Rotborsten

I

imse

Vilken är egentligen anledningen till att man på ridskolan får lära sig att man alltid börja borsta med rotborsten? Kan man inte lika gärna börja direkt med ryktborste+skrapa så länge hästen inte är helt lerig? Känns lite dumt att fråga, men undrar om jag har missat något... :angel:

Sv: Rotborsten

jo det kan man väl göra men jag använder alltid rotborsten först för att vara helt säkar på att få bort all smuts som inte alltid syns. annars är det väl upp till var och en hur man vill göra tycker jag.

Hej,

på vintrarna när min är täckt så skippar jag rotborsten helt och kör direkt med ryktborsten. Funkar alldeles utmärkt! :bump:

När man ryktar med ryktborste ryktskrapa gör man hästen extra fin, Man använder rotborsten först för att det är inte alltid man gör hästen extra fin.

Jag använder alltid rotborsten först eftersom det känns som om den liksom går lite mer på djupet, och drar upp damm och stöv till ytan, där jag kan borsta bort det med ryktborsten.

jag använder inte rotborste, äger inte ens nån :)
kan grymt rekomendera en "mjuk,liten gummiskrapa,typ miniryktskrapa" som man borstar över,masserar hästen me,, sedan börja på rykten... funkar både på lera,päls,korthår (då vissa hästar e för känsliga för hårda borstar osv)... hästen gillar den 100 ggr bättre än en hård äcklig rotborste! (lättare o hålla ren oxå)

anledningen till att man får lära sig rotborste på ridskolan??
tja,, alla ska lära sig lika, och det ska läras ut som det alltid gjort??
säkert enligt läroplanen :D

efter att ja skaffat egen häst och tatt mig bort från "ridskolelivet" är det inte mkt jag haft använding för som ja betalade dyra pengar för att lära mig.. men alla ridskolor är ju som tur inte lika ;)

Menar ni verkligen rotborste (korta borst) och inte rotviska (långa borst)??? Är det ännu en pryl som "bytt namn"?

Jag använder enbart rotviska (en "riktig", av rot, och inte en plastviska :) ) på hästar som går ute och behöver "regnskydd".

Som någon annan sa; Jag tycker att ryktborsten bara putsar på ytan. Jag använder alltid rotborste först för att borsta upp smutsen från "djupet" :)

Och jag tycker att rotborste är bättre än rotviska, får ont i handlederna utav de långa stråna på rotviskan.

malu

Min häst gillar inte rotborste, alldeles för hård tycker hon och står inte still när jag borstar med en sån. Rotviskan gillar hon. Är hon lerig så funkar en gummiskrapa kanon och den gillar hon också. Äger ingen ryktborste.

Min häst älskar att bli borstad oavsett med vad, tror jag. Han njuter t o m av piggborste på ställen som kliar. Jag har aldrig lärt mig borsta på ridskola utan tycker det är logiskt att använda borste som tar bort lera först därefter en "vanlig" borste och till sist ryktborste.

hehe, trodde inte så många skulle vara intresserade av den här tråden ;)
Anledningen till att jag frågade är just en känslig häst som inte alls tycker om rotborsten och själv tycker jag att den drar upp smuts från djupet och ger en bra grund för ryktborsten sen. Men tänkte att det kanske bara är något jag har fått för mig eftersom det är det man får lära sig. Men en gummiskrapa kanske är något att testa, tack för tipset!

Men frågan är om ni inte har lite småtaskiga ryktborstar allihop? Bra ryktborstar blankar inte bara till ytan.

Jag ryktar inte särdeles ofta, kör oftast någon variant av mjuk 'rotviska'.

Det är jätteviktigt att rykta hästen då man får igång blodcirkulationen, den ända massagen de flesta hästar får.

Kan det inte vara att rotborsten är billigare, och endast en borste att hålla reda på. På en ridskola kommer saker lätt bort...Där jag red förr fanns typ en ryktborste och skrapa. Tanken var väl att alla borstar "sin" häst inför ridlektionen och skötarna ryktar den...Kanske?

Intressant frågeställning från trådskaparen, tycker jag. Har ofta funderat på varför man fick lära sig så mycket dumt på ridskolan... Till exempel så hette det på min ridskola att man ALLTID måste börja att borsta hästen från öronen och ner mot svansen, aldrig på något annat sätt. Ungefär som om hästen dör knall och fall om man skulle börja mitt på magen och fortsätta bakåt, sedan ta frampartiet... :smirk: Varför inte bara göra klart för ungarna att det är hårens riktning som är det viktiga, att man följer den ordentligt och inte borstar mothårs?

Eller varför var det så in i norden viktigt på ridskolan att man kratsar en framhov först, sedan samma sidas bakhov, sedan nästa framhov och slutligen den andra bakhoven? Fatta att jag blev konfunderad när jag började jobba i galoppstall, där man tog alla fyra hovar från samma sida, framhovar först och bakhovar sen! :crazy:

Jag använder alltid först en rotborste/rotviska/gummiskrapa (kvittar vilken men någon av dom tre) För då kan jag känna över hela hästen med handen medans jag borstar. För att hitta småsår, fästingar, känna värme osv.

Om det vore jätteviktigt att rykta hästen skulle massor av hästar dött pga utebliven rykt :angel: .

De flesta hästar ger sig själva en rejäl massage varje gång de rullar sig.

Det är väl just av anledningen att håren växer i riktningen framifrån och bakåt på hästen så då är det ju effektivast att börja borsta fram på hästen och sen röra sig bakåt. Tycker jag är helt logiskt. Börjar man bakifrån hamnar det ju smuts på området man just har borstat.

Men när man är nybörjare så tror jag faktiskt att det kan vara bra att lära sig vissa saker enligt ett system så att man kommer ihåg att göra allt och hur, sen när det sitter inser de flesta att det går att göra på annat sätt eller att just den hästen tycker bättre om en annan ordning osv.

hästmyran skrev:
Men när man är nybörjare så tror jag faktiskt att det kan vara bra att lära sig vissa saker enligt ett system så att man kommer ihåg att göra allt och hur, sen när det sitter inser de flesta att det går att göra på annat sätt eller att just den hästen tycker bättre om en annan ordning osv.

:bow:
Så är det ju med allt!
Framför allt i skolan, tror det behövs för förtåelsen.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
376
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
983
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka