rugg, ryggknölar osv

Grettir

Trådstartare
Vi har en isis tös på 10 här hemma som är ganska hög men inte någon "kraftig" islänning..
För några dagar sedan upptäckte min mamma sådanna där sadelknölar och frågade ägaren om hon hade sett dem..
Hon säger snabbt att hon har haft det hela tiden, men vi har inte känt det och både jag & mamma har både ridit och pysslat med hästen i fråga. Letade reda på länkar osv till ägaren och hon var iväg och köpte fårskinnsvojlock och alsollösning till hästen och har tvättat åtminstone två gånger efter att hon har ridit (4ggr har hon ridit sen vi sa att knölarna var där).
Nu så har hästen ifråga blivit väldigt tunn runt ryggraden typ som att musklerna har förtvinnat och hennes ryggrad sticker upp som om hon skulle vara en gammal svankig häst vilket hon ju inte är..
Så jag funderar på har ni några erfarenheter utav sådant?
Idag gick hästen ner på knäna under ridning men ägaren påstod att det bara var för att hästen är så pigg..
Kan det vara så att ägaren egentligen är för tung för hästen.. Och hur skulle ni göra för att få tillbaka ryggmusklerna på hästen? (de har bara försvunnit i "sadelstaden")

Blev ett ganska långt inlägg men jag hoppas att någon kan hjälpa mig!

Sv: rugg, ryggknölar osv

På det du skriver låter det definitivt som att sadeln inte passar och orsakar skadar och snedbelastningar.

Skulle starkt rekomendera att få hästen igenomkollad på klinik, sedan en ET och mkt markarbete tills ryggmusklerna är bättre och sedan till en riktigt bra sadelutprovare alt rida bomlöst.

Det konstiga är att när hon köpte henne i Juni så hade hon precis fått en ny sadel som sadelutprovare hade provat ut till henne...
Och den bomlösa sadeln som vi har hemma är alldeles för liten till ägaren :angel:

Hästen kan ha ändrat sig och tyvärr finns det sadelutprovare som inte är mkt att hänga i granen. Tyvärr ser man fortfarande allt för många islänningar med för smala sadlar.

Kan även vara annat så att det är annat som spökar så en vända till en bra klinik för utredning skulle definitivt behövas.

Troligen är det problem med sadeln . En sadel med för smal kanal hindrar blodförsörjningen till ryggmusklerna och under en längre tids användning gör det att musklerna förtvinar.

Med tanke på ryggmusklerna så låter det som om sadeln inte riktigt passar och antagligen är för smal. Det är tyvärr inte "idiotsäkert" att få hjälp av en sadelutprovare - det kan bli fel ändå! Så en titt på om sadeln verkligen passar tycker jag är att rekommendera. Sedan kan givetvis hästen tappa ryggmuskler av andra anledningar också, till exempel att den rids i felaktig form och/eller inte får tillräckligt proteinrikt foder.

För att "få tillbaka" ryggmusklerna skulle jag prova ut en sadel igen, och kontrollera att det inte är något fysiskt fel på hästen. Sedan vara mycket noga med att träna hästen i rätt form, och även träna en del trav över bommar, klättring i skogen samt tömkörning i korrekt form. Se över foderstaten om det inte redan är gjort.

"Knölar" i sadelstaden behöver inte bero på att sadeln inte passar, utan beror oftare på att det blir för "tätt" mellan sadel och hud och/eller att smuts kommit in där. Hålla rent, borsta ordentligt och använda t.ex. fårskinnspad eller REN vojlock så att det blir lite luftigare är råd jag fick av veterinär när min häst hade sådana knölar (och de försvann!). Utevistelse utan täcke är också bra! Det kan dock ta lång tid innan knölarna är borta, och om de inte ömmar (vilket de inte brukar) eller orsakar skav, så är det inte farligt att rida hästen under tiden.

Om ryttaren är för tung för hästen går inte att svara på såhär - du har ju inte ens skrivit hur stor häst respektive ryttare det rör sig om! Men om ryttaren är av det tyngre slaget hade jag satsat på att bygga upp ryggmusklerna igen INNAN ryttaren sätter sig på ryggen. Det kan man göra med t.ex. tömkörning, löshoppning, promenader i obanad terräng etc.

Jag tror inte på enbart sadeln, knölarna finns på ryggen antagligen pga sadeln inte ligger still. Men att ryggraden sticker upp beror snarare på näringsfattigt foder, och varken på sadel eller för tung ryttare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka