Rumsrena kattungar!

C

Cobblestone

Hur får man kattungarna rumsrena?!

Hej!

Min pojkvän har fått sin första (oönskade) kull med kattungar.
Allt har gått superbra även om det inte var fullständigt planerat, de är nu 4 veckor gamla och har börjat kissa lite på golv och kläder. (Så jag bestämde mig för att vända mig till den här sidan för hjälp)

Skulle verkligen uppskatta att få så mycket snälla tips och trix som möjligt! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur får man kattungarna rumsrena?!

Låt dom inte gå på så stort område, men stäng av. Kattungar måste plötsligt kissa, och hinner inte gå jättelångt när dom måste. Om mamman använder lådan också, så vill dom lära av henne också

Köp in små kattlådor, typ utställningstoalett. De är lätta för de små att använda.

Om du hör att de börjar pipa någon stans, och krafsar lite eller går fram och tillbaks på samma ställa (gärna hörn) medan dom piper, hitta kattungen och placera den på lådan.

Och sen förståss att de får vara hos sin mamma till de är minst 12 veckor gamla.
 
Sv: Hur får man kattungarna rumsrena?!

Som sagt, ett litet område med flera lådor.
Och säg till honom kastrera mamman om han inte vill ha ungar.
 
Sv: Hur får man kattungarna rumsrena?!

Låt dom inte gå på så stort område, men stäng av. Kattungar måste plötsligt kissa, och hinner inte gå jättelångt när dom måste. Om mamman använder lådan också, så vill dom lära av henne också

Köp in små kattlådor, typ utställningstoalett. De är lätta för de små att använda.

Om du hör att de börjar pipa någon stans, och krafsar lite eller går fram och tillbaks på samma ställa (gärna hörn) medan dom piper, hitta kattungen och placera den på lådan.

Och sen förståss att de får vara hos sin mamma till de är minst 12 veckor gamla.
Men hur ska man stänga av, utan att göra dom andra två katterna nervösa och stirriga?
Det finns ett tomt rum som hade varit utmärkt för dem, men då kommer ju inte kattmamman åt dem.
 
Sv: Rumsrena kattungar!

Gör en hage (obs, alla galler måste täckas, en kattunge trycker igenom huvudet i de allra minsta öppningar) eller stäng in mamman tillsammans med dem.

Ställ en liten låda i varje hörn av rummet till att börja med, jag brukar ta gratängformar i aluminium, de har lagom låga kanter och går att slänga när man inte behöver dem längre.

Sedan när de får tillgång till större yta: ställ ut flera lådor framförallt i undanskymda hörn. Om det alltid finns sand under tassarna där en liten katt tycker det är nära och tryggt nog att sätta sig stärker man associationen mellan sand och toalett.

Jag har på mina fyra kullar haft en enda unge som inte blev rumsren direkt, henne fick jag utnyttja alla metoder på. (Hon var väldigt gnällig med typ av sand också, gick bara på riktigt finkorning sand så det som började strula där var förmodligen att jag hade för grov sand från början)
 
Sv: Rumsrena kattungar!

Bygg ett hinder för dörröppningen som kattmamman kan hoppa över men inte kattungarna.
 
Sv: Rumsrena kattungar!

Tror helt klart dina kattungar har för stort utrymme. Minska det som andra skrivit o ha en låda där dom kan kissa. Har aldrig haft problem med utanför kissande kattungar. Dom är renliga av naturen o lär sej att kissa i lådan utan problem. Det verkar sitta i ryggraden att man kissar på låda. ( i sand)

Ang att dom kissar på kläder. Ha inga kläder på golvet så är det lätt åtgärdat. För är dom 4 veckor så kan dom inte hoppa upp på grejor ännu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 872
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 483
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp