Rovdjur försvårar hästägande

(Ridsport)
En yngre häst dog efter att ha blivit påkörd av en lastbil och en 9-åring skadades när fyra hästar hade kommit ut på en väg utanför Rättvik en kväll förra veckan. Ägaren tror att hästarna hade blivit skrämda av rovdjur.

Läs mer...

Sv: Rovdjur försvårar hästägande

En fullt utbredd rovdjursstam kommer att i grunden förändra all utedrift rovdjursstängsel är dyra svårskötta och med dom nya elstängselreglerna mycket dåliga.

Härjar rovdjuren? :grin:
Ja, alltid kan man skylla på dem istället på sig själv för att man inte fixar säkra hagar - jag undrar vad de tycker om de "härjande älgarna" som skrämmer ut hästar ur hagarna lite nu och då och till råga på det inte helt sällan river stängslena?
Och att länsstyrelsen inte hittat några spår men hästägaren med en sådan attityd med assistans av en jägare tror jag vad jag vill om ...

En fullt utbredd rovdjursstam kommer att i grunden förändra all utedrift rovdjursstängsel är dyra svårskötta och med dom nya elstängselreglerna mycket dåliga.

Vad lägger du i begreppet "fullt utbredd"?

*delvis kl*

Är inte lösspringande hundar, älgar, vildsvin, fyrverkerier, lågflygande helikoptrar etc. en större risk för att hästarna ska bryta sig ut? Det är iaf nästan bara de fall jag har läst om i tidningarna när man lyckats identifiera orsaken till att hästarna har brutit sig ut.
Om man bor nära stora vägar så får man ta sig råd att sätta upp ordentliga stängsel, vad säger att inte älgen lika gärna kan meja ner dem och hästarna ta sig ut? Hästen kan råka bli lika mycket påkörd och dö, varg/björn eller inte.
Om sedan rovdjuren tar sig in i hagarna och jagar djuren så är det en annan sak, men det ska man dokumentera noga innan man börjar anklaga dem för att ha skrämt ut hästarna - rovdjuren blir redan beskyllda för så många av människans tillkortakommanden.

den storlek som färespråkas av miljöpartiet spridda över hela landet . Rovdjursstängsel 5 trådigt med 5 joule hur kommer dom att fungera med snö .5joule ger dåliga stängsel även till hästar ,framför allt vintertid.

Alltid blir rovdjuren anklagade... Fotograferat ett tassavtryck?? What? Det kan dom ju ha tagit vart som helst.

synd att inte ridsport faktiskt oxå skrev att både varg och björn varit synlig i området vid tidpunkten.

Det är ett jäkla gissel detta med de nya EU reglerna. 5 fjuttiga joul hur i helsike ska man kunna skydda sina djur??

*Q som knatade över färskbjörnspillning på väg till hagen med hästarna för en halvtimme sen *

I just det här fallet har de faktiskt tidigare varit problem med älg.Men inte sedan staketen gjorde om .Hästarna just där har tidigare faktiskt delat med sig frikostigt av sin mat till just älgarna utan att bry sig.
staketet är byggt för tjurar .Alltså inget dåligt staket undermåligt i den bemärkelsen.
Länstyrelsen gävleborg/dalarna ger dessutom inte bidrag till hästägare för rovdjurstängsel.Knappt till nöt heller.Det är inte så lätt att skydda sig som många verkar tro.

Vargtrådar brukar bli så infekterade att sakfrågan försvinner. Man förespråkar vargstängsel sen är alla problem lösta men det är dyrt och mycket jobb både att bygga och stängsla .Extensiv betesdrift i hagmarker torde inte betala stängslet vilket kommer att innebära att dom växer igen.5 joule är egentligen ett dåligt skämt några har dött av det ja, försämrade stängsel torde ge fler döda i trafiken.Människors rovdjursrädsla går inte att lösa med att idiotförklara dom .

Senast ändrad:

Vad lägger du i begreppet "fullt utbredd"?

*delvis kl*

Är inte lösspringande hundar, älgar, vildsvin, fyrverkerier, lågflygande helikoptrar etc. en större risk för att hästarna ska bryta sig ut? Det är iaf nästan bara de fall jag har läst om i tidningarna när man lyckats identifiera orsaken till att hästarna har brutit sig ut.
Om man bor nära stora vägar så får man ta sig råd att sätta upp ordentliga stängsel, vad säger att inte älgen lika gärna kan meja ner dem och hästarna ta sig ut? Hästen kan råka bli lika mycket påkörd och dö, varg/björn eller inte.
Om sedan rovdjuren tar sig in i hagarna och jagar djuren så är det en annan sak, men det ska man dokumentera noga innan man börjar anklaga dem för att ha skrämt ut hästarna - rovdjuren blir redan beskyllda för så många av människans tillkortakommanden.
Är man rädd om sina hästar ser man till att ha staket efter förutsättningarna. Man kanske inte kan ha de ute nattetid eller flytta dem till mer säker plats.
Här har vi gris som har skrämt hästar- troligen...

Känner till en som hade ett "vanligt" staket fast de gick intill banvallen o fick då en häst mindre o där var inget rovdjur "boven". Ett stenkast längre bort dog 5 hästar på samma vis ngt år senare.

Jag skulle sätta upp treradiga staket.

Jag har hellre hästar utmed E4 där viltstängsel finns.

Ett stort travstall här har själv bekostat viltstängsel utmed vägarna kring ägorna- för att skydda ev. lösa hästar:bow:

Även en tunnel under vägen för att minimera riskerna. Jo... ja de har pengar:angel:

Järnvägen skall hålla stängsel enligt regel det är bara att riva i åt dom så skall stängsel upp där det är djur ,i alla fall på gamla banor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag slumpade det sig som så att jag följde med Seniorens ägare till en träning. Det var ett helt spontant ryck och jag var inte ens...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat