Rött i spånet ?

D

Daffne

Hej !

idag när jag mockade åt min häst så var spånet rött på vissa ställen där hon kissat.
Var det blod eller kan det bli så om spånet är nytt. Vet att det brukar se väldigt mörkt ut men rött ?
Någon som har en aning ?

/daffne

Sv: Rött i spånet ?

Daffne skrev:
Hej !

idag när jag mockade åt min häst så var spånet rött på vissa ställen där hon kissat.
Var det blod eller kan det bli så om spånet är nytt. Vet att det brukar se väldigt mörkt ut men rött ?
Någon som har en aning ? /daffne

Mina kaniner pissade rött ibland på sommaren. Det var nån växt dom ätit som färgade urinen. Kan det ha varit av mycket maskrosblad? Kommer inte ihåg riktigt..

händer hos både kanin och häst. JAg tror nog att det stämmer som Sandros säger, för det är när kaninen har varit ute och skuttat mycket och käkat växter som det blir färgat. kan det ha något att göra med att det blir väldigt koncentrerat ibland??

Spånet färgas rött av urinen efter ett par dagar, det beror på att det har börjat omvandlas till jord. Tror det har med ammoniaken att göra ihop med träbehandlingsmedlet i spånet. Så det är inget farligt utan helt normalt.

Råkat ut för samma sak men det var ju helt nytt spån i boxen så vi antog det var blod..åkte iväg med hästen och tog med oss lite av det röda spånet...själv misstänkte jag nått med njurarna. Veterinären sa att han aldrig sett något liknande.. eftersom de inte såg något fel vid undersökningen. .det var vist blod men alla värden på hästen var topp..skumt

Hästar kan kissa rött när de ätit gran.

Har oxå fått hjärtat i halsgropen!

Mockar du ut allt kiss varje dag eller hur gör du?

Om man lämnar kisset några dagar så blir det rödaktigt och sedan brunt, det är något med amoniaken. Brukar bli så efter 2-3 dgr.
Ser lite skumt ut men inget farligt. Första gången blev jag också rädd!

Puhh, då kan jag pusta ut med andra ord .

Tack för era svar.
Vad skulle man göra utan er här på bukefalos :) .

/daffne

det har det varit ibland i min hästs box oxå, men jag mockar ut allt varje dag så det har blivit rött över en natt...

Har varit i samma sits som du, såg dock både i spånen och ute i snön! Vid rådfrågan hos veterinären fick jag svaret. Det är urinen som är väldigt koncentrerad pga att hästen druckit för lite! Detta kan hända både sommar och vinter fast på sommaren uppmärksammar man det sällan. Det är dessutom vanligare på vintern eftersom de dricker mindre när det är kallt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka