Rullande shettis

malinsky

Trådstartare
I förrgår red barnen på shettisen, och när 3-åringen skulle rida så började han skaka på hela kroppen så hon ramlar av :eek: Sedan lägger han sig ned för att rulla.

Jag tjoar och har mig så han inte rullar över och förstör sadeln.

Men om det inte var ngt akut jätteklåda som han fick, utan bara skiter i att det är en sadel på ryggen och en ryttare i den.. hur får man den att sluta försöka rulla sig?

Om jag löshoppar honom brukar han rulla sig i paddocken, det är härlig sand så iofs så förstår jag honom, men har jag orsakat ett problem nu då han även verkar rulla sig oavsett?
 
Sv: Rullande shettis

shettisen där jag rider rullar sig bara/sticker om ungen har för långa jobbiga ben.
 
Sv: Rullande shettis

Min ena shettis rullar ( försöker rulla sig alltså ) ofta när vi är ute. Kan vara därför han har blåbärsfläckar på sadelgjorden...;)

Men, det är ett allvarligt problem, för både häst och ryttare kan skada sig. Hur jag ska få honom att sluta vet jag inte, mer än att vara påpasslig och mana på honom så fort jag ser tecknen. Det brukar funka, även om han oftast försöker sig på samma sak ett par gånger till efter det första, misslyckade försöket.
Sist vi var ute och körde testade han samma sak igen, så det var bara att ta fram körpisken och mana på.

Att gå fram till huvudet och leda några meter när man håller i bettet/tygeln brukar också funka hyfsat.

Hur man blir av med olaten vet jag inte. Både sadeln och selen passar honom bra, men jag tror den begynnande vinterpälsen kliar, så det är nog det. Jag får borsta rejält med piggskrapan kanske, innan vi går ut... :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 729
Senast: Luleå
·
S
Hästmänniskan För några års sedan så hade jag en foderhäst med toppen stam inom hoppning hemma. Jag skulle ha hästen hemma i 1 år och sen fick jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 576
Senast: Judelaw
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 468
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp