RoundUp i öl

tanten

Trådstartare
Hörde radionyheterna imorse om att öl från Systembolaget testats och de flesta hade halter av glyfosat i sig. Tänkte att det nog är marginella mängder men läste sedan artikeln i DN http://www.dn.se/ekonomi/nastan-alla-testade-ol-inneholl-vaxtgift/
"Halterna av glyfosat i Testfaktas test ligger upp till 360 gånger över gränsvärdet för dricksvatten. "

Det fanns ett öl som inte innehöll rester. Ett svenskt öl.
Känns rätt tryggt att jag inte dricker speciellt mycket öl och att jag mest dricker ekologiskt vin....

"– Även om glyfosat skulle klassas som cancerframkallande skulle man behöva få i sig 500 liter öl per dag innan det skulle kunna innebära en hälsorisk. Då är alkoholen i sig ett långt större problem, säger Anneli Widenfalk, toxikolog på Livsmedelsverket." http://www.gp.se/livsstil/konsument/ogräsmedel-i-öl-1.2855609

Jag tycker frågan är viktig och att man ska ta fasta på de här resultaten - men det handlar om internationell miljöpolitik och inte "eek jag kommer få CANCER!".

Jag dricker mycket öl och det känns inte otryggt även om jag vill se en förändring i politiken och användningen av bekämpningsmedel.

"– Även om glyfosat skulle klassas som cancerframkallande skulle man behöva få i sig 500 liter öl per dag innan det skulle kunna innebära en hälsorisk. Då är alkoholen i sig ett långt större problem, säger Anneli Widenfalk, toxikolog på Livsmedelsverket." http://www.gp.se/livsstil/konsument/ogräsmedel-i-öl-1.2855609

Jag tycker frågan är viktig och att man ska ta fasta på de här resultaten - men det handlar om internationell miljöpolitik och inte "eek jag kommer få CANCER!".

Jag dricker mycket öl och det känns inte otryggt även om jag vill se en förändring i politiken och användningen av bekämpningsmedel.
Efter 5 liter har jag tuppat av och somnat

Precis som det står i Tranis inlägg; alkoholen i sig utgör en betydligt större risk för hälsan än ev rester av bekämpningsmedel. Att välja ekologiskt öl eller vin i tron att det skulle vara bättre för hälsan är till att lura dig själv!
Men ur miljösynpunkt är det ju en annan sak.

Nä, jag tror inte att det går att få cancer av öl. Det trodde du väl inte om mig hoppas jag?

Men däremot tycker jag inte om att det finns så mycket spår av vår mänskliga verksamhet i det vi får i oss. Själv har jag aldrig sprutat mina åkrar och jag har använt synnerligen sparsamt med växtgifter i trädgården också.

Jämförelsevis använder det svenska jordbruket lite växt- och insektsgifter. Ändå finns spår av det i öl. En stor del av ölen på Systembolaget är ju ändå svenska.

Jag kan inte se artikeln, men jag undrar om man vet vad i ölet som "tar med sig" glyfosat? Humle? Spannmål? Annat? Jag vet inte exakt vad öl innehåller, men om det är spannmålet borde ju även bröd, müsli med mera innehålla glyfosat?

Jag kan inte se artikeln, men jag undrar om man vet vad i ölet som "tar med sig" glyfosat? Humle? Spannmål? Annat? Jag vet inte exakt vad öl innehåller, men om det är spannmålet borde ju även bröd, müsli med mera innehålla glyfosat?
Det mesta (allt?) som vi stoppar i oss innehåller mer eller mindre skadliga ingredienser och spår av än det ena och än det andra, är det inte kontaminerat av vatten så är det det av luften om det inte i sig själv är hälsovådligt eller omvandlas i kroppen till nåt hälsofarligt. Vem minns inte akrylamidhysterin, och hur många vet att vissa saker innehåller cyanid?

Nä, jag tror inte att det går att få cancer av öl. Det trodde du väl inte om mig hoppas jag?

Men däremot tycker jag inte om att det finns så mycket spår av vår mänskliga verksamhet i det vi får i oss. Själv har jag aldrig sprutat mina åkrar och jag har använt synnerligen sparsamt med växtgifter i trädgården också.

Jämförelsevis använder det svenska jordbruket lite växt- och insektsgifter. Ändå finns spår av det i öl. En stor del av ölen på Systembolaget är ju ändå svenska.
Öl lär inte vara enda produkten som innehåller gifter så jag ser ingen anledning att dra en lättnadens suck för att du inte dricker mycket öl.

"Troligtvis är det maltkornet som besprutas, säger Torbjörn Synnerdahl, testledare på laboratoriet Eurofins som utfört analyserna."

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka