersatt rörelse.

Gör MÅNGA fattningar är mitt tips. Galoppera rakt fram, bryt av efter en långsida, trava på kortsidan, fatta igen. Upprepa tills han lyssnar på dig, konsekvent, i båda varven. Var nogrann med att han ska svara på ett enda tygeltag för avbrott. Du ska inte behöva upprepa hjälpen 11 gånger, utan få en reaktion direkt, även om det inte behöver vara ett klockrent avbrott. några slägtravsteg är helt ok. Så småningom tror jag han lugnar sig om han förstår att han snart ska bryta av. Var lätt i handen och låt honom hålla det tempo han klarar av för dagen, rid i lätt sits om du vill, för att sedan kunna reglera det lite bättre när han är starkare.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Dressyr Är nybakad dressyrhäst ägare och i min box står nu en herre på 170+, en riktig gentleman som älskar att arbeta och trivs bra med det vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 563
Senast: mackan
·
Hoppning Jag har nyligen köpt en ny häst - ett 8-årigt DV sto som blev inriden som 6-åring, dvs. inte gjort så mycket. Hon har stått ganska länge...
2
Svar
27
· Visningar
3 703
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka