Rundcorall

O

Onnie

Hej!

Är det någon här inne som har någon erfarenhet/kunskap om hur mkt det kan kosta att anlägga en rundcorall?! Givetvis beror det på hur stor den här men om jag säger att den ska vara ca 20 m i diameter och med samma botten och underlag som i en paddock. Kostnad för staket tillkommer ju också förstås?! Förslag på hur man bäst anlägger en sådan?! Fördelar/nackdelar!?

///Karin

p.s För min del finns schaktmöjligheter i familjen så egentligen handlar det bara om materialkostnader d.s

Sv: Rundcorall

corall3.jpg

vår corall byggdes med konstens alla medel... schakta, fylla ut, markduk, dräneringsrör, grov sand, fin sand... nedgjutna telefonstoplar med ca 2,5m högt plank.
15diameter. Allt som allt gick den på 50 000. Men jag har ingen aning om vad varje bit för sig kostade...

corall2.jpg

Sicke'n fin rundcorall!!! :love: Så avundsjuk!

Förhoppningsvis kan jag få ner kostnaderna rätt så rejält med tanke på att schakt kan ordnas inom familjen (pappa är gräventreprenör) men hur är det med kostnaderna för material?! Någon annan som vet?! Enklast vore förstås att ringa ett företag som tillhandahåller grus o liknande men tyckte att det var enklare att fråga er här! :banana:

Hur är det med storleken?! Fördelar/nackdelar med en 20-diameters?! Fördelar/nackdelar med en 15-diameters?!

///Karin

en 15 är lättare att jobba hästen från marken, då du slipper röra dig så mycket själv även om hästen är grovsignaliserad.
en 20 är bättre att rida i, så det beror på vad man kommer att använda corallen till.

jag rider unghästarna i denna 15, det går bra, men det skulle säkerligen kännas bättre i en 20.

Har anlagt en 16 meters rundcorral. Lagom stor för att ha bra kontakt med hästen vid markarbete . Känns dock lite liten att galoppera runt i .
I stället för "ridbanesand" som topplager har vi ett ca 25 cm tjockt lager Paddex (Hyttsten). Binder marken mycket bra = mindre underarbeten av marken. Det är ett ganska nytt material för ridbanor, stabilisering av mark i leriga hagar etc. Kommer ifrån Oxelösunds Järnverk. Inte speciellt dyrt, det är transporten som kostar om man bor en bit ifrån. Eftersom vi hade bråttom så gjorde vi inhägnaden av 3 meters boskapsgrindar vilka kläddes på insidan med utjänta transportband av gummi ifrån en stenkross (gratis i vårt fall). Allt som allt har rundcorrallen kostat ca 30.000:-

Det förekommer ett missförstånd i sverige angående "pens" det finns nämligen två (minst), du får fråga dig själv vad du skall använda den till, som klassrum, eller ""motion"" för hästen, eller bägge!
jag tycker bäst om dom små ca 8-10 m i diameter, men här i nord Europa ser jag att dom flesta är 15-20 m, vilket kan vara till stor nackdel!
Den jag sist byggde (efter många diskutioner med min flickvän) blev väl ca 12 m i diameter. Den byggde jag med vanliga stolp och tripla bred band (el), inte alls vad jag ville bygga eller är van vid, men en fattig cowboy tar vad han har! det vi har kvar är mark jobbet,dvs sand/grus etc, stolparna (h=1,8m) funkar bra när dom sitter tätt (max 1m cc),lägg den stora slanten på underlaget.
Lycka till!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 146
Senast: WBanna
·
K
Ridning Förhoppningsvis får jag anlägga en liten picadero/paddock hemma. Läste i Hempfling att picaderos i Spanien har måtten ca 11 m i sidan i...
2
Svar
33
· Visningar
5 048
Senast: angelaL
·
O
Hästmänniskan Hej! Är det någon här inne som har någon erfarenhet/kunskap om hur mkt det kan kosta att anlägga en rundcorall?! Givetvis beror det...
Svar
1
· Visningar
782
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama