Rundcorall!

A

AnetteJT

Skall till att bygga en rundcorall, men vill ha tips på vilken storlek som lämpar sig bäst.
Jag vet att denna tråd skall ligga under utrustning, men jag vill vända mig till NH:e för råd. (Så snälla låt tråden få stanna)

Jag vill både kunna löslongera, samt träna i den. (Inte rida)
Jag vill inte ha den för stor och heller inte för liten (kommer galoppträna mycket).
Så vad är lagom?

Sv: Rundcorall!

Om jag skulle bygga en rundcorall skulle jag inte gå under 18 m i diameter. Jag har under åren satt upp provisoriska rundcoraller, och trivts bäst (och även fått bäst reaktioner från hästarna) när det varit runt 20 m i diameter - speciellt om man vill att hästen ska kunna galoppera ledigt i den.

Jag har en provisorisk nu som mäter just 20 diameter.
Funderade på en större, kan den bli för stor?

Ju större corall desto bättre måste ditt kroppsspråk vara. Så är du tillräckligt stark i din kommunikation är en större inga problem :)

Sista året jag hade Malte så satte jag inte upp nån rundcorall utan var i hagen - och han la sig alltid på en volt på runt 20-25 meter i diameter fastän hagen var på 4 ha, så jag kan tro att hästarna gärna rör sig ungefär i den voltstorleken om de själva får välja (han var en storgalopperande halvblodsvalack på ca 160), dels för att det är bekvämt stort att springa på och för att det ändå är tillräckligt nära människan.

Attans vad du är snabb på att svara! :)

Jo, men inte hade min galopptokiga flicka stannat hos mig på 4Ha mark inte.
Hon hade racat 4Ha upp, 4Ha ner. :angel:

För galoppens skull så bär hon sig bra på mindre volt, men jag vill undvika slitaget.

Jag sitter hos pappa och häckar, har inget annat för mig ;) Bevakar Buke som en hök! :D

Jag tror att om du bygger 20-22 m i diameter så kan du känna dig rätt lugn. Jag är inget stort fan av att träna hästens "fysik" på volt, varesig det är lösarbete eller i lina, men kombinera rundcorallarbetet med tömkörning på raka (och böjda) spår så tror jag du kan få till en rätt schysst träning.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 112
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama