Rusar efter "hinderna"!

L

Lolydodia

Rusar efter \"hinderna\"!

Hej!
Har börjat gå lite över bommar och så med medryttarhästen. Hon är bara fem år och har aldrig hoppat med ryttare.

Nu har jag då börjat och om vi skrittar mot en bom så skrittar hon över den men efter bommen så springer hon iväg i full trav. KOmmer man i trav på bommen så galopperar hon i full fart efter hindret. Det är precis som om hon tror att bommen ska springa efter henne och bita henne i baken.
Vet någon hur man ska lugna ner henne så att hon inte rusar iväg efter bommen? Jag menar alltså bara en bom som ligger plant på marken. :smirk:

Har ni några tips??

Re: Rusar efter \"hinderna\"!

Jag har ingen erfarenhet av detta problem, men jag skulle nog jobba mycket med "miljöträning" eller vad man ska kalla det. Att se bommarna mer som en del av ridbanan än som "hinder". Gå sakta emot, gör många halter. Gör kanske halt över bommen och sen en direkt efter. Ge henne mycket att tänka på så att hon inte kan bara rusa.
Sen är det ju självklart viktigt att ändå se till att hon inte är LIVRÄDD för bommarna, för då kanske hon får panik, men... ja... hoppas du förstår ungefär vad jag menar.

Lycka till med din häst!

//Ullis :bump:

Re: Rusar efter \"hinderna\"!

Lägg upp en hel serie med bommar. Skritta över en och gör halt innan nästa skritta över den och gör halt innan nästa.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna