Royal Ergo

MVA

Trådstartare
Är på gång och ska köpa en ny speedcart och kikar runt lite.
Har läst lite om Royal Ergo, de är ju fasligt dyra,men ska vara bra för de med ryggproblem. Hur är det, är de bra , har ngn testat dem??
Har själv stora ryggproblem efter en skada och behöver en vagn med mkt stötdämpning och fjädring i.

Sv: Royal Ergo

Har en sån men jag tycker inte den är så mycket bekvämare än Grafström som jag hade tidigare. En fördel är på vintern när man har mycket kläder, så är den lättare att komma upp i. Känns som att det är tunnare lack som står emot rost sämre.

Jag tycker att Ergo vagnarna är skönare att köra i än Grafströms vagnarna. Dock är båda vagnarna sköna att köra i men jag föredrar Ergo. Jag får ont i skulderbladen när jag kör men det är min hållning när jag kör som är orsaken till det.

Intressant att höra era åsikter:)
Är Ergon väldigt tung att handskas med? Tänkte när man ska släpa med den till banan senare...

Ja, den är tung. Du måste ta av hjulen för att den ska kunna sitta i sulkyfästerna. Skulle jag ha en vagn som jag ska ta med mig till banan så skulle jag nog köpa en sulkett.

Håller också med om att den är tung, jag brukar inte köra i Ergo vagnen så ofta men när jag gör det blir jag lika förvånad över att den är så tung jämfört med en Grafströms tex, Ergo vagnarna sitter man dessutom mycket lägre i.

har kört ergo sedan 2000 och kommer aldrig att byta vagn! de som är bra med ergon är att du kan få den mjukhet/hårdet som du vill i dämparna! skitbra! för en tung person behöver ju styvare dämpare och den upplevs som hård och inte alls så skön för en sån som mig som väger 60kg - men jag valde mjuka dämpare och den är så skön så de går inte ens att beskriva!!!! den är underbar för ryggen och man kan köra över ett kalhygge utan att känna det i ryggen. bara man har rätt styvhet i dämparna! det är de som är avgörande!

sen ja den är tung. men de är inget jag upplever som negativt, snarare positivt. enda gången de känns är om man ska resa med den, men hur ofta gör man det?
jag kör alla jobb i den förutom de riktigt snabba jobben under 20 - de går i sulky även om man har en lätt grafström.

du kommer aldrig ångra dig och de är mycket väl investerade pengar! :)

Är på gång och ska köpa en ny speedcart och kikar runt lite.
Har läst lite om Royal Ergo, de är ju fasligt dyra,men ska vara bra för de med ryggproblem. Hur är det, är de bra , har ngn testat dem??
Har själv stora ryggproblem efter en skada och behöver en vagn med mkt stötdämpning och fjädring i.

Ergo är den sämsta vagnen jag någonsin haft. Har haft 2 såna nu och inte så speciellt bekväma mot min grafström som jag har idag den slår allt jag tidigare haft. Jag har diskbråck i ryggen så har du problem med ryggen så är den perfekt bara att prata med Benny om vilken fjädring du ska ha. :)

Ergon är mycket tung och går knappt att få på en transport själv medan grafströmen är riktigt lätt att handskas med då dom gjort speciella fästen för sulky hållare på transporter.

Du kan kanske få provköra en av varje på din hemma bana;)

En annan av anledningarna till att jag inte kör ergo är för hästens skull den är rätt så klumpig och tung för hästen vilket jag tycker passar för skritt kanske men inte då man travar och fram för allt inte kör fort med :)

Senast ändrad:

Jag har haft en sån i en kortare period och det var en av de oskönaste vagnarna jag haft:crazy: Fick direkt ont i nacken och/lr nackspärr då jag körde motion i skogen med den...Funkade inte för mig iaf, tyckte den var riktigt obekväm och alldeles för lång också. Kändes ju som att ha hästen en kilometer framför sig.

Jag använder bara grafströms nu och har gjort det de senaste åren. Tycker de är överlägsna:) Speedcarten är nätt, lätt och smidig, nästan som en sulkett och jag sitter väldigt bekvämt i den. Min mamma, som har problem med MS och lätt får känningar i kroppen, kör i en Grafströms tryckvagn ensitsig rockard-det är den enda vagnen hon kan köra i utan att bli sängliggande efteråt:)

Vi har prövat en uppsjö av olika vagnar och modeller, bla Custom och Royals men kör nu uteslutande med Grafstöms:bow:

Får försöka hitta ngn som har dessa olika och testa vad som funkar bäst med min rygg.
Men det måste helt klart vara en som går bra att frakta, då vi har dåligt med träningsmöjligheter och kommer få åka in till banan ett par ggr i veckan och använda skogsslingan där.
Låter som Ergo är lite otymplig då. Hm, svårt..

har kört ergo sedan 2000 och kommer aldrig att byta vagn! de som är bra med ergon är att du kan få den mjukhet/hårdet som du vill i dämparna! skitbra! för en tung person behöver ju styvare dämpare och den upplevs som hård och inte alls så skön för en sån som mig som väger 60kg - men jag valde mjuka dämpare och den är så skön så de går inte ens att beskriva!!!! den är underbar för ryggen och man kan köra över ett kalhygge utan att känna det i ryggen. bara man har rätt styvhet i dämparna! det är de som är avgörande!

Har aldrig hört att man kan välja styvhet i dämparna.

Det går men du måste säga till micke att skicka ett verktyg till dig så det fungerar. sätt jobbigt att göra om jag inte minns fel.

Har aldrig hört att man kan välja styvhet i dämparna.

jag har beställt dem så.. vi hade 5 vagnar i stallet och 3 med mjuka dämpare och 2 med styva då vi var tre tjejer och 2 gubbar i stallet så alla fick det som passade. var inga problem då iafl att beställa så.

problemet är dock att Royal är OMÖJLIGA att få tag på när man klagat på dom min ena ergo gick rakt av i en svetsning så jag höll på att tappa en häst. Jag rekommenderar inte någon av royals vagnar då jag har haft både ergo och deras sulky samt en sulkett. Det är kopior på Custom i min mening samt även i många försäljares mening.

Den uppfattningen har inte jag, även om jag har varit tvungen att reklamera saker eller haft andra problem. Hjulen till min sulky har varit krångliga att få dit men han kollade på dom, borrade upp hjulen lite grann och jag fick nya vagnsbultar. Sedan gick det mycket bättre.

Senast ändrad:

jag har en royal ergo och den är super, man sitter hur skönt som helst!
dock är det ju ingen vagn man kör fortare i eftersom den är rätt tung.
själv kör jag aldrig fortare än 30 på rakbanan med ergon och aldrig fortare än 25 på banan.

till motionskörning är den guld :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 257
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Dags att köpa en ny puls- träningsklocka men vet inte riktigt vilken jag ska köpa. 😅 Tänkte att ni kanske har några tips. Jag löptränar...
Svar
9
· Visningar
366
Senast: Shpongle
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka