Sirpafinnen
Trådstartare
Vad menas med att hästen går i "rund och låg" form? Lång och låg har jag nog kläm på men hur ser den "runda" ur och på vilket sätt är den bra? eller dålig??

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad menas med att hästen går i "rund och låg" form? Lång och låg har jag nog kläm på men hur ser den "runda" ur och på vilket sätt är den bra? eller dålig??
![]()
Det är så här:
Ta ett ridspö, böj det lite grann, håll handtag och ände på samma nivå, tänk dig nu att spöet är en häst i profil. Lagom böj fram och bak på samma nivå. Då har du en häst i eftergift=bra.
Vad den oridna hästen gör är att "den rätar ut spöt" och går ur eftergitften=mindre bra.
Tänk nu att du har en häst som är stadigt på tygeln, då tar du ditt ridspö och tippar det bakåt, fast med samma böj=samling.
Håll kvar spöet bakåttippat och kläm ihop lite= ökad samling.
Sen släpper du tillbaka spöt, till den lilla böjen men tänk att du tippar framdelen framåt= rund och låg
Till skilnad från bara låg, där du helt enkelt tippar ett rakt spö frammåt.
Låt nu spöet vara rakt fram dit där huvudet börjar, där tänker du att du bryter av spöet i en tvär knäck innåt.=Bakom hand/lodplan
Jag rider alltid hästen rund och låg och början och i slutet av ett pass.
Hoppas du förstår mina "spöbilder"
Men inte kan väl hästen vara rak i ryggen med ett sänkt huvud? Vare sig halsen är rakt utsträckt eller bakom lod? Så bakom hand och med vikten på frambenen, istället för lång och låg, måste det ju bli.
Hälsning Maja
En fundring till: vad är skillnaden i effekt mellan detta och att hästen "krullar ihop sig"? Min gjorde nämligen gärna detta emellanåt tidigare. Nu är han under igångsättning efter bakknäproblem (kanske hade med saken att göra? smitning för att avlasta på nåt vis?) och det lilla vi hunnit upp i nu i form av träning har ännu inte visat "ihopkrullning", dock nåt jag tolkar mer som "rund och låg" (vilket inte är så konstigt då han är otränad)
Berätta mera![]()
![]()