Rumsask, kalkfattigt vatten

Rosett

Trådstartare
Köpte en rumsask idag och läste på nätet att den vill ha kalkfattigt vatten, hur får man tag på sånt? Kan man avkalka kranvattnet på nåt sätt?

Sv: Rumsask, kalkfattigt vatten

Koka upp tevatten och ge det efter det svalnat eller ge vattnet från torktumlaren, det är väl mina knep. Regnvatten är också ett sätt.

Menar du kokt vatten eller ska man ha i té också? :D Jag får nog köra med det eftersom jag inte har torktumlare eller balkong att samla regnvatten på.

När jag var barn hade mamma ett avkalkningskärl för vatten till strykjärnet (?) Nåt sånt kanske skulle funka också?

Har för mig (fast jag kan minnas fel) att vi i Sverige i allmänhet har väldigt mjukt och kalkfattigt kranvatten, det har vi i alla fall lokalt här. Men den kanske är ännu kräsnare än så?

Ja...jag vet inte, får väl prova och se vad den säger. :crazy:

Edit: Kalciumhalten är ca 24 mg/l här, kollade på Stockholm Vattens hemsida. Vet inte om det är högt eller lågt?

Senast ändrad:

Kalk försvinner inte vid vanlig kokning. Destillering ja, men inte kokning. Att fånga upp ångan och vattna med den ska också fungera har jag hört.
Man kan sila genom torv säger många orkidévänner. Själv har jag aldrig testat.

Stockholm har låg kalkhalt i vattnet, så tror du kan vattna med kranvatten utan att vara orolig.

Hehe, lita inte helt blint på mej nu bara :p
Vill inte ha en död ask på mitt samvete!
När det är dags för omplantering, använd en mullrik jord (mycket torv, oftast kalkfattigt).

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 332
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Ifjol täckte jag ett större område kirskål med markduk. Men efter att ha läst om hur ogräs ofta växer in i markduken så den sen fastnar...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka