Rovea? Eller något likande?

Sv: Rovea? Eller något likande?

Hänger inte riktigt med på ditt inlägg men du har lite av svaret i det va? Eller så fattar jag dig fel. Inga garantier ;)
Sluta-Haunches in (höft in)
Förvänd sluta- Haunches out (höft ut)
E ju öppna som e shoulder in (bogen in)

Hur menar du nu?;)

Renvers är ju förvänd sluta. Säg att jag är på medellinjen (vilket TS ju i princip var när tränaren började snacka om renvers) och tränaren kommenderar förvänd sluta - förvänd från vad?
Vilket utgår man då från är rätt liksom?
Om man däremot säger -lägg en volt till höger och rid renvers, ja då blir det mer logiskt eftersom en volt till höger normalt sett skulle vara högerböjd.
Om man bara rider en bit innanför spåret men följer spåret sas då blir det såklart den sida utifrån det varv man rider innanför spåret.
Men mitt i smeten då hade jag blivit totalt bortkollrad! Och man hade hellre kunnat säga "sluta åt höger!"/"sluta åt vänster!"/"Diagonalsluta åt höger alt. vänster!"

Nu är jag inte heller så hemma på de här begreppen. Men, förvänd sluta, som jag nu förstod renvers som, kan man väl göra både på spåret o volter och vart som helst, huvudsaken slutan är förvänd, alltså har utsidan mot mitten av ridbanan?

The renvers (haunches-out) is the inverse position of the haunches-in, with the horse's tail turned toward the wall, instead of toward the inside of the arena. When this movement is performed along the rail, the horse's shoulders must be brought off the track as the movement begins, so that the haunches will not bump into the railing.

Visst är vanlig sluta -Travers -shoulders in, och förvänd sluta -Renvers, shoulders out?
Så enkelt som att de sedan kan utföras innanför spåret men det blir förvänt av det hela då man böjer mot utsidan-väggen i stället för insidan -mitten av banan.

Det var en beskrivning om nyttan av att växla mellan öppna och förvänd sluta, och det håller jag med om!

Shoulder-in och shoulder-out har jag uppfattat som "bogen in"/"bogen ut" helt enkelt. Alltså svag öppna.
Renvers kan du säkert ha rätt om, men om du rider på medellinjen eller öht börjar "rakt fram" mitt i ridbanan - hur skulle du då ha tolkat vilken riktning du ska rida i och vilket håll slutan ska vara åt?
Om du rider en sluta mitt i ridbanan så ser jag det som en vanlig sluta helt enkelt (förutom diagonalsluta då men där tvärar ju även framdelen), så länge det inte är på böjt spår och hästen är böjd utåt i förhållande till voltspåret och som sagt förutsatt att man inte redan har fått riktningen angiven och denna talar om vilket håll du kommer att rida åt = kan lista ut vilket håll som blir förvänt.
Det blir ju ingen skillnad på slutan förrän hästen är utåtböjd (böjt spår mao) eller man håller sig parallellt med väggen hyfsat nära väggen och därmed har väggen som "stöd" (oftast mest för att checka av vart man har kroppsdelarna i förhållande till linjen iofs). Annars är det ju helt enkelt en sluta utan stöd av väggen.

Svammel svammel.

Senast ändrad:

Sorry, fick hjärnsläpp! Läste om shoulder in strax efter o hjärnan bestämde sig för att så heter det.. Menade haunches in and out!
kan man inte redigera inlägg numera??

Shoulder-in och shoulder-out har jag uppfattat som "bogen in"/"bogen ut" helt enkelt. Alltså svag öppna.
Renvers kan du säkert ha rätt om, men om du rider på medellinjen eller öht börjar "rakt fram" mitt i ridbanan - hur skulle du då ha tolkat vilken riktning du ska rida i och vilket håll slutan ska vara åt?
Om du rider en sluta mitt i ridbanan så ser jag det som en vanlig sluta helt enkelt (förutom diagonalsluta då men där tvärar ju även framdelen), så länge det inte är på böjt spår och hästen är böjd utåt i förhållande till voltspåret och som sagt förutsatt att man inte redan har fått riktningen angiven och denna talar om vilket håll du kommer att rida åt = kan lista ut vilket håll som blir förvänt.
Det blir ju ingen skillnad på slutan förrän hästen är utåtböjd (böjt spår mao) eller man håller sig parallellt med väggen hyfsat nära väggen och därmed har väggen som "stöd" (oftast mest för att checka av vart man har kroppsdelarna i förhållande till linjen iofs). Annars är det ju helt enkelt en sluta utan stöd av väggen.

Svammel svammel.

Shoulder in ÄR för det första öppna på engelska.

Eftersom hon befinner sig i vänster varv är det väl ganska så enkelt att lista ut att förvänd sluta blir som alazzi försöker göra den. Det har inget med VAR du befinner dig att göra utan i vilket varv du befinner dig i.

Eftersom hon befinner sig i vänster varv är det väl ganska så enkelt att lista ut att förvänd sluta blir som alazzi försöker göra den. Det har inget med VAR du befinner dig att göra utan i vilket varv du befinner dig i.

Jaja. Jag vidhåller min åsikt! ;)

Jaja. Jag vidhåller min åsikt! ;)

Jo jag har förstått att du gärna tar "egna" slutsaker om saker och ting, skulle inte förvåna mig om du tex anser förvänd galopp vara rättvänd om du rider den en meter innanför spåret.

Jag vidhåller alltså åsikten att om en tränare skulle be om renvers när man just då rider rakt fram i mitten av ridhuset så tycker jag tränaren är taskig. För att jag skulle ha blivit totalförvirrad.

Det där senare du skriver är felaktigt eftersom undantagen jag skrivit är om man rider på böjt spår = har något att gå efter, eller rider längs fyrkanten men innanför spåret.
Felaktigt antagande från dig alltså, känner att jag måste förtydliga det också! :p

Jag vidhåller alltså åsikten att om en tränare skulle be om renvers när man just då rider rakt fram i mitten av ridhuset så tycker jag tränaren är taskig. För att jag skulle ha blivit totalförvirrad.

Du måste ju även om du rider rakt fram i mitten veta vad som är din inner och yttersida:confused: Det är i förhålllande till det du rider den förvända slutan, galoppen eller vad det nu är du rider:cool:

Det där senare du skriver är felaktigt eftersom undantagen jag skrivit är om man rider på böjt spår = har något att gå efter, eller rider längs fyrkanten men innanför spåret.
Felaktigt antagande från dig alltså, känner att jag måste förtydliga det också! :p

Tränaren utgick nog ifrån att ryttaren ifråga hade några grundkunskaper att tala om vad det innebär sluta och förvänd sluta tippar jag på.

Mitt antagande skrev jag enbart för att visa dig att det är precis samma sak så nu så förstår du kanske hur märkligt du tänker. Så nej det var inte ett dugg taskigt av tränaren utan han förutsatte enbart att ryttaren visste vad hon gjorde.
Och hon gjorde ju helt rätt :p

Du måste ju även om du rider rakt fram i mitten veta vad som är din inner och yttersida:confused: Det är i förhålllande till det du rider den förvända slutan, galoppen eller vad det nu är du rider:cool:

Måste och måste. För mig är inner- och yttersida bara aktuellt när hästen är böjd så då hade jag reagerat därefter.

Tränaren utgick nog ifrån att ryttaren ifråga hade några grundkunskaper att tala om vad det innebär sluta och förvänd sluta tippar jag på.

Jahaja, är det på det viset det ska vara? ;)

Mitt antagande skrev jag enbart för att visa dig att det är precis samma sak så nu så förstår du kanske hur märkligt du tänker. Så nej det var inte ett dugg taskigt av tränaren utan han förutsatte enbart att ryttaren visste vad hon gjorde.

Nu vet ju jag inte hur det såg ut precis innan/vad tränaren hade bett om. Så i det här fallet är huvudsaken att TS inte tycker det var taskigt känns det som.
JAG hade fortfarande blivit totalförvirrad vid ridning i mitten av ridhuset utan förutbestämt spår och plötsligt blivit kommenderad renvers. Förutsatt att det är i det scenariot alltså. Hacka på den lättförvirrade som redan ligger ner, GÖR DET! :p Inte alltid lätt att hålla reda på varv/böjning som det är utan att tränarna ber om något som kan vara tvetydigt.

Och hon gjorde ju helt rätt :p

Diagonalsluta = renvers? :angel: Jaja huvudsaken är ju att tränaren är nöjd. Eller vänta - det var han ju inte?

Jag rider på en volt men jag valde att klippa filmen så att man enbart hör när tränaren ber om "rovers". Jag skall träna på förvänd galopp för att byta från den förvända galoppen till den rättvända. Men vi hade problem med det eftersom jag då inte får igenom den förvända slutan.

Beskriver hela clinicen med lite filmer i min Bukeblogg.

JAG hade fortfarande blivit totalförvirrad vid ridning i mitten av ridhuset utan förutbestämt spår och plötsligt blivit kommenderad renvers. Förutsatt att det är i det scenariot alltså. Hacka på den lättförvirrade som redan ligger ner, GÖR DET! :p Inte alltid lätt att hålla reda på varv/böjning som det är utan att tränarna ber om något som kan vara tvetydigt.

Det är jäkligt lätt att hålla reda på vilket varv man befinner sig i (dvs inner och yttersida) om man har några grundkunskaper, du har ju valt bort alla grundkunskaper i hela världen bara för att du ofta anser att det är skit och att det är fel så det är ju inte konstigt att DU alltid blir förvirrad när det kommer till dom enklaste sakerna :grin:

Diagonalsluta = renvers? :angel: Jaja huvudsaken är ju att tränaren är nöjd. Eller vänta - det var han ju inte?

Nej jag misstänkte tyvärr oxå att du inte kan skilja på en diagonalsluta och på ett försök till förvänd sluta.

Hon tänker rätt men får inte till det men var har det med saken att göra?

Det är jäkligt lätt att hålla reda på vilket varv man befinner sig i (dvs inner och yttersida) om man har några grundkunskaper, du har ju valt bort alla grundkunskaper i hela världen bara för att du ofta anser att det är skit och att det är fel så det är ju inte konstigt att DU alltid blir förvirrad när det kommer till dom enklaste sakerna :grin:

Jaha det var ju snällt sagt.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 328
Senast: JohannaB
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
594
Senast: Oknytt
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka