Rottis som förstaund?!

L

Lanz

Hej hej..

Jag funderar på att skaffa en hund och då en rottis eller blandning mellan rottis/schäfer.. :love:
Jag är fullt medveten om vad rasen kräver..
Men det står överallt att man inte ska ha en rottis som förstahund, men jag som inte haft hund innan bör jag köpa en annan hund först för att sen få en rottis som jag vet att jag vill ha? :(

Räcker det inte med att man vet vad man ger sig in på?

Vad tycker ni?!

Sv: Rottis som förstaund?!

Jag som inte är en naturlig talang vad gäller hundar har helt klart utvecklats jättemycket med antalet hundar. Många många nybörjarmisstag har jag helt klart kunnat hoppa över och jag tycker att mina hundar blir trevligare och trevligare och ställer till mindre och mindre problem med mindre och mindre insats från min sida.

Jag vet att många fixar sin första hund galant, men det är också många som känner att det kanske inte blev så bra med just första hunden.

Sen beror det på vad du får för individ också. Får du en lätt och enkel hund så går det bra hur som helst. Är det en hund som går utanför ramarna Hund 1.0 så kan det vara svårt för en nybörjare att läsa av hunden och veta vad det egentligen är som händer.

Så det är svårt att ge något generellt svar. Det beror på dig och på hunden. Jag skulle nog försöka att kontakta 10-15 ägare av likadan blandning och höra hur deras hundar är. Styrka och svagheter och vart de eventuella problemen kan ligga. Lyckas man stävja vissa saker redan som valp istället för att stärka på dem så har man mycket vunnet.

Lanz skrev:
Hej hej..

Jag funderar på att skaffa en hund och då en rottis eller blandning mellan rottis/schäfer.. :love:
Men det står överallt att man inte ska ha en rottis som förstahund, men jag som inte haft hund innan bör jag köpa en annan hund först för att sen få en rottis som jag vet att jag vill ha? :(

Vad tycker ni?!

Det räcker inte det gör det inte det kan jag lova.

Jag Har en Rottweiler hane på 4 år so min första hund.
o det har tagit många blod svett o tårar innan jag fått han dit jag vill. jag tränar väldigt ofta med han i både spår,lydnad, skydd o fått han godkänd som väktarhund iof. men då är det så att jag har haft rätt människor i kring mig hela tiden fått hjälp o goda råd av människor som vart i gemet i runda slängar 20år samtliga o hållt på med skyddshundar. jag leve nu för o hålla på med hund. bara o titta på mil antalen i bilen över 2000mil i bara träning.
Men min förra sambo ville ha rottweiler hon också men nu säger hon "aldrig rottweiler igen, jag mäktar inte med det en gång till".
dom är krävande för de är inte lika föriga som en schäfer ex egensinniga.
Men får man en Rottweiler dit man vill så finns det ingen bättre hundras tycker jag själv.

DSC01208.jpg
[/IMG]

oj jag förstår att det e extra mycket jobb men man kanske ska satsa på en lättare ras ändå?! Undrar vilken isåfall.. :confused:

Väldigt snygg hund!!! :love:

Lanz skrev:
oj jag förstår att det e extra mycket jobb men man kanske ska satsa på en lättare ras ändå?! Undrar vilken isåfall.. :confused:

Väldigt snygg hund!!! :love:

han säger tack med lite rodnad piru.

beror på vilket intresse du har?

Fullt medveten om hur det är att ha en viss hundras blir man nog inte förrän man har hunden i sin ägo.

Zaxxa skrev:
Fullt medveten om hur det är att ha en viss hundras blir man nog inte förrän man har hunden i sin ägo.

Jodå man kan förberdas sig utan problem , genom o vara med se o lära av andra med just den hundrasen. se både för o nackdelar.

jag som har haft rottweiler nu i 4år , har ju nu skaffat schäfer o hittills tränat med väldigt mycket schäfrar o både utställningslik till rena DDR hundar, rena bruksavlade schäfrar så jag har förberett mig väl för det ägandet.

PIRU skrev:
Jodå man kan förberdas sig utan problem , genom o vara med se o lära av andra med just den hundrasen. se både för o nackdelar.

jag som har haft rottweiler nu i 4år , har ju nu skaffat schäfer o hittills tränat med väldigt mycket schäfrar o både utställningslik till rena DDR hundar, rena bruksavlade schäfrar så jag har förberett mig väl för det ägandet.

Att träna någon annans hund är väl en sak, men att sedan ha hunden i sin ägo 24 timmar om dygnet är en annan sak.,
Så jag vidhåller min sak.,

Vad har du för ambitioner med ditt hundägande?
Vilka aktiviteter/grenar är du intresserad av?

Zaxxa skrev:
Att träna någon annans hund är väl en sak, men att sedan ha hunden i sin ägo 24 timmar om dygnet är en annan sak.,
Så jag vidhåller min sak.,

Egenskaperna är ju samma sak även som på träningen man ser hur hunden reagerar på olika saker.

tänker mest på dominans bettenden o såna saker lyckas man tygla dom på träningsplanen så är det väl inga problem hemma heller.

Tycker du?? Jag tycker helt tvärtom. På planen kan man ju få den värsta hund att bete sig. Hemma är det värre.

skaffa ras efter vad du vill göra och efter vilka egenskaper du söker....

även en hund av "mildare" ras kan bli totalt fel beroende på individ och kemi mellan hund och ägare.

Det beror ju helt på vad som ligger bakom hunder, dels att föräldrarna e bra och har ett bra temperament m.m, men sedan är de ju viktigt hur valpen växer upp......både hos uppfödaren och hos sin nya ägare...

Valpen blir ju de man skapar den till!!

Har själv växt upp med Rottisar, och har sett dem alla växa upp, och de har alla blivigt trevliga rottisar. Och många av dom som köpte rottisarna va nybörjare...och visst, dom va lite oroliga och så, men eftersom hon är en sådan bra uppfödare så lugnande hon dom ganska så snabbt......och hade svar på alla deras frågor m.m

Och är valparna mkt vana vid människor, och allt ståhej som händer i ett hus, så är de sen den nya ägaren som "skapar" restan av sin hund........

Så, vill man ha en rottis, och verkligen vet vad man ger sig in i, och har en bra uppfödare m.m., så Go for it!

*Tilda* skrev:
Det beror ju helt på vad som ligger bakom hunder, dels att föräldrarna e bra och har ett bra temperament m.m, men sedan är de ju viktigt hur valpen växer upp......både hos uppfödaren och hos sin nya ägare...

Valpen blir ju de man skapar den till!!

Har själv växt upp med Rottisar, och har sett dem alla växa upp, och de har alla blivigt trevliga rottisar. Och många av dom som köpte rottisarna va nybörjare...och visst, dom va lite oroliga och så, men eftersom hon är en sådan bra uppfödare så lugnande hon dom ganska så snabbt......och hade svar på alla deras frågor m.m

Och är valparna mkt vana vid människor, och allt ståhej som händer i ett hus, så är de sen den nya ägaren som "skapar" restan av sin hund........

Så, vill man ha en rottis, och verkligen vet vad man ger sig in i, och har en bra uppfödare m.m., så Go for it!

så om jag vill min nya schäfer hane på 13v ska bli världsmästare i skydd då blir han det då?

det där är ju så mycket strunt så det är inte sant, en hund är vad den är den när den födds sen tar vi över o måste förvalta det som finns i den.

PIRU skrev:
så om jag vill min nya schäfer hane på 13v ska bli världsmästare i skydd då blir han det då?

det där är ju så mycket strunt så det är inte sant, en hund är vad den är den när den födds sen tar vi över o måste förvalta det som finns i den.

Varför skriva så elakt?
ALLA har vi la olika uppfattingar?
Nu överdriver du ju bara.........alla annser vi olika. Punkt.
Man behöver inte komentera elaka saker bara för att alla inte tycker samma...eller hur?

Vet alldeles för många i min närhet som köpt fel sort av hund som första hund. Folk som köpt stora hundar (schäfer, rottweiler som ex) som kräver så oerhört mycket arbete. De har haft hundarna i inte ens ett helt år för att sedan inse att de inte har tillräckligt med tid för hunden och lämnat iväg till nya ägare, stackars dessa hundar sen, vem vet vad de blir av dom?

Säger bara, tänk efter noga först om du verkligen har tid, lust och ork för en krävande hund! För hundens skull :)

*Tilda* skrev:
Varför skriva så elakt?
ALLA har vi la olika uppfattingar?
Nu överdriver du ju bara.........alla annser vi olika. Punkt.
Man behöver inte komentera elaka saker bara för att alla inte tycker samma...eller hur?

jag är inte elak men ärlig det tål inte alla kanske....

vadå överdriver ta en mindre bedrift då jag vill ha han som en bra väktarhund o samtidigt en godtävlings hund bara för jag vill det blir han det dåda?

hunden har ju en vissa delar som ex; föremålsintresse, försvarslust, tillgänglighet, spårintresse med mera i sig från valp o den kan inte varken få mindre eller mer av dessa bitar varken som valp eller vuxen , o sen är det är för oss människor o förvalta dessa grejer på bästa sätt i hunden o jobba på hundens svaga sidor hela tiden o lära sig hunden o veta dom sidorna man ska jobba med.

Senast ändrad:

Lanz skrev:
Hej hej..

Vad tycker ni?!

Står man att välja mellan en renrasig rottis ELLER en schäfer/rottis så borde man nog läsa en hundbok eller två. Samt försöka tänka ut VAD man ska använda sin hund till, vad man kan erbjuda som förare.

Många hundar blir jobbiga på grund av för lite fysiskt och mental stimulans. Det räcker inte alltid med att gå en runda i skogen mitt på dagen, utan det kanske krävs att man kallar in hunden var 5-10 minut och ger den en uppgift, samt att promenaden förlängs. En harmonisk hund kräver flera timmars aktivering varje dag, inte bara på helgerna. Jag har just nu lite problem med just aktiveringen, eftersom jag har en blandis med bland annat schäfer och collie i sig som kräver MASSOR med kul lek och motion, och eftersom hästarna är utlånade några månader till så måste jag få dagarna att gå utan de där gyllene timmarna i stallet. Jag åker till nya platser nästan varje dag och promenerar och åker till brukshundklubben några dagar i veckan och tränar på olika lydnadsgrejer eller agilityhinder - och ändå har vovven mil av energi kvar och vill leka hela kvällarna! :smirk:

Så betänk ytterligare en gång om du har den tiden och orken att hålla på. Jag är arbetslös och hinner ändå knappt med att aktivera voffsan ordentligt, känns det som! :o ;) :crazy:

Men har du det som krävs, i både tid och ork och pengar (för de äter en del), så varför skulle inte rottis vara din idealiska ras? Däremot tror jag mindre på blandningen rottis/schäfer, men det är jag med mina erfarenheter det... Det kan slå så himla fel med psyke och sånt... :confused:

Glöm bara inte att alla individer av samma ras inte är lika lätta/svåra att hantera. Mycket noggrant avelsarbete för att få bra hundar kan ändå bli fel hos en del individer. Bestämmer du dig för att köpa en valp, åk och hälsa på kullen flera gånger och umgås lite med din tilltänkta nya bästa vän. Försök känn av hur den är, om den är rädd eller modig, tuff eller vek, dominant eller inte, med mera. Lycka till! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 735
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur