L

lillaans

Hur undviker man röta? Vad är symptomen? Finns det olika sorts röta? Hur behandlar man det?
:bow:

Sv: Röta?

Tänker mej att du menar i hovarna.

Strålröta och bärrandsröta. Det sistnämnda kallas även White Line Disease samt hålvägg (när det gått upp en bit och blivit hålvägg).

Strålröta behandlas bäst förebyggande genom att kratsa hovarna varje dag och låta hästen stå på välskött bädd i stallet och huvudsakligen torrt och fint underlag utomhus. Har det väl brutit ut ska man fortsätta att kratsa varje dag. Bästa medlet är TrushBuster, tycker de flesta. Men det finns fler varianter, väteperoxid, jodopax, lotagen (recept), hovtjära mm. Viktigt är att hålla öppet och rent. Man kan spola och skrubba hoven med vatten varje dag om man vill. Misskött kan det gå mask i (enligt hovslagare jag frågat)och bli riktigt djupt och läskigt.

Strålröta luktar blä och det blir svart och "jordigt" i mittstrålfåran och sidostrålfårorna. Det är inte så svårt att upptäcka. Är man osäker kan man tvätta hoven så man ser ordentligt, samt skala lite på strålen.

Bärrandsröta är svårare att upptäcka medan det är litet, och om hästen är skodd. Förebyggs bäst genom att låta hästen gå på torr mark i hagen, ej i våt mark. Min hovslagare har nu i vinter börjat använda Kopparsulfat mot bärrandsröta. Man använder det annars på kornas klövar för att hålla dem friska. Annars är det vanligaste att man öppnar och skalar hoven (hovslagaren gör det), och ser till att syre kommer in. Man kan tvätta, spola och skrubba. Vissa använder jodopax, andra väteperoxid eller virkon. Ibland är det svårt att få att läka, ibland vill det sej inte riktigt. Det händer att hålväggen blir så djup att hästen måste avlivas.

Bärrandsröta är i lamellranden, därav namnet. När det är nytt är det en liten svart fläck. Snart blir det så stort att man kan kratsa fram ett hål med hovkratsen, och efter änneu en tid så kan det bli ett stort hål rätt in innanför hovkapseln. Det går olika fort i olika fall. Det är löst och lätt att skrapa bort det svarta med krats.

Det forskas kring bärrandsröta och den senaste teorin sägs vara att det är ett virus. Har man fått smittan i jorden går den aldrig bort.

Icke att förväxla med lamellrandseparation. Då blir det också en liten grop in i lamellranden, men det föreligger ingen infektion utan har mekaniska orsaker. T ex att en häst som varit skodd länge har sämre blodcirkulation i hoven vilket gör lamellranden svagare.

det är nog ganska vanligt vintrar som den här, eller vinter och vinter :angel: lerbaden har ju varit "gratis" i år :crazy:. vi har "hållt rötan borta" genom att anlita hovis oftare än normalt, ca. va 5 v. tvättat ur hovarna några gånger i veckan, tvättat med jodopaxlösning och när det torkat tjärat hovarna under som "skydd".

bärrandsröta har vi haft lite problem med på dom oskodda, en har haft hålrum i höstas (uppverkt och plastat på klinik, numer utläkt/växt) men det är samma där. hovslagare ofta och tjärdrev så det inte går in grus, sten och lerbaciller och "äter vidare" när vi byter dreven ca. varannan dag så spolar vi ur med jodopax. nu är det bara en av ponnyna som har lite lite kvar.

bärrandsröta är det bra många som hade förra året/i vintras. vet bra många som fått stora problem med klinikvistelser osv.

Jag har hört från flera ställen att "dry feet" ska vara det bästa medlet mot strålröta.

åå vad bra :laugh: Äppelcidervinäger har jag hört ska vara bra också! Någon som har erfarenheter? Var kan man få tag på dry feet?

Ring till ridsportsbutikerna i närheten och fråga om de har det. De vet vad det är om de har det. Häromkring har det varit slut när jag försökt köpa det. Märket är Cavalor. Kostar nog nära 300 men det är enkelt att använda, i sprayflaska, ganska stor flaska.
Jag använder just nu trush buster från mustad. En pytteliten flaska som kostar 200. Det ska vara ganska bra men det är blått som bläck och man vill helst inte ha det någonstans där det inte ska vara... Blåa fläckar i stallgången blir det med men de försvinner förhoppningsvis med tiden. Var försiktig med flaskan när du ska ta på det på strålen. Tryck inte för då kommer det massor.

Min hovslagare säger att det helst ska vara nån varning eller så på flaskan. Det behövs skarpa medel för att det ska göra redig nytta tydligen.

okej tack :) Har läst i andra trådar att det är cancerframkallande :crazy: Är det någon risk för hästen om man bara sprutar i sidostrålfårorna och på bärranden? Kan det göra någon skada om hästen står med det i boxen över natten och sedan släpps ut i hagen? Berätta gärna lite mer om riskerna den som vet :o

det är nog ganska vanligt vintrar som den här, eller vinter och vinter :angel: lerbaden har ju varit "gratis" i år :crazy:. vi har "hållt rötan borta" genom att anlita hovis oftare än normalt, ca. va 5 v. tvättat ur hovarna några gånger i veckan, tvättat med jodopaxlösning och när det torkat tjärat hovarna under som "skydd".

bärrandsröta har vi haft lite problem med på dom oskodda, en har haft hålrum i höstas (uppverkt och plastat på klinik, numer utläkt/växt) men det är samma där. hovslagare ofta och tjärdrev så det inte går in grus, sten och lerbaciller och "äter vidare" när vi byter dreven ca. varannan dag så spolar vi ur med jodopax. nu är det bara en av ponnyna som har lite lite kvar.

bärrandsröta är det bra många som hade förra året/i vintras. vet bra många som fått stora problem med klinikvistelser osv.

Fråga från en som hittills varit lyckligt obesvärad av röta - vill någon förklara tjärdrev. Vad det är, hur, varför, hur ofta osv.

Tack, tack!

om hästen har bärrandsröta så blir det "håligt/mjukt/svart" i bäranden, orsakat av svamp och bakterier. om inget görs så kan det "äta" sig upp under hovväggen och även till hovbenet (då är det illa, illa), hästen kan oxå bli halt. har det bildats hålrum så verks hoven upp och behandlas utefter hur det ser ut.

man gör riktigt rent där bäranden är angripen med tex. en söm, spolar ur med hårt tryck ur spruta (utan kanyl) man kan använda en rad olika medel som jodopax, virkon, alsolsprit osv. sedan doppar man tex.lite fetvadd (köps på apotek) i tjära och "trycker upp" i håligheten så inte bakterier och grus/sten kommer upp, man kan även använda tex.kopparsulfat eller lotagen. hur ofta man gör det beror på många omständigheter.

har hästen hel sula under skon så är det lämpligt att lägga tjärdrev mellan hov och sula för att hindra hovinfektioner samt att grus och skit kommer in, det gåpr ju inte att rengöra mellan hovslagar besöken

Hur undviker man röta? Vad är symptomen? Finns det olika sorts röta? Hur behandlar man det?
:bow:

För att undvika (ex) strålröta kan man först och främst se till att hästarna ej går i för blöt mark, lera m.m. Har hästen fått strålröta kan man packa in den i bandage med trätjära. :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
1 026
Senast: skogaliten
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: casio01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur