RP hingst till Dartmoor sto!

Barock-Pinto

Trådstartare
Någon som kan ge mig förslag på en ridponny hingst som skulle kunna passa mitt lilla Dartmoor sto :) Lilla Cola är 120 cm hög, har fått 38 p på utställning (detta var dock som 4 åring, och fick kritiken att hon var sen i utvecklingen). Tror absolut att hon skulle kunna få åtminstonde något poäng högre bedömning nu. Hon har blivit tilldelad poängen 8 för trav samt 9 på galopp under ryttare. Väldigt lätt för samling. Hoppar helt okey, och har deltagit på några små tävlingar. Tyvärr ej så mycket tävlad pga. ryttar brist. Går nu med ett stoföl vid sidan e. Power Boy som ser riktigt fint ut. Jag söker en hingst som kan ge mer höjd till avkomman, alltså stor D alt. liten häst. Den ska vara högrest och av den lättare typen. Goda gångarter och bra hoppförmåga.

Har tittat på Top Nordpol, samt Bocaccio Arden, då jag tycker om typen på bägge hingstarna. Men är lite osäker på Arden då han fått sånt dåligt betyg i hoppningen. Någon som vet om han verkligen har sådan dålig teknik, eller om det är dåligt självförtroende bara?

21233693.jpg

Bild på Cola. Har tyvärr ingen bra bild på henne. Hon är inte så grov som hon ser ut på kortet.

Sv: RP hingst till Dartmoor sto!

Men snälla rara, ge det mer än SJU MINUTER!

Själv anser jag att man ska avla rasrent på en sån trevlig ras som dartmoor, framförallt på ett så litet sto,

Kanske Minotaurus (halvblod) eller Green River (fullblod) de ar bada adla, over ponnymattet och godkanda for ridponnyavel!

Minotaurus tycker jag nog är lite väl hög..... han ligger väl på runt 156 cm, eller har jag fel? Green River har jag tittat lite på, men där är det naturlig betäckning, och jag vill ha det på semin. Veterinären kommer nämligen hem till gården och seminerar här. Väldigt smidigt ;)

Har sett ett par exempel på fullblod/dartmoor i engelsk hunteravel (Sport Horse Breeding). En annan tanke är att använda en hingst som har en hel del brittiskt blod i ådrorna och faktiskt går tillbaka till SHB. Den jag då tänker på är Speyksbosch Dancer, mkt intressant stam som borde kunna gå ihop med dartmoor? Han står på semin.

Avkomman kommer ju i ridponnystamboken eftersom hon är ur en av de brittiska Mountain and Moorland raserna (har klart för mig att dartmoor räknas dit).

Mvh Cissi

Not till moderator: Rasen heter just så, har jag fått lära mig. Har inget med någon annan websida att göra, så ta inte bort inlägget pga rasnamnet...

Minotaurus tycker jag nog är lite väl hög..... han ligger väl på runt 156 cm, eller har jag fel? Green River har jag tittat lite på, men där är det naturlig betäckning, och jag vill ha det på semin. Veterinären kommer nämligen hem till gården och seminerar här. Väldigt smidigt ;)
Minotaurus är 157 cm, men tänk på att hans föräldrar är normalstora (160-65cm) samma sak med Green River, han är ett fullblod med normalstora föräldrar som bara råkat bli liten själv.
Med ett Dartmoor sto ska du självklart välja någon ridponnyhingst med brittiskt blod, det finns flera bra hingstar,Speykbosch Dancer, Speykbosch Diablo, Leuns Veld Elegant (min favorit som jag använder i år, outstanding stam och massor av bra avkommor), att välja en ridponnyhingst med halvblod i tycker jag nästan är straffbart på ett Dartmoorsto;)

Vet av egen erfarenhet att det är svårt att få fram en stor D-ponny på litet B-ponnysto! Inte så konstigt egentligen då stoet oftast står för 60% och mer.(Därav följer att det är viktigare med stoet eg. än hingsten då man avlar) Bästa korsningen är enl min mening fullblod med dartmoor om man inte vill avla rasrent. Tanken är antar jag att det är lättare att sälja stor D än liten rasren B? Troligen får du en liten C eller max. B på så litet sto och till en mkt större kostnad.

Minotaurus är stor, men har lämnat ponnymåttsavkommor i de flesta fallen, även med newforeststo!
Connemaran Poetic Justice är annars väldigt fin.

*KL*

Har inte orkat kolla nu (sist jag gjorde det så togs mitt inlägg bort), men jag har för mig att de flesta fullblodshingstarna står på naturlig. Du föredrar ju semin, och det är nog rätt tänkt med tanke på betäckningsskaderisker på ett så litet sto.

En hingst som jag kollat in väldigt noga är Underworld xx. Har gått igenom samtliga reggade avkommor i Sverige och Danmark, letat upp så många jag kunnat i Tyskland. Inte så många, drygt 150 fördelat på 15 år i avel. Bara nämner med tanke på avkommornas resultat. Han har lämnat väldigt bra, framförallt typar han avkommorna, väldigt bra ridhästmodell. Har lämnat flera int fälttävlanshästar, åtminstone en i svår hoppning och dressyrhästar upp till MA.

Vad det gäller ponny - jag känner till att han betäckt tre ponnyston. Ett connemarasto - avkomman går hoppning som storhäst, en haflinger - avkomman är maxad D som 4-åring samt en tysk ridponny där jag inte vet något om avkomman.

Känner till att en fullblodsdotter betäckts med WM-hingst, avkomman är D-ponny och går FEI dressyr.

Underworld dog den 20/5 i år, han har stått på naturlig förutom något år på semin (1999 tror jag). Vet att det finns fryst, en svensk hingststation har.

Kanske kan han vara ett alternativ? Han var 165 eller 166 cm, Dansk Varmblod sa vid visning 2002 att han gärna sågs mera använd och då till större ston (för halvblodsavel då).

Det sägs ju att fölet anpassar sig efter stoets livmoder, jag har inga erfarenheter själv, men det finns kunniga här som kan säga något om lämpligheten med så stor hingst och litet sto?

Mvh Cissi

Minotaurus är stor, men har lämnat ponnymåttsavkommor i de flesta fallen, även med newforeststo!
Connemaran Poetic Justice är annars väldigt fin.
Då är du välkommen hit och titta på 2 Minotaurus avkommor, en undan D-ponnysto som nu är 161cm, och en undan arabXrussto C-ponny som nu är 156-7cm hög.

Min flicka som är 2 år nu är e minotauros undan arab/welsh sekt b. Hon är just nu 138 nånting men blkir ju lite större... inte riktigt maxad d men inte liten heller.

Hennes helsyster som är ett år äldre är cponny och blir inte större..så det är ju helt o hlålet beroende på vad man betäcker med o vilka gener som går i genom!=)

Min flicka som är 2 år nu är e minotauros undan arab/welsh sekt b. Hon är just nu 138 nånting men blkir ju lite större... inte riktigt maxad d men inte liten heller.

Hennes helsyster som är ett år äldre är cponny och blir inte större..så det är ju helt o hlålet beroende på vad man betäcker med o vilka gener som går i genom!=)
Om man går över till min granne, hittar man en saluhäst efter Minotaurus undan sec B sto, 4 årig valack, mättes häromdagen till 147,5 cm, att tro att den valacken stannar under ponnymåttet är nog lite väl blåögdt :D

jo mens om sagt beror det på individ från individ dessutom....... du kan inte garantera att två föräldrar på 170 får en avkomma på det heller, right?

Min är inga problem att hålla kvar i ponnymått, likväl som hennes helsyster blev endast c.-

Poloplayer, du har ju bra koll... :)

Nämnde ju Underworld som finns på fryst, vad tror du om honom till dartmoorsto? Han var ju 165/166 (olika uppgifter i olika förbund) men har i halvblodsaveln lämnat lite mindre avkommor?
Är ju efter Riverman :).

Mvh Cissi

Poloplayer, du har ju bra koll... :)

Nämnde ju Underworld som finns på fryst, vad tror du om honom till dartmoorsto? Han var ju 165/166 (olika uppgifter i olika förbund) men har i halvblodsaveln lämnat lite mindre avkommor?
Är ju efter Riverman :).

Mvh Cissi
Jag tror att det är ett utmärkt val! Används semin är det ju inga problem, fölet anpassar sig efter modern. Jag har ju alltid varit svag för Rivermanblodet så den kombinationen är nog super i ridponnyavel eller som sportponny. Underworld har ju faktiskt presterat en hel del på tävlingsbanan och då bevisat att han är en bra hingst. Tyvärr är ju mitt lilla welshsto redan på väg till en bra ridponnyhingst annars hade Underworld varit ett mkt lockande val.
Jag vet en dam som betäckte sitt mountainsto flera ggr med halvblodshingsten Cortus och dom avkommorna föddes utan problem.

Jag tror att det är ett utmärkt val! Används semin är det ju inga problem, fölet anpassar sig efter modern. Jag har ju alltid varit svag för Rivermanblodet så den kombinationen är nog super i ridponnyavel eller som sportponny. Underworld har ju faktiskt presterat en hel del på tävlingsbanan och då bevisat att han är en bra hingst. Tyvärr är ju mitt lilla welshsto redan på väg till en bra ridponnyhingst annars hade Underworld varit ett mkt lockande val.
Jag vet en dam som betäckte sitt mountainsto flera ggr med halvblodshingsten Cortus och dom avkommorna föddes utan problem.

Vad blir det för hingst till ditt welshsto? *nyfiken*
Kommer ihåg att jag sett nån annons på föl just e. Cortus u. WM-sto, såg trevlig ut!

Till nästa år kanske U:s son kan vara nåt till ditt sto? :angel::D

Om man nu ska ha in halvblod i ponnyavel, så undrar jag om det är nån som betäcker ponnysto med Hermes? Han borde vara mest intressant av det som finns på hbl-sidan om man vill ha fram dressyrponnyer... Dubbelt Urbino också... Det bara slog mig :).

Mvh Cissi

Min ursprungliga plan var att lilla Paris skulle besöka Speyksbosch Diablo och ett D-ponnysto till Leuns Veld Elegant, men nu lutar det mer och mer till att båda betäcks med L V Elegant, jag är speciellt svag för hans mödernelinje som går tillbaka till Sarnaublodet som visat sig vara helt outstanding i ridponny och palominoaveln, samt att min palominohingst(som tyvärr inte lever längre ) kom från Sarnaustuteriet (lite nostalgisk måste man väl få vara ibland :D)

Det låter intressant! :)
Kommer ihåg din hingst, var väldigt vacker. Hette väl något på C tror jag, mycket arab i och sen Sarnau-blod?
Jo, Sarnaublod dyker upp en del, verkar vara bra ponnyer...
Med Underworld får du med största säkerhet ingen fux/palominovariant förresten. Är rätt säker på att han är homozygot för brunt.

Mvh Cissi

*KL*

Har inte orkat kolla nu (sist jag gjorde det så togs mitt inlägg bort),
Pga att det var en länk till stuteriets hemsida efter varje hingst.

Ett tips till ALLA :idea:
Läs och memorera gärna forumreglerna så slipper i övrigt välforumerade inlägg plockas bort pga länkar eller andra petitesser!
(för vi redigerar inga inlägg!)

Liknande trådar

Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 115
Senast: hetluft
·
Avel Sitter här och funderar på vad man skulle kunna lägga för hingst på detta lilla stoet. Ridponnysto e. Power Boy, u: Dartmoorsto, 4 år...
2
Svar
22
· Visningar
3 720
Senast: ikaros227
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 252
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar