RÖta!!! HjÄlp???

Sv: RÖta!!! HjÄlp???

har du använt nått annat som har hjälpt?

jag använder först jodopax och sedan hovtjära! 3 dagar nu så vet ej om det har hjälpt??? :crazy:

Får hoppas de gör det på min pålla, det visar sig om 7 veckor :smirk: E tjära bättre eller? svåer att få under skon iaf!

Vet inte om tjära är bättre, men det hade jag hemma :D

min fölis har inga skor ;) men det låter jobbigt att få in tjära mellen hov och sko?! :smirk:

Om hovis har grävt ett dike för att ta bort rötan så finns det en kanal under skon.
Ställ tjärburken i varmvatten så blir tjäran som vatten, sen går det att "hälla" in den under skorna, lyft hoven och vrid lite, tanka in vid traktstöden så rinner det in under skon! :cool:

på fram är det mer på högera hoven. ca 3 cm långt och ½ cm djupt på ett ställe. sedan svart rand nästan hela hoven. vänster har oxå en glipa men inte lika lång och djup.

bak svart rand på halva hoven!

men det luktar inte röta vilket jag tycker är konstigt???

hm, så mkt har ine min, kanske 1cm långt max. vet ej hur djupt.
Har ingen tidigare erfarenhet av röta. Hoppas de bli bra :smirk:

Det luktar inte röta för det är det inte i ordets rätta bemärkelse.

Det är en microorganism som bryter ner lamellvävnaden så att den dör. Strålröta luktar päckel!

MM blä min lilpålle har jättefina hovar men det hade vart så blött i hagen en dag så det luktade illa om hoven fast det försvann efter typ en dag igen. Då kan man ju tänka hur riktig röta luktar!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 789
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka