Rumsren - hur gör ni på natten?

Hundförfia

Trådstartare
Hej!

Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)

Hur gjorde ni på natten för att få hunden att bli rumsren. Var sov valpen? I vad sov valpen? Ställde ni klocka för att vakna och ta ut? Hur ändrades det vecka per vecka?

Gick ni alltid till samma plats när ni tog ut hunden för att den ska göra sina behov? Läste att en rekommendation att lägga typ barkflis på ett område så den associerar det med "toa". Ingen jag fråga har gjort så, de har bara tagit ut den och gjort lite si och så med rumsrens träningen. Jag som person gillar en plan, ialla fall till att börja med så vänder mig nu till er experter om tips :)

Tack!
 
Jag sover på natten och tids nog kommer även valpen att göra det. Jag tar hellre pölen/högen på morgonen än får min nattsömn förstörd av att behöva gå ut och rasta valpen. Mina valpar brukar vara helt torra på nätterna senast vid 10 veckors ålder.
 
Jag sover med mina valpar (de sover i min säng som vuxna också, jag gillar det). Då vaknar jag om de vaknar. Om jag vaknar och ser att de inte sover, då tar jag ut dem. Såg till att ta foppatofflor vid ytterdörren och kläder nära till hands som gick snabbt att sätta på sig.

Skulle aldrig(!) ställa klockan på väckning för att gå ut med valp om natten. Jag ser till att rasta det sista jag gör innan jag lägger mig och det första jag gör på morgonen när jag vaknar. Det räcker gott så. Sedan kanske jag också har en fördel av att jag matar med färskfoder, för då får de i sig mycket vätska med maten. När jag gav torrfoder så kunde valpen äta vid ett tillfälle och dricka vatten lite då och då utspritt över dygnet, och då blev det svårare att veta när valpen skulle behöva ut jämfört med när de i princip aldrig dricker.
 
Mina valpar brukar vara rumsrena vid leverans vid 8 veckor. Behöver valpen gå ut och gnäller, rastar jag den men det är sällan det händer.

Ta reda på hur valpen är van att hanteras, har den gjort sina behov i gräset, på papper eller något annat. Mina associerar gräs med att rasta sig så de är mindre motiverade att göra sina behov på tidningspapper eller på betongen i en hundgård.
 
En faktor till. Småhundar har av nån anledning svårare med rumsrenheten. Mina flattar minns jag knappt när de slutade göra inne.

Nuvarande phalene, född okt -22, har varit pålitlig några månader nu. I olika forum skrivs det om liknande erfarenheter.

Och just det, natten. Komposthage invid sängen eller sovande i sängen. Ut och kissa så fort det gnälls. Min har inte heller fått mat senare än runt 18. Nåt snacks bara. Annars blir det toabehov vid 02.
 
Mina har fått sova i samma rum. Sen är det blandat — nån har sovit hela natten från dag ett, andra har vaknat och då har jag vaknat och gått ut och satt den på gräset utanför huset. Med valp på senhösten hade jag en pannlampa vid sängen och stövlar att kliva i vid dörren, vill inte tända en massa lampor och piggna till.

Skulle inte ställa larm, och inte bängla med bark. :)
 
Valpen sov i sängen, jag satte klockan första nätterna men slutade snart med det, det var ingen bra idé och vi vaknade ändå med jämna mellanrum. Med facit i hand var det en skitdålig idé att rycka upp henne från sovande för att gå ut och kissa, hon lärde sig direkt att hon inte gillade att bli lyft och det fick jag lägga en del träning på sen. Hon vill fortfarande inte bli lyft från liggande så vi har fått hitta en rutin för det som funkar.

Ikeas kisskydd Grusnarv är världens bästa grej, för övrigt. :D Jag minns dock inte att hon kissade särskilt ofta i sängen, helst gör de inte det, men de gånger hon gjorde det var det skönt.

Valpen blev rumsren tidigt för rasen, 5 månader. Men jag slet envetet med det också. I dag är hon 17 månader och håller sig 10-12 timmar över natten, det är obegripligt hur hon klarar det. (Själv kissar jag sådär en 3 ggr under samma tid :o)
 
Ha valpen på en avgränsad yta. Om den inte är i rörelse har den inte samma behov av att kissa och bajsa. Det är också större sannolikhet att den sover när du sover om det släcker ner och ”gör natt”.

Jag hade hage till Svante. Försts natten sov jag i hagen med honom, sedan flyttade jag ut utanför och sedan upp i sängen. När han väl var rumsren och inte tuggade på inredningen fick han successivt tillgång till större yta. Nu sover han i sängen men kan gå fritt i hela lägenheten om han vill.

Fridolf var fem månader när han kom så han var rumsren på natten när han flyttade in.
 
Madrass i köket bredvid hunden så länge det behövs. Inga hundar i sovrummet på grund av hälsoskäl. Vaknar hunden så ut en snabbis första veckan/veckorna. Sen hade jag haft lite mer is i magen och sett om valpen bara bytte sovställning. Hade aldrig grejat med flis eller dylikt. Går dock till samma ställe och är tråkig, dvs interagerar inte med valpen utan bara lyfter ut och in igen så fort den är klar. Berömmer så klart när den kissat eller bajsat. Springer hellre ut än tar pölar, tror de lär sig fortare att bli rumsrena då.
 
Aldrig ställt klockan.
Om valpen vaknar och gnäller går vi ut, annars inte. När den blivit större har vissa behövt vara i hage på natten bredvid sängen, medan andra inte behövt det. Alltid rastat på samma gräsplätt.
Har haft svårare med rumsrenheten på dagtid faktiskt då jag inte är lika uppmärksam på valpen hela tiden när mycket annat händer.
 
Har haft valpen i komposthage jämte sängen. Gått ut med den om den pipit. I övrigt ignorerat den så att den förstått att det inte är lek och gostid.
Har aldrig haft nått speciellt underlag utan sätter bara ner den på backen. Är den nödig så gör den ifrån sig.
 
Jag ställer inte klockan men tycker att valpar har en tendens att vakna tidigt på sommaren. Det blir ljust tidigt och fåglarna sätter igång. Så upp och kissa, och sen går jag och lägger mig igen.
Valp i säng eller komposthage bredvid sängen.
När jag sov på andra våningen valde jag istället att sova på madrass i vardagsrummet för att lätt kunna gå ut och snabbt komma i säng igen.

Jag har haft samma tankar som du på flis, mest för att det är praktiskt att bara ha en hörna i trädgården som man behöver plocka skit i framtiden.

Kul med valp! Val blir det för något? 😊
 
Jag gör en komposthage bredvid sängen där valpen får vara. Vågar inte ha i sängen när de inte själv kan hoppa upp eller ner p.g.a. skaderisken.

Redan efter någon natt har de sovit o princip hela natten, men har väckt oss när behovs funnits.

Även dagtid har jag begränsat ytan som valpen fått vara på, för det gör det lättare för mig att upptäcka när det börjar bli dags för behov
 
Har gjort samma med alla mina tre. Komposthage bredvid sängen med vaxduksunderlag, bädden på ena sidan och tidningar på andra. Valparna har vaknat, tultat iväg och kissat på en tidning och snubblat tillbaka ner i bädden (ibland såpass att de bara lägger huvudet på kanten för att de mest är halvvakna) och sovit resten av natten. Behövdes väl i kanske en vecka per valp innan de sov hela nätterna och kan nog räkna olyckor inne på en hand.

När vi tog ut dem för morgonkiss eller efter lek/mat var det inga problem att bara pinka på vilken plats som helst (förutom med första som mest var van snö/is och valde det över gräs ett tag) och vi var noga med att inte göra nån stor sak av det även om det inte kissades på en gång. Då gick vi helt enkelt en bit och så kissade de när de hade tid och lust.
Men då hade jag ju fördelen att alla var vana att göra ifrån sig både utomhus och på tidningar från tiden hos uppfödarna.
 
Jag sätter ingen klocka men går ut även på natten om det behövs. Dom har blivit ”rumsrena” rent mentalt väldigt snabbt, ena hunden lärde sig redan vid första vecka hos mig när han var 8 veckor. Men det innebar inte att han kunde hålla sig, han visste att man ska gå ut för att kissa och bajsa så han pep och väckte mig så vi skulle ut. Sen tog det ett tag till innan han kunde sova hela natten utan att gå ut.

Gjorde samma med min andra hund för dom vägrar verkligen båda två att kissa och bajsa inne så dom ger inte upp och det känns rent elakt att tvinga dom i det läget. Den yngre hunden blev inkontinent och både läckte och kissade på sig och ville ut mitt i natten i vuxen ålder men med medicin är han som som frisk. Det är verkligen super jobbigt med en vuxen hund man måste gå ut med flera gånger per natt, en valp är oftast lättare att stå ut med för att det är en naturlig fas man vet att valpen går igenom.

Sannerligen får du en en helt frisk valp som min första och inte min yngre. Även om han är symtomfri med mediciner.

Jag tror du kommer hitta ett sätt som passar både dig och din valp. Lycka till och stort grattis ttill hunden
 
Senast ändrad:
Nuvarande valp har sovit hela nätterna från start, oerhört lyxigt! Har dock sovit på madrass på golvet med valpen och med tidning bredvid. Har hänt någon natt att valpen valt att kissa på tidningen. Inatt sov valpen i sängen med mig för första gången, hon hela natten. :)

När jag hade mastiff fick de sova på golvet i egen bädd, då hade jag en hage av kompostgaller.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 245
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 872
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp