Rovers mentaltest - otur med marginalerna

Dentaku

Trådstartare
Jag som sällan brukar haka upp mig på resultat kan inte låta bli att tycka det var lite retfullt med mentaldelen för korningen som Rover genomförde idag - skottfast och 299 poäng, d v s en ynka poäng från att bli godkänd... :crazy:

Men det var väldigt kul och intressant, jag önskar att jag inte jobbat natt så att jag kunde sett några av de andra hundarna testas eftersom det var så duktiga domare.

Sv: Rovers mentaltest - otur med marginalerna

Ehhh menar du verkligen att du bara är nöjd om hunden f¨år 300p?

Eller slant du och han fick 99? Nåja du kan trösta dig med att det inte är så våldsamt kul att få 101 p... Det hade min tik. Men det var med sin dåvarnade ägare.

Senast ändrad:

Nya mentaltestet har ju gränsen för godkänd vid 300 istället för gamla där den låg vid 100. :)
Och naturligtvis vill man helst att hunden klarar gränsen med god marginal!

Ehhh menar du verkligen att du bara är nöjd om hunden f¨år 300p?

hahahahah gilla ditt inlägg där du höll säkert på o tappa hakan när folk inte är nöjda med 299 o max är 300. Det är krångligt när dom ändrar så där :rofl:

Ja för fasiken, jag har inte ens sett det nya. Jag satt faktiskt i eftermiddags och tittade på mina hundars, och sen kommer nån stolle och gnäller över 299 p eller så tänkte jag att det var 99 - det lät ju mer rimligt att sucka över.

Får man göra om testet om man inte blir godkänd?

Ja för fasiken, jag har inte ens sett det nya. Jag satt faktiskt i eftermiddags och tittade på mina hundars, och sen kommer nån stolle och gnäller över 299 p eller så tänkte jag att det var 99 - det lät ju mer rimligt att sucka över.

Får man göra om testet om man inte blir godkänd?

Ja en gång men vad spelar det för roll var det duktiga domare som dentaku skrev så lär det inte bli nån större skillnad nästa gång.

Sen ofast vet man väl vad man har i kopplet?

Man får tydligen göra om det en gång. Det var en gammal bruksräv där som hjälpte till med testet som pratade en massa med oss efteråt och tyckte vi skulle göra om testet för samma domare i höst eftersom han tyckte att Rover verkade så trevlig och man verkade kunna få upp mer kamplust i honom. Själv var jag helt inställd på att ge det ett försök men inte mer, så vi får se.

Ja en gång men vad spelar det för roll var det duktiga domare som dentaku skrev så lär det inte bli nån större skillnad nästa gång.

Sen ofast vet man väl vad man har i kopplet?

Nja, jag vet ett par som haft riktigt dålig dagsform och sen gjort om det med väldigt bra resultat. På det gamla testet alltså.

Att träna hunden till testet är dock inte att rekommendera.

Nya mentaltestet har ju gränsen för godkänd vid 300 istället för gamla där den låg vid 100. :)
Och naturligtvis vill man helst att hunden klarar gränsen med god marginal!

Jag tycker inte man ska tänka att hunden ska klara det med god marginal. För nånstans måste ju gränsen gå och ska man tänka så blir man ju aldrig nöjd ;)
Klarar man det ska man vara nöjd, sen vet man ju ändå vad som man skulle vilja ha bättre.

det är jag så i mot. dra fram mer kamplust är det ärligt då?

Man ska ju göra det på en helt färsk hund då får man så ärligt som möjligt.

Just av denna anledning MH och korning är ett test utan mervärde.För folk kan tränar till sig poäng.Vettigast med L-test där är hunden oftast tränad men provet kräver så mycket mer så där syns hundens brister ändå även om du tränat.

Sen tror jag inte dagsformen spelar så stor roll om hunden inte är sjuk eller trött av ex sova borta eller nåt liknande.

Dagsformen gör nåt poäng det är jag med på men inte gå från kasst resultat till bra.

Fast frågan är då vad en färsk hund är? Jag har svårt att tänka mig att det inte är någon skillnad alls mellan en hund som sedan ung ålder tränats i skydd med bitstock och en som kanske aldrig stött på en bitstock förrän vid korningen. Det behöver ju inte handla om att man aktivt tränar för att få ett bra korningsresultat, en del saker man gör med hunden får kanske den effekten ändå.

Fast i stort håller jag med dig, det blir ju löjligt om folk tränar på moment som ingår i en korning, då försvinner ju poängen. Att det skulle vara test utan mervärde håller jag dock inte med om, kanske beroende på att jag har en ras som tyvärr arbetsmeriteras i sån liten utsträckning att man inte skulle ha någonting alls att gå på utan MH eller MT.

Men L-test får väl inte gemene man/hund göra?

Men L-test får väl inte gemene man/hund göra?

Visst får du det om du tänkt o sälja den eller lyckas fjäska in dig så får du väl det mest tiden som inte finns sen kostar det 2700:- så varför göra det om man inte ska ha TJH eller i avel att man vill visa det duge till.

Jag har Pratat med Polisen i dag när jag tränade med dom att de skulle fixa in mig om jag hjälpte dom o det var inga problem. Gentjänster kallas det :-)

Då må man ju ta å lära känna en polis:D
För inte fan ska jag sälja:crazy::)
Men om jag och min hund lyckas att bli TJH så får vi göra det?

Senast ändrad av en moderator:

Kan ju säga dig rakt av att det blev till en stor nackdel o tränat för mig på Mht.

för det första dom gör vid kampen är o säger koppla loss Jääkäri går runt sen ser han att hon tar en kamptrasa han går ju i gång till tusen smackar på henne o biter henne i handen så hon både blir blå o det går hål. sen kastar hon den jag kastar tillbax han lyckas hinna fram sätter ett bett i trasan men får med jackan så den går hål där står jag o njuter ändå tills hon ska kampa tanten rör sig knappt ja vad kul tänkte jääkäri o det hände knappt nåt. han ryckte trasan sen var det klart.

Sen vid skotten på slutet då medger hon att är rädd så jag ska hålla hunden tills hon tagit upp den sen kampen lika där lika med noll.

Jag då som har en hund som gillar det blir ju helt ställd när inget händer.

det är jag så i mot. dra fram mer kamplust är det ärligt då?

Man ska ju göra det på en helt färsk hund då får man så ärligt som möjligt.

Just av denna anledning MH och korning är ett test utan mervärde.För folk kan tränar till sig poäng.Vettigast med L-test där är hunden oftast tränad men provet kräver så mycket mer så där syns hundens brister ändå även om du tränat.

Sen tror jag inte dagsformen spelar så stor roll om hunden inte är sjuk eller trött av ex sova borta eller nåt liknande.

Dagsformen gör nåt poäng det är jag med på men inte gå från kasst resultat till bra.

I två fall jag känner till så har det gått från under godkännt till över 200. I det ena fallet till 300. Den hunden hade visst mått dåligt.
(man kan ju undra varför man inte bryter som ägaren om man ser att hunden verkligen inte är sig själv?)

Då må man ju ta å lära känna en polis:D
För inte fan ska jag sälja:crazy::)
Men om jag och min hund lyckas att bli TJH så får vi göra det?

Du gör ju testet innan du får utbilda din hund till TJH.

Polisen o väktarna har samma L-test sen ex militären har sitt eget.
Sen vet jag inte om räddning har men dom har ju miljöprov vet ja.

Måste ju bara få tillstå att poängen var lite neslig!:mad:
Hade nog tyckt att det var retligt, jag med!

I två fall jag känner till så har det gått från under godkännt till över 200. I det ena fallet till 300. Den hunden hade visst mått dåligt.
(man kan ju undra varför man inte bryter som ägaren om man ser att hunden verkligen inte är sig själv?)

Ja helt okej o vara dålig då kan jag mycket väl tro man kan höja rejält. Sen tror jag det beror mest på domaren vad han "ser"

skillnad vore om man tog exakt samma bana med samma domare o.s.v. på dom hundarna som vart UK. då kunde jag tro på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros
Tillbaka