Rovdjursstaket?

Qodrofenia

Trådstartare
Nu brinner det i knutarna.. eller ja vargen är i knutarna. :crazy:
Jag trodde aldrig att jag ens skulle börja fundera i de här banorna med att ev införskaffa rovdjurstaket. Vargen har precis inom loppet av ett dygn slagit två älgar .den ena 2 km ifrån gården .I höstas såg jag ett lodjur 500 m från gården.Och björnen ses lite då och då nere i byn..i grannbyn är dom tydligen vakna fortfarade.
Björns såg förra veckan .Var väldigt varmt då så dom vaknade väl till liv..förhoppningsvis går dom och lägger sig igen .

så nu undrar jag.. Jag bedriver ingen form av verksamhet och har max två hästar på gården.Kan jag ändå få bidrag för att sätta upp rovdjurstaket?
Är det länstyrelsen jag ska prata med?
Vad kostar rovdjurstängsel?
Det är inga jätte arialer jag har som skulle stänglas max 1 ha.

Har ni bilder på rovdjursstängsel?

Sv: Rovdjursstaket?

Vart bor du ?? (om du vill svara förståss)

Iaf är jag nyfiken på samma sak så denna tråden ska jag hålla koll på.

Själv har jag stuteri och många ston med föl vilket känns lite olustigt med vargen i krokarna.

Tyvärr så ges inte bidrag till hästägare annat än i undantagsfall. Jag var ett undantagsfall och hade haft rätt till hjälp med kostnad för dovdjursstängsel. Men då hade vi varg här som hade rivit över 100 får på en tämligen kort period, som dessutom upprepade ggr besökt och rivit får i byn, och jag hade föl.

Det var dock när jag ringde och hörde tvärtnej, hästägare får ingen hjälp. Jag konstaterade att 'men jag har föl', det var blankt nej ändå. Tills jag tyckte att 'okej, men jag bor i byn XXX, vad tycker du jag ska göra då?'. Och fick svaret 'byn xxx.. hmm.. ajdå, jag förstår.. hmm, dröj kvar.' Och efter ett tag kom han tillbaka och tyckte att jag skulle skicka in en ansökan så skulle de granska den, och kanske att jag kunde få ändå.

De beviljade det, men jag 'tog aldrig ut' pengarna då vargen/vargarna drog någon annanstans, eller råkade ut för en SGT.. Borta har de hållit sig iaf.

Grannbonden med fåren har kilometer efter kilometer med rovdjursstängsel. TYvärr ligger många av hans hagar efter vägarna, och den där tråden är rena senavskäraren. Han har fårnät och/eller gärdesgård i grunden (hade innan med), och sen har han kompletterat med en låg eltråd, ca 2 dm över marknivå, på distansisolator 1 dm ut från stängslet.

Där han bara hade eltråd har han gjort som jag skulle fått göra, komplettera med flera trådar. Det finns fina, trevliga broschyrer (kanske finns online med?) där angiven trådhöjd etc finns. Du behöver alltså inte något 'speciellt' stängsel, det går bra med elstängsel, men du måste ha mer än två trådar, och på viss höjd (lågt) och viss täthet.

Så det kostar inte mer än vad isolatorerna och eltråden gör.

vi har rovdjursstängsel i våra hagar, 6 järntrådar med jämna mellan rum upp till 110cm. jag vet inte hur det funkar med bidrag men jag vet att vi har fått för vårat men vi har får också

den nedersta tråden verkar vara snötäckt här
7320027.jpg

här är alla trådar med litegrann iallafall
8446942.jpg

hittade en tillbild medd fler stolpar på iaf

8446943.jpg

Som jag läst mig till så är ju någon typ av järntråd att föredra men jag vågar nog inte ha det med tanke på den hästen jag har.utan det får bli eltråd den tunna modellen och så 20 cm mellan trådarna och 120 högt staket allt som allt. Känns lite irriterande att jag inte kan göra så mycket åt staketet nu eftersom backen är stenhård.Hadde tänkt stängsla på rovdjursvis i iallafall vinterhagen så fort som möjligt .Alla mina beteshagar är portabla..alltså jag flyttar staketet vart efter som(snabbstolp).det går ju att sätta mycket tråd i snabbstolparna oxå .känns jätte typiskt då jag måste ha hästen ute ett par veckor dygnet runt i sommar eftersom stallet ska byggas ut och då kan man inte ha häst där.Jag har bra agrigat så det blir rejält med kräm i trådarna.

Ni som fått bidrag hur mycket har ni fått då? vilka frågor är det på blanketten? kan man ladda hem den på nätet kanske?

Bidraget var iaf då det var aktuellt för mig, men vet inte om det ändrats, som jag fattade det, men jag kan ha fattat fel, så finns inget generellt beslut om bidrag, utan det fattas beslut 'lokalt' om behov uppstår. Dvs här när det var aktuellt fick alla bönder i krokarna här som hade får bidrag om de sökte. Men hade de sökt året innan hade de inte fått, för då fanns inte ett problem så att säga.

Men iaf, bidraget var då den faktiska kostnaden. Dvs jag ansökte om och fick beviljat kostnaden för X meter stängsel a Y kr/m, där X var den totala längd som gick åt för att 'uppdatera' mina tvåtråds elstängsel till rovdjurssäkra stängsel, samt för X isolatorer etc. Dvs det som behövdes. Jag fick för ett starkare aggregat då mitt jag hade inte klarade mata så många km tråd som det blev totalt.

Dvs det var inget schablonbidrag, utan den faktiska kostnaden. I mitt fall har jag för mig det landade på 14 000 kr, dvs 'småpengar' i sammanhanget jmf med fårbönderna.

Men som sagt, egentligen skulle inga hästägare få. Kobönderna fick inte heller, utan beslutet gällde enbart fårbönderna, och enbart i de områden där vargen var ett problem. Och beslutet togs när vargen rivit X får. (Antagligen när det började bli billigare att betala stängsel än betala ut ersättning för rovdjursskadade djur)

Så TYVÄRR tror jag din chans att få det är liten, men ring länsstyrelsen och hör! De är de som har koll.

men alltså, en varg hoppar ju över det där lätt som en plätt!!

ska det ens vara nån ide måste det vara staket ala fängelse..

Jag tror inte heller att mina chanser är så goda för att få bidrag.men det skadar ju inte att prova.Jag vet att en bonde ca 3 km här i från har fått bidrag.men han har får på lösdrift.
Nu har ju inte vargen gett sig på några tamdjur här ännu det tror jag oxå spelar in.Men etablerar sig flocken här som det verkar som om dom håller på att göra så står det kanske inte på fören dom går i byn.
Grannen som är jägare som spårat vargarna trodde som så att det är ett äldre varg par som antagligen har fjolårsungar.normalt sett kan ett vargpar gå före så här och slå djur(i det här fallet en älgko och en älgkalv) för att sedan hämta ungarna. Det har spårat till två vargar hitils. men har dom ungar oxå så har vi snart kanske 4 st.

Mm, det där tycker jag är lite tråkigt, att ofta/st får ska X djur sätta livet till först, innan det anses vara ett sådant problem att det tas till preventiva åtgärder som stängsel.

Vargen här gav de ju tillstånd till skyddsjakt på tillslut. Men den försvann i samma veva, inte officiellt skjuten mer mer än en undrar om det inte blev en SGT av den..

men dom kan väl hoppa in också? en hund hoppar lätt 120...

ang hund så skaffa tex en pyreneer, det känner jag en som har. hon bor ute i ödemarken med massa djur och varje natt vill hunden ut och vakta flocken.

Jag var väldigt skeptisk till att släppa in hästar i dessa hagar först. jag trodde att hästarna skulle fastna och göra sig illa och järntråd trodde jag bara skulle göra saken värre. men jag frågade runt och fick veta att ulltuna aldrig haft en stängselskada ifrån järntråd eftersom den går av, vilket inte rep eller band gör. och att vi har så starkström på att hästarna liksom känner den så man inte behöver vara orolig att dom inte skulle se den och springa rätt in. nu är staketen kanske 3 år gamla och vi har inte haft någon olycka, inte heller ett får på rymmen och absolut inga problem med rovdjur.
när vi byggde staketen var det 6 trådar som gällde nu är det bara 5 för att det ska räknas som rovdjursstängsel.

att ett djur skulle hoppa över staketet ser jag som extremt svårt då dom både känner elen innan dom går på den och staketen skulle väll inte räknas som rovdjursäkra ifall sådant skulle hända? och inte en chans att våra stora hundar skulle hoppa över dessa även om det inte var el i, jag tror dom inte ser vart det slutar tillräckligt bra. än så länge har vi inga problem med varg men vi har tydligen lodjur springandes i skogarna så vi ville vara på den säkra sidan när vi byggde staketen.

johanna

Senast ändrad av en moderator:

Grannens Schabrador som ÄLSKAR att få busa/jaga lite med hästarna när jag hade 60+120 trådar gör inte en tillstymmelse till att kliva in när jag nu pga fåren har ytterligare två trådar på 20+40 cm.
Nu har jag ingen hundhärdare i hagen längre och fåren stannar där de ska.

Kan kan de väl, men de gör det inte. Om de skulle göra det skulle ju inte stängslen vara utformade som de är utan vara högre.

Jag ska funderar på det där med järntråd..Men det knyter sig i magen av bara tanken ..hästen rullar sig nära staketet och är en benviftare och extremt klantig iof brukar han inte gripas av panik när han trasslar in sig i något men ändå..Vet inte om jag vågar..Läste dessutom på LGs sida att järntråden dom rekomenderar klarar tryck på 450 kg dom skrev oxå att nylontråd gick bra ..
Har ni satt sån där vajer eller annat i mellan så att trådarna inte blir strömslösa om nån av dem går av?För det är ju viktigt att trotts brott på tråden måste ju strömmen funka i resterade trådar..
Var och tittade på mina snabbstolpar i dag och jag kan sätta 120 högt staket med 10-20 cm i mellan även på dem. känns skönt att veta..

förstår din oro då jag själv också var orolig innan, men som sagt så har jag aldrig hört om en skada eller dylikt med järntråd och då har jag hört mig för en heldel. dessutom är ju järntråden säkrare var det gäller rovdjur som vill ta sig in i hagen då dom alltid går på elen och i större doser än med rep(funkar även bäst på får). sen anar jag att det inte går att använda järntråd om man har tänkt att flytta på hagarna och den är ju rätt jobbig att sätta upp, men med allt på plats är den både lättskött och snygg då den aldrig börjar slaka eftersom vi har några fjädrar i som spänner automatiskt och den blir inte heller missfärgad. nu känns det bara tryckt att släppa ut djur i hagen, ingen kommer ut och ingen kommer in.
jo trådarna är ihopkopplade på flera ställen som är strategiskt utvalda för att allkoppling skall funka med el även om en eller flera trådar är av. och det är flera "påsläpp" av el.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka