rullstol & hund

Z

zole

Fundrar lite och ville höra med er här vad ni tycker i frågan.
sitter sen ett par år tillbaka i rullstol , har tidigare haft hundar men dom senaste åren varit utan nu börjar jag fundera så smått igen på att skaffa en hund.
Är väl hyffsat aktiv då jag med manuell rullstol rullar 1-2 mil om dagen . saknar all den glädje en hund ger så jag letade lite men så fort folk får höra att man är rullstolsbunden vill dom inte sälja hund till mej.
Vad säger ni kloka bukefalister ska man som rullstolsbunden ge upp drömmarna om en hund, är det synd om en hund som har en matte/husse som sitter i rullstol?
visst jag kan inte springa i skogen men hunden kommer ju ändå få motion.
Fram med era åsikter positiva som negativa, ska jag satsa på hund el lägga ner planerna totalt.

Sv: rullstol & hund

sitter sen ett par år tillbaka i rullstol , har tidigare haft hundar men dom senaste åren varit utan nu börjar jag fundera så smått igen på att skaffa en hund.
Är väl hyffsat aktiv då jag med manuell rullstol rullar 1-2 mil om dagen . saknar all den glädje en hund ger så jag letade lite men så fort folk får höra att man är rullstolsbunden vill dom inte sälja hund till mej.
Vad säger ni kloka bukefalister ska man som rullstolsbunden ge upp drömmarna om en hund, är det synd om en hund som har en matte/husse som sitter i rullstol?
Fram med era åsikter positiva som negativa, ska jag satsa på hund el lägga ner planerna totalt.

Jag ser inget hinder i att skaffa hund! Tkr de är taskigt bara för att man sitter i rullstol kan man visste ta hand om en hund! Känner en som är rullsstolsbunden o har en golden o är aktiv med hunden.
Lycka Till!

Klart att du ska skaffa hund :)

Jag vet många som sitter i rullstol som har hund, och hundarna har det varken bättre eller sämre än någon annanstans.
Sen anpassar man ju alltid rasvalet efter ens situation (oavsett rullstolsbunden eller inte), och raser finns det ju gott om :)

Sen finns ju alternativ att ta en äldre hund om man utan hjälp ska fostra en valp och känner att det blir väl häftigt!

Har du funderat på någon speciell ras?

Självklart kan du skaffa hund, att du sitter i rullstol är inget hinder i sig.

Du kan ju kombinera med en redan tränad servicehund som man hjälpa dig i vardagen också ?

Jag skulle med glädje sälja dig en hund om du vill aktivera den. Speciellt om du skulle vara intresserad av att träna den som servicehund har ju hunden ständig aktivering. Hjul eller apostlahästar spelar ingen roll när jag väljer valpköpare.

tack för alla svar.
Ras spelar väl egentligen inte så stor roll & skulle även kunna tänka mej ta en hund som inte är valp. Dom flesta annonser som jag svarat på har dock slutat höra av sej när jag berättat hur situationen ser ut att jag är sjukpensionär & sitter i rullstol annars skriver dom att deras hund inte skulle må bra av att få så lite motion som en rullstolsbunden kan ge den.
Då jag är hemma hela dagarna så har jag ju all tid i världen att spendera med en hund & jag vill ju vara ärlig och säga som det är att jag inte kan gå när jag ringer/ mailar på en annons jag menar det måste väl vara bättre att jag berättar som det är på en gång .

Klart som korvspad att du ska ha en hund !

Du kommer bli världens bästa matte .

Samtidigt som du och hunden har glädje av varandras sällskap,så

kan du ju ha lite nytta av din hund :hämta,lämna saker etc etc

Det gäller bara att hitta rätt ras/hund.

Så tråkigt att folk fortfarande har fördomar mot dom som sitter i rullstol år 2008, dom verkar tro att bara för att man har hjul istället för ben så sitter man bara hemma och häckar.

Jag var med om en ganska allvarlig olycka för 2 år sedan som nästan gjorde att jag hamnade i rullstol. När jag sökte uppfödare till min blivande valp så var jag ärlig med att jag varit med i en olycka osv, dom flesta frågade bara lite kring det men så var det en och annan som frågade om jag satt i rullstol för då var det då inte aktuellt med någon hund.

Verkar liksom inte nå folk att rullstolsbundna är som alla andra, vissa är lata, vissa väldigt hurtiga och vissa mer lagom.. ;)

Du faller nog in i kateogrin: Väldigt hurtig !

Men en hund kan väl inte få det bättre! Tänk att få en människa som är så aktiv och som dessutom är har mycket tid att träna och umgås... Klart att du ska ha en hund!

Varför fördomar? Vilken bild poppar upp hos den som inte är insatt om valpspekulanten säger: "jag kan inte gå utan sitter i rullstol"?
Antagligen att man talar med någon som på sin höjd får komma ut på en liten repa om dagen, påknuffad av sin vårdare.

Du vet, och jag vet, att det inte behöver vara så. Det finns som du skriver, hela skalan av personligheter, men samtidigt ska man inte blunda för att många använder rullstol för att dom rent allmänfysiskt är svaga och kanske iom detta blir begränsade i rörlighet. En rullstolsanvändare med normal styrka i överkroppen, typ idrottsutövarna, har allt vad som behövs rent fysiskt.

Zole,
om du har kunskaper etc som gående har, finns ingen orsak varför inte du ska kunna skaffa och ha hund. Somliga uppfödare vill (nästan kräver) att man ställer ut, tävlar etc, så beträffande det får man vara flexibel. Kanske samarbeta med någon som kan lubba runt i ringarna t ex.
Jag kan själv inte jobba aktivt med utställning/tävling, men det har aldrig hindrat mig från att köpa hundar. Brukshundar! Så kan jag, kan du! Du behöver kanske vara mer framåt och sälja dig själv? Från början berätta om vilken tillvaro du kommer att erbjuda hunden.
Lycka till och stå på dig!!

LIA

skulle man inte kunna tävla om man sitter i rullstol menar du? jag har tränat med en rullstolsburen tjej som tävlade lydnad med sin hund och det gick hur bra som helst.

TS; leta vidare. det finns folk där ute som har något innanför pannbenet och inser att man kan vara aktiv fast man sitter i rullstol. att du inte jobbar 40 h/vecka borde dessutom räknas till din fördel. vad är det för raser du tittar på?

men självklart ska du det! Labrador kanske kan vara något ellet engelsk cocker spaniel om du vill ha något mindre. Jag tänker på raser som gärna apporterar. Då kan du lära den att apportera föremål och "städa upp" med mera. En av mina grannar har en taxtjej (som är kusin med den taxen jag hade). Hon åker på rejäla rundor i sin permobil om dagarna. Den taxen har det nog bättre än många andra! Hoppas du hittar en hund som passar dig tillslut. Jag önskar dig Lycka till!

edit: jag kom också att tänka på storpudel.

Senast ändrad:

skulle man inte kunna tävla om man sitter i rullstol menar du? jag har tränat med en rullstolsburen tjej som tävlade lydnad med sin hund och det gick hur bra som helst.
Nej, det menar jag inte. Hur fick du till det?? Jag skrev att man får vara flexibel!
Med det menar jag att man anpassar sig och tar hjälp av icke-handikappade när så behövs. Vissa moment i hundvisande/tävlande klarar man inte i rullstol, varför blunda för det? Om det är såna aspekter som hindrar TS från att köpa sin hund.
Jag är väl förtrogen med vad man med olika typer av rörelsehinder klarar av, jag har ju det själv, och försöker inte låtsas att begränsningar inte existerar. Graden av dessa begränsningar beror mycket på individen själv, förutom typen av handikapp.

Att man från en rullstol kan komma oerhört långt med sin hund i fråga om lydnad, samarbete osv är en självklarhet och inget jag tycker mig behöva ta upp.

Observera att tråden handlar om TS problem att ens kunna skaffa hund! Det vore intressant att få veta vilken/vilka raser TS intresserar sig för. Mycket hänger ju på TS intressen och förmåga att tas med hundar. Olika raser ställer ju olika krav på människan. Om vi får mera info, kanske någon här kan vara behjälplig att öppna en kontakt till bra uppfödare?

LIA

svarar alla då jag inte lärt mej hur man svarar på ett medelande.

Ras har jag funderat lite på förr har jag bara haft stora hundar så som schabrador, gråhund, laika bla men då kunde jag ju gå , nu när jag sitter i rullstol har ingen elstol då jag anses för frisk så tänkte jag att man kanske skulle satsa på en mindre modell av hund,
men man kanske inte ska titta så mkt på storleken då jag antar att många av de mindre raserna kräver lika mkt motion / aktivitet som en hund av större ras.
Kan man gå på utställning med hund då man är rullstolsbunden el krävs det att man kan gå?
Tack för alla positiva svar!!

Låter trångsynt att förutsätta att hunden kommer få för lite aktivering bara för att ägaren sitter i rullstol :mad: Den mentala stimulansen en rullstolsbunden kan erbjuda tycker jag väger upp språngmarscher i motionsspåret. Dessutom är det väl mer komplicerat än att man skaffar än icke funktionshidrad vän som tänka sig att regelbundet lufsa ut med jycken i kuperade skogsområden och ge den ett cykelpass emellanåt? Grannens dotter, en anställd doggywalker eller någon i den egna familjen.

Jag tror du skulle kunna erbjuda ett minst lika bra liv åt en hund som vilken gående person som helst med ett sunt synsätt på hundhållning - om inte bättre.

Egoister :(

Jag förstår inte varför din hund skulle må sämre än min t ex. När jag skaffade min hund var jag helt öppen med att hunden skulle få vara själv medan jag jobbar på dagar och jag är hemma hos vovve och rastar på lunch. Det fattar ju alla att det inte blir några långa skogspromenader av det. De längre promenaderna gör vi bara på kvällen eller helgen.

Det finns massor av hundar som inte behöver supermycket aktivitet i form av motion. Och att gömma godis eller hitta på hjärngympa till hunden kan inte vara lättare utan rullstol.
Tvärtom, din hund skulle kunna lära sig massor med saker för att hjälpa dig, att hämta tidningen eller vad som helst som är superbra aktivering.

Kämpa på :)

svarar alla då jag inte lärt mej hur man svarar på ett medelande.

Ras har jag funderat lite på förr har jag bara haft stora hundar så som schabrador, gråhund, laika bla men då kunde jag ju gå , nu när jag sitter i rullstol har ingen elstol då jag anses för frisk så tänkte jag att man kanske skulle satsa på en mindre modell av hund,

Kan man gå på utställning med hund då man är rullstolsbunden el krävs det att man kan gå?

Jag känner en som tränat sina hundar att hjälpa till att dra rullisen :).

Känner en annan som trots att det körs rullis med spak tävlar sin STORA och GLADA hund i lydnadstävlingar...

Dessutom vet jag en hel del som kör rullis som utbildat sig till hundinstruktörer.....

Så jag fattar inte alls varför det skulle vara en nackdel att vara hjulburen när man är hundägare.

( Det skulle vara att ta upp hundbajset då.... men det kan man ju alltid få hjälp med om det kniper).

/KT

För att vara en bra hundägare krävs handlag och fingertoppskänsla. Det behöver man definitivt inga fötter till!!!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 335
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 937
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 724
Senast: s957
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka