röta i jorden? :(

L

lillaans

Verkar ju som att röta sprids och finns i jorden, och kan smitta mellan hästar.. :crazy: Hur allvarligt är då detta? Bör man byta hage omgående, eller kan det få vara där om man har tid och ork att hålla på och hålla den borta från hovarna? (verka lite och ofta, dry feet, jodopax m.m flera ggr i veckan)

Om man har en hage på flera hektar kan man knappast byta ut det övre jordlagret heller, det blir alldeles för mycket :confused: Sedan blir ju hagen lerig och upptrampad på vinterhalvåret, då den ligger ganska lågt, och vattnet inte rinner undan så bra..

Men som sagt, om man har orken att slita med den j*vla rötan, och inte har möjlighet att byta hage, fungerar det då? Kan hästen på något sätt ta skada även om man håller rötan "nere"?

Här nere i skåne har det ju aldirg varit någon vinter i år ens så hagarna börjar äntligen torka upp nu :crazy:

Sv: röta i jorden? :(

Man tror att det är en kombination av svamp och bakterie som orsakar bärrandsröta om det är det du menar?

Men sen om det smittar eller inte är nog lite osäkert - tror inte man vet riktigt exakt hur och varför vissa hästar får det.

Kan nämna att vår häst brukar få det på vintrarna men ingen av de andra får det och de går i samma hagar.

Förra vintern fick vår häst det och denna också. Men det var inte lika mycket denna vinter och nu är det helt borta.

Men jag är väldigt uppmärksam och behandlar det så fort jag bara ser en antydan till det. :)

okej, tack! :) Har hört så mycket på senaste tiden om att bakterierna/svampen finns i jorden, och smittar mellan hästarna i hagen på så sätt :crazy: Undrar då mest hur allvarligt ni här på buke tycker att det är, behöver man byta hage, eller räcker det att ha koll på rötan?
:)

Ja jag har också hört att det smittar men ingen av de andra här har det och det är ju samma hagar.

Precis som du säger så skulle det varit väldigt knepigt att byta ut all jord överrallt. :crazy: Vi har jättestora hagområde och vet inte hur det skulle vara möjligt.

En del säger att det beror på dålig hovskötsel men i mitt fall kan jag inte hålla med. Vi är mycket noga med hovarna och låter en duktig och utbildad hovis regelbundet verka honom.

det varierar från fall till fall tror jag, detta med dålig skötsel kontra känsliga hovar. men jag tror att det är olika från häst till häst hur deras hovar är mottagliga eller inte.

skulle någon häst i mitt stall ha bärrandsröta eller strålröta skulle jag direkt flytta min häst till en annan hage. jag är mycket känslig när det gäller henne.

Det jag tycker är jobbigt är att det verkar som om vetenskapen inte riktigt till 100 % är på det klara med hur och varför det uppstår och därmed kommer det ju många olika teorier - men ingen vet säkert.

Min hovis säger t ex att han upplever att det är vissa individer som verkar ha mer benägenhet för att få det och speciellt då, som i mitt fall, på hösten/vintern när det kanske är väldigt blött ute i markerna.

Nu har aldrig min häst fått så där fruktansvärd bärrandsröta som man ibland kan få se bilder på här på Buke - där de tvingas skära bort halva hovväggen.

Nu är ju min oskodd så jag ser det direkt när det börjar bli lite skåror i lamellranden och kan direkt applicera något bra medel. Tycker jag skårorna börjar bli lite för djupa så kallar jag på hovis direkt så han får rensa upp med hovkniven. Luft är ju rötans värsta fiende så det gäller att rensa och hålla det rent.

Har man skor på hästen ser man kanske inte det förrän rötan har gått ganska djupt ned och hovis upptäcker det när hästen ska skos om.

Senast ändrad:

jo precis, man vill ju inte att något ska hända sin ögonsten.. :crazy:
Problemet är att vi har en stor hage, och en liten, och har ingen möjlighet alls att byta :( Dålig hovvård beror det knappast på här.. Den lilla hagen är i sådana fall också med all säkerhet "smittad"..

Jag har min häst gående på lösdrift med en mark som är "smittad". Enligt det jag har lyckats läsa mig till så smittar inte bärrandsröta från häst till häst men däremot kan en häst som har bärrandsröta smitta ner en mark så att det förs vidare den vägen.

Unghästar får ju oftare bärrandsröta än andra just för att de ofta går barfota och har mjukare hovar än äldre hästar. Min häst(ung) fick bärrandsröta efter att jag tog av henne skorna då hon fick lite "skadade" hovar pga sömhålen där rötan letade sig upp.

För mig har det funkat att hålla rötan borta genom att låta min häst gå skodd. Min hästs föl däremot fick jag låta flytta tidigare och byta stall/hagmiljö för att han hade en sån röta som jag aldrig fick bukt med. När han bytte stall försvann rötan på bara någon vecka.

Sålänge rötan går att hålla något sådär i styr är det ju ingen direkt hälsofara för hästen. Rötan är inget som gör ont sålänge den inte letat sig för högt upp. Däremot är det ju ett himla extrajobb så funkar det inte att låta hästen gå med skor på och på såsätt hålla rötan borta skulle jag valt att byta stall bara för allt extrajobb med "puts och skrubb".

Jag förstår att ni inte kan gräva upp så stora hagar, och det är fö inte ens säkert att det tar bort rötan. Däremot kan ni försöka hålla dem så torra som möjligt. Det viktigaste när man har en häst på en "smittad mark" tror jag är att hålla noga koll på hovarna så att man upptäcker ev röta i tid! Har hästen fått tendenser till bärrandssröta måste man sätta in "behandling" direkt för det går riktigt fort för rötan att leta sig uppåt när den väl fått fäste! (Min häst fick ett två cm hål på bara en vecka:() Vill även varna för att bara behandla med ett medel som inte bekämpar både svamp/bakterier. Det funkar därför inte att bara behandla med ex Dry Feet eller Jodopax.

Lycka till! (Virkon S och Rensa strålen är fö jättebra medel mot bärrandsröta/strålröta)

Senast ändrad:

Okej, tack så mycket för ett bra svar! :) Det jag har funderat på är om inte rötan blir svår att upptäcka eftersom att skon sitter över? :confused: Men det kanske man känner på lukten då :devil:

Jag som trodde att dry feet skulle vara ett sånt där supermedel, nästintill gift, men jättestarkt mot röta? :o

Tror jag har hört att det ska hjälpa att kalka hagarna...? Någon som vet om det stämmer?? Och i såna fall hur gör man? (hur mkt kalk, hur ofta osv.)

Okej, tack så mycket för ett bra svar! :) Det jag har funderat på är om inte rötan blir svår att upptäcka eftersom att skon sitter över? :confused: Men det kanske man känner på lukten då :devil:

Jag som trodde att dry feet skulle vara ett sånt där supermedel, nästintill gift, men jättestarkt mot röta? :o

Ja det är ju det som är risken med att sätta på hästen skor. Får hästen bärrandsröta under skon lär det bli ett himla hål på 8v men funkar det som skydd mot bärrandsrötan är ju det jättebra. Prata med din hovslagare tycker jag!

Tror jag har hört att det ska hjälpa att kalka hagarna...? Någon som vet om det stämmer?? Och i såna fall hur gör man? (hur mkt kalk, hur ofta osv.)

Kalk är ju uttorkande så i det syftet är det nog bra men det tar inte död på bakterier/svamp. Däremot, bakterier/svamp trivs ju en en sur miljö vilket kalk motverkar. Tror dessutom att det blir ett himla jobb att kalka stora hagar.. då är det nog bättre att grusa ist.

I vårat fall var tanken att kalka i dom små, grusade vinterhagarna. Om det kan hjälpa, tycker jag att det är värd arbetet... Men jag undrar hur mkt kalk det kan behövast?

(Virkon S och Rensa strålen är fö jättebra medel mot bärrandsröta/strålröta)

Yepp! Kan jag skriva under på! :) Rensa strålen måste man dock vara försiktig med - är cancerframkallande så det är handskar som gäller- Akta också kläder eller annat som man är rädd om. Starkt blåfärgat!

Kopparsulfat är också jättebra! :bow:

I vårat fall var tanken att kalka i dom små, grusade vinterhagarna. Om det kan hjälpa, tycker jag att det är värd arbetet... Men jag undrar hur mkt kalk det kan behövast?

Jag skulle tro att det är bättre om ni kalkar hästarnas hovar då:) Gör nog mer nytta och är betydligt enklare

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 232
Senast: cambodia
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 790
S
Hästvård Nu är jag så trött på alltihop! Min häst skadade sig i Maj, förstärkningsbandet vf. Jag har nu hållt på hela sommaren med göra små...
Svar
19
· Visningar
1 532
Senast: Smilla96
·
P
Träning Nu känner jag bara att jag måste skriva av mig lite.... Vi köpte en kompis till vår fjording i början av september.Kompisen är en...
Svar
13
· Visningar
1 266
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka