Roterat bäken..

F

Fladde

Jag undrar hur en häst får Roterat bäken och vad man gör åt det?
Har dom jätte ont av det?

Yacksam för minsta lilla svar:bow:

Sv: Roterat bäken..

Min har haft det.
Hade ut en equiterapeut som upptäckte det och fixade till det.
Som det lät på henne så var det oftast att dom gått omkull eller rullat fast som har orsakat det.
Med tanke på att min pålle brukar röja järnet i hagen så är jag inte förvånad :)

Nu har jag minne som en loppa, men det som händer är iallafall att den andra sidan blir överansträngd, eftersom hästen lätt får mjölksyra i den sidan där den är sned.
Tror detta berodde på att någon nerv kunde komma i kläm, eller att den inte får tillräckligt med syre i den sidan. Kommer tyvärr inte riktigt ihåg.

Jag har fått min häst "tillrättalagd" 3 ggr, men nu verkar det hålla sig *peppar peppar*

Enligt equiterapeuten så skulle dom inte ha ont av det.
Men däremot kan det ju bli att dom protesterar pga att dom inte orkar, får mjölksyra.
Men jag tror ändå att eftersom det blir en spänning i musklerna så måste det ju påverkar hela hästen.
Men enligt henne ska iallafall han inte haft ont av det.
Men jag fick skitdåligt samvete ändå.
Efter att hon hade fixat honom första gången så kunde han helt plötsligt galoppera utan problem i vänster varv när jag longerade honom, vilket han aldrig kunnat gjort förut...

Okej..

Min behandlades för det i okt förra året av "fys" på klinik
Sen var vi inne på kliniken i måndes där dom sa att hästen var hekt frisk.
Men en kiopraktiker titta på henne igår och sa att hon har ett roterat bäcken :crazy:

Hon gjorde inget vid det då jag inte hade så mycket pengar med mig.

Fattar inte hur dom på kliniken kunde missa det :confused:

Min häst hade också bäckenproblem, men gick igenom veterinärbesiktningar och koller gång på gång, trots att han inte kunde ridas! Så veterinärer är nog inte utbildade att se sånt där. Fick ta hjälp av massörer och kiropraktorer istället. Litar mer på dem när det gäller såna problem.

Brorsans häst var skev i bäckenet efter ett stadigt hingstslagsmål när vi skulle hämta hem honom. Han belv tillfixad av Kinesiologen och det håller sig jättefint. Han verkade inte ha ont, var inte halt eller liknande men han hade svårare för sig i ena varvet och tog ogärna till exempel höger galopp. Komemr inte ihåg åt vilket håll han var skev...

Min häst hade roterat bäcken troligtvis i flera år innan han blev behandlad av en ET (innan min ägo). Han är känsligare i ryggen (dvs. reagerar mer på palpering än vad som anses "normalt") och måste hållas varm och torr hela tiden, annars får han ont. Det är flera år sedan han fixades första gången, har dock ut en ET en gång om året som får se över bäckenet. Det behövs kan jag tillägga.

Han var fö. kollad av vet. flera gånger UA. Kollad på klinik en gång, även där UA. :crazy:

Min har också gått igenom vet besiktning utan anmärkning.
Däremot var han lite kortare i ena bak, men veterinären tyckte att han var nog bara lite stel....
Så tyvärr är inte många veterinärer utbildad inom det...

Det beror lite.Min travare får ofta roterat bäcken, han har haft problem med rygg och vi har inte haft lätt att hitta sadlar alltid (har jobbigt med det fortfarande :crazy: )
Däremot blir de ju lite snea?

Jo men vetrenären på kliniken såg det första gången men inte nu andra och inte häller "fys" som jobbar på kliniken.

Som sagt, det finns många olika orsaker till att en häst kan bli sned i bäckenet.

Sned ryttare, sned sadel för trång sadel, en svag bakkärra som hela tiden driver på ojämt, en häst som halkar, sparkar bakut häftigt, otillräklig uppvärmning för jämnan osv osv

ca 10% är sneda vid födseln

Fladde skrev:
Jo men vetrenären på kliniken såg det första gången men inte nu andra och inte häller "fys" som jobbar på kliniken.

I bland är det svårt att de om det är bäckenet som är snett ellet om det är bakdelsmuskulaturen som är större på ena eller andra sidan utan att gå in och "mäta" med händerna. Eftersom din häst haft problem så länge kan ju veterinären ha dragit slutsatsen att hästen besastat fel och därmed avlastat/överbelastat musklerna.

Jag har haft ett riktigt problemfall som ET fick jobba med lääänge innan just det problemet försvann... Två andra hästar jag haft har det räckt med En behandling dör att bli av med problemet.

/// ghost

Det är 5 olika som tittat på hästen nu.

2 kiopraktiker som säger att hon har ett roterat bäcken

en vetrenär och en "fys" som säger att hästen är prblem fri..

Sen en ET som inte häller hittar nått problem :confused:

Så jag vet inte vem man ska tro på men just nu kör jag klinikens plan och ska göra dett 4 veckor framåt är problemen kvar ska vi upp där igen..

Fladde skrev:
Det är 5 olika som tittat på hästen nu.

2 kiopraktiker som säger att hon har ett roterat bäcken

en vetrenär och en "fys" som säger att hästen är prblem fri..

Sen en ET som inte häller hittar nått problem :confused:

Så jag vet inte vem man ska tro på men just nu kör jag klinikens plan och ska göra dett 4 veckor framåt är problemen kvar ska vi upp där igen..

Usch vad svårt med "så många" olika åsikter, då är det ju inte alls säkert ATT det är en rotation? Jag tycker du gör rätt som följer programmet när du har både vet. och "fys" inblandad.
Det är ju DIN känsla för vem som är mest tillförlitlig som gäller, men jag skulle också ha följt rekommendationerna.

Min "värsting" har varit mer eller mindre ofräsch sen i oktober -03 :eek: för att nu helt plötsligt verka fungera igen, det är knappt man tror sina ögon. Rotationerna blev jag av med i början av juni förra året men hon har även haft en ländkota som spökat.

/// ghost

ghost skrev:
Usch vad svårt med "så många" olika åsikter, då är det ju inte alls säkert ATT det är en rotation? Jag tycker du gör rätt som följer programmet när du har både vet. och "fys" inblandad.
Det är ju DIN känsla för vem som är mest tillförlitlig som gäller, men jag skulle också ha följt rekommendationerna.

Min "värsting" har varit mer eller mindre ofräsch sen i oktober -03 :eek: för att nu helt plötsligt verka fungera igen, det är knappt man tror sina ögon. Rotationerna blev jag av med i början av juni förra året men hon har även haft en ländkota som spökat.

/// ghost

Ok
Jo jag känner att jag litar mest på vet och "fys".
Men om nu hästen fortsätter protestera och "tappa bak" ska dom bedöva bort ryggen och se hur hon går då..

Just roterat bäcken är ju något av en 'poppisdiagnos' av just kiropraktorer känns det som. Det finns helt säkert många hästar som har det problemet, men vissa kiropraktorer ser uppenbarligen roterade bäcken hos ALLA hästar och då blir iaf jag fundersam.

Min unghäst är ju sned, men det är inte helt klart om det är bäckenet eller muskulaturen. Dock känner jag inte riktigt igen det där att 'veterinärer ser inte sånt'.

Det påpekades dels av hemmavet (som kan häst men mest jobbar med smådjur och så jobbar han på rtgavdelning på stor hästklinik iofs), equiatrikern såg det ju också och även klinikveterinär noterade det direkt. Dock har samtliga (dvs båda veterinärerna samt min equiatriker) inte velat uttala sig tvärsäkert om det är muskulärt eller bäckenet. Hästen har en muskelatrofi på höger sida korset, och hon ser dessutom sned ut när man tittar på henne. Men hon har en liten uppsjö med muskelproblem med, hon är låst i höfterna (ffa vänstersidan) och hon har 'gamla' muskelskador och blödningar på båda sidorna men ffa högersidan. Dessutom har det lilla livet haft en akut mskelskada på låret VB, och ovanpå allt annat dubbelsidig knäledsinflammation bak.

Men vad är hönan och vad är ägget? Är hon vind i bäckenet efter någon av sina multipla vurpor i hagen, eller är snedheten i musklerna? Vad är grundproblemet och vad är följdproblem? Eftersom det inte finns något klart svar på det och det inte tvärsäkert går att säga om det de facto är bäckenet som är snett så har man medvetet låtit bli att korrigera det i nuläget. Equiatrikern jobbar med musklerna kontinuerligt (och jag underhåller mellan besöken), veterinären var med och behandlade de akuta muskelproblemen och nu när de är borta så har hon med varm hand överlåtit muskeldelen till equiatrikern och veterinären tar hand om lederna. De har tacknämligt nog hitills samma synsätt på det hela och vad som bör göras (vilket underlättar för mig som djurägare). Och som sagt så har veterinären givit min equiatriker 'fria tyglar' med muskeldelen. Och equiatrikern ville inte göra ett smack med bäckenet utan att ha hört vad veterinären tyckte. Och då tyckte veterinären att man skulle avvakta och se om man kan få rätsidapå muskelproblemet och kunna få mer att gå på om bäckenet verkligen ÄR snett. Och det visade sig vara precis vad equiatrikern själv tyckte.

MEN.. jag skulle med största sannolikhet kunna ta ut både en och två kiropraktorer som skulle säga 'men ojoj, inte konstigt stackars lilla hästen har problem den är ju alldeles sned i sitt bäcken, det måste vi fixa'.

Så, jag tror du får göra som jag, bestäm dig (vilket du verkar ha gjort) för en väga tt gå och håll fast vid den och ge den en chans (och tid) och se.

Ja jag har valt att gå på Djursjukhusets plan.
Jag får bäst föreoende för dom.

Jag ska köra deras plan i ca 4 veckor framått är problemet kvar ska dom undersöka mer och bedöva bort ryggen och se om det hjälper..

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: Blyger
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka