RP hingst till Dartmoor sto!

Sv: RP hingst till Dartmoor sto!

Om du vågar på fryst så tycker jag absolut att ni ska försöka med Vermont! Victovie här på forumet har ridit två stycken jätteläckra korsningar dartmoor/Vermont! Den ena vann championat förra året och den andra kom trea. Superfina ponnisar! Nackdelen är väl att de inte är D-ponnier.

Såg Vermont/dartmooravkommorna i Falkenberg, söta små ponnysar. Maxade B? Vet ngn vad de gör idag? Vad gäller stor hingst litet sto så anpassar sig fölet efter modern, problem kan komma vid fölning, för kraftig bog osv. har jag fått lära mig. De flesta RP-hingstar har ngt smått (typ WM) bakom sig och kan därför lämna ojämt.

Allmänt i ridponnyavel och "små" ponnyston, typ welsh/dartmoore..är att det är lämpligast att avla uppåt i storleken på två generationer.

Det lilla rasrena stoet som då¨bör ha både exteriör och prestation betäcks med en ridponnyhingst m,ed god exteriör/bra ridbarhet och bra prestation och avkomman blir en C-ponny.(ridponnyhingsten då avlad utifrån ponyblod och små fullblod kring 150 cm)
Till nästa generation samma sak, en D- ponny ridponnyhingst med god exteriör/ bra temperament och brukbarhet och avkomman blir en D- ponny.
Därefer kan man avla vidare generation efter generation och avkommorna blir D-ponnyer.

Snabba korsningar halvblod/småponny kan ge bra bruksindivider men blir för "heterogena" i avelsarbete. Därtill skall man lägga att halvblod oftast inte har "ponnytemperament" och avkommorna kan bli mindre lämpliga "småbarnsponnyer".

Vi har nu i Sverige ett utomordentligt bra "sedelärande" exempel, med Vermont --ponnyn med de extraordinära gångarterna som såg ut att gå hur långrt som helst i ponnysporten, såld av ägarfamiljen som i stället köpte in en Tysk ridponny avlad enligt ovanstående metodik.
Måhända har halvblodskorsningen mer "gång" ser mer spektrakulär ut,, men kanske inte det roligaste/enklaste för barn att rida.

Underskatta inte Europeisk ridponnyavel som har 50 år på nacken och "avlat" upp ridponnyer utifrån små ponnyston med god ridbarhet och med avelsurval bland ponnyer avlat fram en prestationsstark RIDPONNY, som lämpar sig för barn att rida.

peråke

Snabba korsningar halvblod/småponny kan ge bra bruksindivider men blir för "heterogena" i avelsarbete. Därtill skall man lägga att halvblod oftast inte har "ponnytemperament" och avkommorna kan bli mindre lämpliga "småbarnsponnyer".

Vermont ärver inte ner sig som han ser ut,,han är heterogen dvs han har helt olika gener i generationen bakom och kan lämna avkommor såsom han vore en B ponny ibland och en häst ibland.
Ärvt ner sina goda gångarter har han dock gjort hela tiden, men det var väntat då både hans far och mor hade goda gångarter.
peråke

Nämnde ju Underworld som finns på fryst, vad tror du om honom till dartmoorsto? Han var ju 165/166 (olika uppgifter i olika förbund) men har i halvblodsaveln lämnat lite mindre avkommor?
Är ju efter Riverman :).

Mvh Cissi[/QUOTE]

Man skall inte glömma den lille fine fullblodshingsten Fabian xx han för också Rivermanblodet och har förärvt sig väldigt bra på de få ston han har betäckt. Fabian har licens hos RSF och lämnar där avkommor med gröna papper.
Detta är min numera 4-åriga avkomma e. Fabian xx och u. Nf möderne.
IMG_0022.jpg
[/IMG]
IMG_0024.jpg
[/IMG]
IMG_0027-Kopia.jpg
[/IMG]

Fabian är en mkt trevlig hingst, och det är bara att beklaga att ASRP missade chansen att godkänna honom. Nu får han ju lite upprättelse genom att hans avkommor får full status i Rid och Sportponnyföreningen, och dom få avkommor han har haft har ju visat framfötterna i hoppning, och om jag minns rätt så ligger väl nån avkomma högt på svenska rankingen. Rent fullblod i ridponnyaveln (liksom i halvblodsavel) väcker ju alltid lite olika tyckande från vissa experter, men engelsmännen har ju alltid lyckats väl i sin avel med fullblodshingstar av mindre modell, dock verkar det vara klenare resultat i tyska ridponnyaveln med fullblod, men å andra sidan har dom ju inte samma tradition av små *poloponny* fullblodshingstar.

Liknande trådar

Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 115
Senast: hetluft
·
Avel Sitter här och funderar på vad man skulle kunna lägga för hingst på detta lilla stoet. Ridponnysto e. Power Boy, u: Dartmoorsto, 4 år...
2
Svar
22
· Visningar
3 720
Senast: ikaros227
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 252
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar