rött kiss..???

T

TheOne

Blev livrädd idag! Snö ute och lilla hästen har kissat.. snön var mer röd än gul!! Typ lite orangeröd... eftersom hon haft problem med magen så trodde jag att det kanske var något mer som blivit fel, men stallägaren sa att hon hade också sett det, men att det såg ut så hos alla hästarna, så hon menade att det måste vara någon reaktion som gör det missfärgat... i övrigt mår alla hästarna bra!! Men.. jag kan inte minnas att det brukar se ut så i snön.... gör det det hos alla??

Sv: rött kiss..???

Ätit gran eller asp kanske? Har varit med om detta ett antal gånger. Ta det lugnt! Verkar de må bra så är det så.

Nej... har inga träd i hagen!!

Blev rätt lugn när alla hästarna hade likadant eftersom de mår bra =) men blev ändå fundersam.... ?

Tror ändå du kan vara väldigt lugn. Måste vara någon kemisk reaktion. Vore ytterst osannolikt att alla skulle bli sjuka med samma symptom samtidigt. Tänkte närmast på julgran vad gäller träd. Vi kastar ut våra till hästarna och när de ätit det kan de kissa rött.

Förutsatt att det bara är ston. Och den brunstpiss jag sett har inte varit rött. Kanske jag inte varit tillräckligt uppmärksam.

tänker lite som "centaur" att hästarna får i sig för lite vatten. Hur ser de ut med vatten i hagen nu när det är kallt o fruset ute. Eller eftersom det är alla hästarna så hur är pH värdet i vatten? En häst som har för surt pH kan få mörk och stark luktande urin, de kan även få surt pH av för mycket kraftfoder.

svar till flera:
tyvärr är det ju dåligt med vatten ute nu när det är fruset, inte mycket man kan göra åt det, men de får ju i sig lite snö när de går o pillar... dock fri tillgång inne, och detta kisset var direkt på morgonen när de kommit ut...

min är ett sto, men inte alla de andra.. fast tror inte hon brunstar nu...

ska ta o kolla pH på vattnet, de har egen brunn, har frågat om de lämnat på analys, men har för mig att de inte gjort det.. jag har dock grejer hemma att kolla pH med =)

men ni måste ju ge hästarna vatten i hagen? mina får ljummet vatten båda ute och inne. det räcker inte att enbart ge inne, eftersom hästar inte "tar igen för" att dom ej druckit på dagtid.

att dom dricker för lite är även en vanlig kolikorsak på den här årstiden så det är väldigt viktigt.

Vanligt hos fler växtätare än hästar, har inget med för lite vätska att göra. Finns olika teorier vad det beror på i Equine medicine and surgery sägs det att det beror på katekolaminer.
PL

Jag har hört att harar kissar rött...Det brukar sitta harar och äta kvarlämnat hö i våran hage och precis där brukar det även vara lite rött..ungefär matchande vad en hare kan tänkas "trycka" ur sig :)

Min häst ser ut att kissa blod!

Att hästar kissar blod är ovanligt. Till att börja med behöver man avgöra om det man ser är blod från urinvägarna. Urinen kan bli rödfärgad, t ex av röda pigment i urinen. Ett fenomen som ibland förekommer är att urinen blir röd när den kommer i kontakt med snö och strömaterial (framför allt kutterspån). Orsaken är att hästurin kan innehålla ett ämne (pyrokatechin) som förorsakar röd- eller brunfärgning då urinen kommer i kontakt med luft, snö och strömaterial.

Kaniner som också är grovfoderomvandlare med en gigantisk blindtarm gör också ofta så beroende lite på vad de ätit (till djurägarens förtvivlan) - helt ofarligt.

Tillägg

Pyrokatechin finns i vissa växter ex Äkta vallört (i rötterna), Balsampoppel (i bladen), klättervildvin (i bladen).

Beroende på hur mycket hästarna får i sig antar urinen ljusare eller mörkare rödfärgning.

Nu när vi har snö, även i skåne, går mina och gräver upp en och annan rot, kommer nog därifrån.

Äkta vallört är sällsynt och växer på kulturpåverkad mark, vid gårdar och i vägkanter. Arten förekommer från Skåne till Gästrikland.

Roten av äkta vallört användes förr som läkemedel mot allehanda sjukdomar.

svar till flera:
tyvärr är det ju dåligt med vatten ute nu när det är fruset, inte mycket man kan göra åt det
:crazy:

De MÅSTE ha vatten ute också!

Mina går på lösdrift och klart vattnet fryser hela tiden=jag fyller på hela tiden.
Att bara säga att det "inte är så mycket man kan göra åt det" låter hemskt :crazy:

tyvärr är det väl så att alla kan inte fylla på hela tiden då man är på jobb på dagarna. jag fyller på på dagen men på kvällen är det ju fruset igen...och om jag tar inte ut min häst på morgonen om jag jobbar så får inte hästen vatten på morgonen ute..tyvärr..

Då får man ju lösa det så att det inte fryser..

Att de står utan vatten ett par timmar är nog ingen fara men annars tycker jag det är en rättighet gentemot hästen att se till att den har vatten, och faktiskt hö, när den vill också.

Liknande trådar

Hundhälsa Har haft många valpar men aldrig någon som haltat peppar peppar. Har nu en tio veckors jaktlabbe. Hon lekte med storasyrran, båda...
Svar
18
· Visningar
1 320
Senast: DeCloe
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 435
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V