M

marie ireholt

Våra 3 kattungar är nu 6 veckor.2 av dom kissar på golvet hela tiden medans den tredje går på lådan.Har lyckats fånga dom andra 2 precis när dom ska sätta sig på golvet och satt dom på lådan.
Problemet är att dom har inte kommit på själva att dom ska gå på lådan.Utan dom har var sitt ställe på golvet som dom sätter sig på.
Har nån nåt bra tips på hur man får dom rumsrena?

Sv: Rumsrena?

Ställ lådor på de platser de valt som toaletter, håll dem på begränsad yta (max ett rum) tills de är stadigt rumsrena, prova olika sand, alla katter accepterar inte samma. De allra flesta kattungar blir rumsrena utan problem, men de kan behöva lite hjälp i början.

Sv: Rumsrena?

Våra katter var i princip rumsrena från 5 v ålder, men det har hänt några olyckor. En av katterna ville i början helst kissa i hörn bakom dörrar och liknande. Vi fyllde då glasslådor med kattsand och ställde dem på de platser där olyckor hade hänt. Alltså kunde de inte kissa "fel" om de ville kissa på "sin" plats.

Nu är de 8 v och nyligen hände återigen några olyckor bland sladdarna bakom stereon. Det kan ha pågått längre än vi tror. Nu ställde vi inte en glasslåda där utan flera kaffefat med torrfoder. Katter kissar inte där det finns mat. har även strategiskt ställt ut mat på andra ställen där vi gissar att de skulle kunna få för sig att är en lämplig toalett.

På dagarna är alla rum med mjuka möbler stängda så att de inte får för sig att kissa i sängar eller soffor. De besöker vardagsrummet endast i sällskap av oss på kvällarna.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 036
Senast: Gunnar
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 236
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama