Rund stång till badkar mitt på golv

P

Petunia

Vi håller på att renovera ett sekelskifteshus vi ska flytta till, och har rivit ut badrummet med dusch. I det andra finns ett badkar, den gamla sorten i riktigt järn och med örnklor som fötter. Jättefint...

Problemet är ju bara att det står mitt på golvet, och skulle således vilja ha ett takfäst duschdraperi som räcker runt hela badkaret, inte bara längs ena sidan. Som en ring runt liksom.

Någon som vet vart jag kan hitta detta? Har sett det på hotell och hos bekanta utomlands, men har aldrig sett det i Sverige... kan någon hjälpa mig? SÅ ovanligt kan det väl inte vara tycker jag...

Sv: Rund stång till badkar mitt på golv

Borde det inte vara ganska lätt att göra en själv? av bara en tunn rundstång? eller be någon verkstad göra det. då kan du ju få den exakt hur du vill ha den.

annars har jag inga tips tyvärr.
hoppas du hittar vad du söker.

Ja, precis en sådan! Fast nästan 9500 kr för en draperistång känns lite overkill kanske :crazy:

Att göra en själv har jag inte ens funderat på, får kolla upp det. Fast helst en färdig, vi har så mkt annat att tänka på, känns som att man inte vill lägga så mkt energi på sådana saker på nåt vis...

åhhh- låter fantastiskt!!!!!!:d:d:d

BIIIILLLLLDDDDEEEERRRRR!!!!!!!:D

Ja, det är verkligen fint! Och stort :P Min 180 cm långa faster säger att det är det enda badkar hon badar bekvämt i :P Ska se om jag kommer ihåg att fota imorgon :)

Ja, det är ju en idé, men blir det inte väldigt trångt under då? Det är normal takhöjd (ca 2,10m) i badrummet, sedan kommer man ju upp ca 2 dm i badkaret vilket lämnar 1,9 meter till taket.

Min sambo är 180 cm lång, och kommer således inte kunna stå raklång i badkaret eftersom det ju blir en "strut" upp... dessutom tror jag att den ringen blir för liten till det stora badkaret.

Det känns också svårt att på ett smidigt sätt dra undan draperiet eftersom den bara sitter fäst i en punkt i taket, då måste man ju hålla i ringen med andra handen under tiden.

Jag har också för mig att ringen är av plast eller liknande (ej metall, men kan ha fel) och frågan är om det tål belastningen av ett tungt och blött draperi som ska dras för och undan flera gånger om dagen...

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill också se bild! :bump:
Badkar är det bästa som finns, har själv ett badkar med tassar, men ett nytt...och särskilt långt är det inte.

Tror som de som sagt att måttbeställa, hos någon smed/svetsare är nog bäst och det blir lite billigare.
Men ska man speciall beställa sådär, tror han att det endå att det går på en 6000-7000kr.

Hade du bott närmare Göteborg hade min sambo kanske kunnat göra en åt dig. :)
Kram, Maya

Det finns ju gardinskenor som man fäster i taket och låter gardiner eller draperier (såsom duschdraperier) löpa igenom. Ikea har t ex, även böjda hörn. Lite shopping, en borrmaskin och nån timmes jobb så har ni det på plats.

Jag fnulade lite på det hela... Det skulle väl kunna vara rätt snyggt med en kopparstång? Då borde man kunna köpa vattenrör i koppar och böja till dem snyggt med böjfjäder (eller prata snällt med en vvs:are). Mjuka kopparrör borde kunna gå att böja för hand runt en tunna eller något annat med passande radie så länge det är en rätt stor ring man vill ha, men vet inte om det håller sig tillräckligt rakt med tiden... Sen kan man ju sätta ihop de båda ändarna med en klämring. Finns ju dessutom förkromade om man inte gillar koppar och dess patina. Fästen för taket kan man sen löda dit (eller återigen be sin duktiga vvs:are), eller så kan man ju köpa såna där gardinstångsfästen för runda gardinstänger som man justerar till på nåt vis och använder. Så köper man sån här typ av duschdraperihängare så att man kan dra runt draperiet utan att det fastnar i fästena:
a04504_.jpg

Men ullos variant är betydligt enklare och kanske även ungefär samma prisklass... :D

...och gillar man inte ljudet från när metallhängarna rullar på det ihåliga metallröret kan man ju fylla röret med t.ex. sand eller liknande. :idea:

Ullo: Det var faktiskt inte en så tokig idé, varför tänkte inte jag på det :P Det ska jag absolut kolla upp!

Moiran: Det är absolut ett alternativ. En god vän är svetsare, så det borde ju inte vara så svårt att få ihop... Ska kolla upp Ikea först tror jag, verkar enklare, haha. Den där sista varianten var riktigt snygg, om än lite litet för ett badkar.

Jag fattar inte att utbudet är så litet, har folk bara badkar placerade mot väggen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka